• Maltemånsson

Vilka komplimanger är ok att ge?

Jag gillar att ge komplimanger, men ibland avstår jag för att jag är osäker på hur de ska tas emot.

Vilka komplimanger tycker du är ok att ge till kollegor eller vänner, utan sexuella baktankar. Dock skulle det kunna vara en väldigt oskyldig och vänskaplig flört. När känns det som att man blir för närgången?

Antar att de flesta är ok med komplimanger som inte genast associeras till intimitet, som t.ex vilka fjupblå härliga ögon,den snygga hårfärg eller vad härlig och sommrig man ser ut.

Men är det ok att i ett sammanhang som på kontoret (bland andra kollegor) berömma en jämnårig kollega hur snyggt byxorna sitter över rumpan? Hur snygga brösten ser ut i toppen? Eller hur snyggt musklerna kommer fram i t-shirten? Att jeansen sitter snyggt runt skrevet?

Var tycker ni gränsen går?

Helst skulle jag önska att man ska kunna ge beröm om allt och till alla för att det skulle kunna sprida positiva effekter på mottagaren- men det får ju motsatt effekt om det inte tas emot på ett positivt sätt.

• Svar på tråden Vilka komplimanger är ok att ge?
  • Celines Essence

Jag vill inte att män ska kommentera min kropp, i vardagliga sammanhang, så som du föreslår. Det känns för närgånget.

Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Maltemånsson
    Celines Essence skrev 2016-07-15 11:02:31 följande:

Jag vill inte att män ska kommentera min kropp, i vardagliga sammanhang, så som du föreslår. Det känns för närgånget.

Du blir inte alls glad, känner bara obehag eller i alla fall något negativt?

Men om en annan kvinna ger dig samma komplimang så känns det ok?
  • Celines Essence
    Maltemånsson skrev 2016-07-15 11:07:43 följande:

Du blir inte alls glad, känner bara obehag eller i alla fall något negativt?

Men om en annan kvinna ger dig samma komplimang så känns det ok?

Jag känner nog mest obehag.

Jag har lättare att känna mig bekväm med att en kvinna kommenterar min kropp, men för intimt vill jag inte att det ska vara då heller.
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Anonym (Loke)

Du får absolut inte vara ärlig och yppa komplimanger om en kvinnas utseende, sådant är tabu och ett stort no-no. Kvinnor är gruvligt trötta på att tvingas höra sådant 100+ gånger var dag.
    De vill istället höra att de är duktiga.

• Anonym (G)

Inga kommentarar om utseende och kroppen. Det är bara obehagligt.

• Dr Nail

Varför ska man ge beröm? Finns det något som är mer meningslöst? 

• Maltemånsson
    Anonym (G) skrev 2016-07-15 11:16:37 följande:

Inga kommentarar om utseende och kroppen. Det är bara obehagligt.

Se där! Inte ens om att någon har snygg frippa?
  • Maltemånsson
    Dr Nail skrev 2016-07-15 11:20:37 följande:

Varför ska man ge beröm? Finns det något som är mer meningslöst? 

Jag gör det för att jag vill berätta positiva saker för filk runt mig, med syfte att de ska bli glada.
  • Anonym (Rita)

Jag brukar få komplimanger om mitt hår ofta och jag blir glad varje gång!
    Komplimanger om klädval är jag ok med, eller om jag valt ett snyggt läppstift.

Kommentar om kroppen vill jag helst slippa även om det kommer sådana också emellanåt.

Det är inte enbart trevligt att anses som snygg...

• MammAmma

Om du vill berömma folk (i synnerhet kvinnor som får oombedda kommentarer om sitt utseende på daglig basis redan som det är) så beröm hur duktiga de är i sitt arbete eller någon av deras personliga egenskaper ist. Att kommentera om folks kroppar och utseenden - även om det är ämnat att verka'upplyftande' - är olämpligt i de allra flesta sammanhang, om man inte har en intim relation redan, eller jobbar för att få till en sådan med personen ifråga.

Personligen blir jag obekväm av komplimanger om mitt utseende, även när det är min egen mamma som säger att jag är vacker.

Svar på tråden Vilka komplimanger är ok att ge?