• Julie92

    Svärfar gav min dotter öl!!?

    Sist vi träffade dom låt dom min ettåriga dotter smaka öl!! Svärfar hällde och skrattade och tyckte hon kunde få lite på läpparna, medans jag skrek nej upprepande gånger från långt håll medans jag skyndade mig dit! Svärmor skrattade och min sambo var längre bort och fattade inte vad som hände.

    Detta är det värsta jag varit med om, jag mår så himla dåligt över detta och vet inte hur jag ska hantera situationen! Jag har sån ångest över att jag inte skrek högre eller sprang fortare!! Hade det varit någon annan hade jag kunnat polisanmäla eller något men vad gör man när man är fast i familjen föralltid?

    Sambon har pratat med svärfar och sagt att dom kommer aldrig få passa henne och att det var jävligt dumt gjort.

    Behöver lite råd, hur hade ni fortsätt härifrån? Jag klarar nog inte av att ens se dom förtillfället.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-16 18:16
    Okej jag förstår att vissa ser det som att jag överdriver och visst var jag uppe i varv när jag skrev inlägget. Självklart skulle jag inte ringa polisen på mina svärföräldrar men hade jag sett situationen på stan hade jag kunnat gjort det.

    Jag vill veta hur ni hade reagerat om det hände er eller hur ni hade gjort i min situation inte om åsikter ni anser om det är rätt eller fel och om barnet tog skada eller ej.

  • Svar på tråden Svärfar gav min dotter öl!!?
  • Anonym (Varför?)

    Varför är du så upprörd? Jag förstår problemet med att de inte lyssnade och respekterade vad du sa och att det är en aning oansvarigt gjort, men hälsomässigt är det ju ingen som helst fara ens om barnet fick en eller två klunkar. Jag hade bara sagt att jag inte ville att de skulle göra om det och sen är det inte mer med det.

  • Julie92
    Anonym (Varför?) skrev 2016-07-16 16:24:32 följande:

    Varför är du så upprörd? Jag förstår problemet med att de inte lyssnade och respekterade vad du sa och att det är en aning oansvarigt gjort, men hälsomässigt är det ju ingen som helst fara ens om barnet fick en eller två klunkar. Jag hade bara sagt att jag inte ville att de skulle göra om det och sen är det inte mer med det.


    En aning oansvarigt?! Jag tycker det är fruktansvärt att någon kan göra så med ett barn överhuvudtaget oavsett om det är livsfarligt med en klunk eller ej! Jag blev överkörd fullständigt när jag stog där i panik. Så nej jag kan inte släppa det så lätt. Jag får undvika dom ett tag istället.!
  • målvakten

    tycker ej TS har eller över reagerade. det är helt oaceptabelt att agera så mot ett barn.

    Jag skulle ej litat på svärfar efter det och ej låtit han få passa eller vara nära mitt/mina barn utan min usikt igen,


    If I offended you, you needed it.
  • Anonym (Min bror)

    Min bror var 5år när han med ett litet snapsglas fick lättöl på typ 1msk av vår farfar på lördagar, dom tyckte det var en kul grej, dock hade jag inte tyckt det var okej om det var starköl...

  • Anonym (Onödigt)
    Anonym (Min bror) skrev 2016-07-16 16:47:38 följande:

    Min bror var 5år när han med ett litet snapsglas fick lättöl på typ 1msk av vår farfar på lördagar, dom tyckte det var en kul grej, dock hade jag inte tyckt det var okej om det var starköl...


    Har väldigt svårt att se det roliga i det. Varför skulle det vara ok bara för att det är lättöl och i liten mängd? Ungefär som att låta en 5-åring röka ett bloss på en cigarett varje lördag. Finns ingen poäng med det...
  • Julie92
    Anonym (Min bror) skrev 2016-07-16 16:47:38 följande:

    Min bror var 5år när han med ett litet snapsglas fick lättöl på typ 1msk av vår farfar på lördagar, dom tyckte det var en kul grej, dock hade jag inte tyckt det var okej om det var starköl...


    Undrar vad soc hade sagt om det? Nej inget kul alls oavsett styrka på ölen:(
  • Anonym (Onödigt)

    Självklart är det oansvarigt att bjuda en 1-åring på alkohol. En polisanmälan känns onödig, men självklart bör farfar inte vara tillåten att vakta barnbarnet i fortsättningen.

  • Julie92
    Haskel skrev 2016-07-16 17:01:46 följande:

    Den hysteriska generationen...suck!


    Ja fy vad hemskt det är med föräldrar som vill det bästa för barnen!

    Och du kommer från generationen som rökte inomhus och överallt eller i tom bilen med barnen?! Suck!
  • Tazzme

    Onödigt? Ja

    Respektlöst mot dig, eftersom du ropade "nej"? Absolut

    Farligt? Inte det minsta

    Min åsikt är faktiskt att du överreagerat här. Ok om du är sura på svärföräldrarna för att dom struntade i att du ropade "nej". Men annars var det ju absolut inget farligt eller hemskt i situationen?

    Vad tror du kunde ha hänt?

    Alkoholmängden i öl plus mängden hon kunde ha hunnit få i sig kan inte på nåt sätt skada din dotter. För du vet väl att det faktiskt finns alkohol i andra livsmedel också? T.ex surmjölk, och det finns inga varningar mot att barn inte skulle få dricka surmjölk. Slutsats: så små alkoholmängder är INTE skadliga.

    Eller tror du att din dotter nu kam ha vant sig vid smaken av öl och bli alkis....

    Hade fin svärfar köpt ut åt en tonåring (som jag först trodde att det gällde, på basen av rubriken) så hade jag förstått din upprördhet och ilska. Men nu..? Näe, gör dig själv en tjänst och sluta bry dig i det här. Varför slösa energi på att ha ångest över nåt totalt harmlöst?

Svar på tråden Svärfar gav min dotter öl!!?