Anonym (Pojkflicka) skrev 2016-07-16 16:32:30 följande:
Ja, fast jag tycker det är viktigt att sträva efter att barn (och vuxna för den delen) inte känner sig tvingade in i att definiera sig som ett visst kön. Det kan leda till så mycket onödigt lidande och risker.
Jag tycker ofta det glöms bort i strävan att låta ett barn få vara vem den vill. Att man faktiskt inte behöver fokusera på pojke eller flicka.
Man är född på ett visst sätt helt enkelt. Man ser inte alltid ut som man vill, men man duger iaf. Är man kort får man acceptera det även om man önskade att man var lång. Vissa saker är enkla att förändra, typ hårfärg. Andra går inte att förändra, typ längd.
Sedan finns det de saker som går att förändra men derbyt svårt och medför risker. T.ex. kön, men även olika 'skönhetsdefekter'. Allt som kräver medicinska och kirurgiska ingrepp bör givetvis undvikas om det går.
Som jag skrev tidigare så finns det de personer som finner könstillhörighet och definition väldigt viktigt. Många av dessa är just transpersoner som känner att de fötts med fel kropp. Självklart kan man sträva efter att det inte bör vara så viktigt t.ex. så att barn inte ska fastna i könsroller och stereotyper på ett sätt att de mår dåligt utav det men är det viktigt med könstillhörighet för en människa, det inkluderar även barn, får man helt enkelt respektera det och människans önskan om tillhörighet.
Dessutom är det viktigt att skilja på könstillhörighet/identitet och vilka fysiska könsorgan en person har. Det finns många män med fittor och många kvinnor med kukar. Bara för att man har en annan könstillhörighet och önskar bli betraktad som sin mentala könsidentitet så behöver inte det betyda att man vill ta de risker som en fysisk könskorrigering innebär.