• Julie92

Svärfar gav min dotter öl!!?

Sist vi träffade dom låt dom min ettåriga dotter smaka öl!! Svärfar hällde och skrattade och tyckte hon kunde få lite på läpparna, medans jag skrek nej upprepande gånger från långt håll medans jag skyndade mig dit! Svärmor skrattade och min sambo var längre bort och fattade inte vad som hände.

Detta är det värsta jag varit med om, jag mår så himla dåligt över detta och vet inte hur jag ska hantera situationen! Jag har sån ångest över att jag inte skrek högre eller sprang fortare!! Hade det varit någon annan hade jag kunnat polisanmäla eller något men vad gör man när man är fast i familjen föralltid?

Sambon har pratat med svärfar och sagt att dom kommer aldrig få passa henne och att det var jävligt dumt gjort.

Behöver lite råd, hur hade ni fortsätt härifrån? Jag klarar nog inte av att ens se dom förtillfället.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-16 18:16
    Okej jag förstår att vissa ser det som att jag överdriver och visst var jag uppe i varv när jag skrev inlägget. Självklart skulle jag inte ringa polisen på mina svärföräldrar men hade jag sett situationen på stan hade jag kunnat gjort det.

Jag vill veta hur ni hade reagerat om det hände er eller hur ni hade gjort i min situation inte om åsikter ni anser om det är rätt eller fel och om barnet tog skada eller ej.

• Svar på tråden Svärfar gav min dotter öl!!?
  • malintherese01

Jag hade också blivit fly förbannad! Fruktansvärt respektlöst! Som svärfar har han absolut inte den rätten. Hade min svärfar gjort så hade jag gått i taket (har nämligen varit många diskussioner mellan mig och min sambo om alkohol. Han har vuxit upp i ett hem där det druckits en del, och jag precis tvärtom)

Alla hanterar situationer olika, men jag tycker ABSOLUT INTE att du överreagera, och jag förstår inte hur vissa nästan låter som att detta är helt ok.

Farligt är det ju inte, men finns väl många saker här i världen som inte är farligt men det betyder inte att det är okej för det!

• Julie92
    malintherese01 skrev 2016-07-16 21:21:06 följande:

Jag hade också blivit fly förbannad! Fruktansvärt respektlöst! Som svärfar har han absolut inte den rätten. Hade min svärfar gjort så hade jag gått i taket (har nämligen varit många diskussioner mellan mig och min sambo om alkohol. Han har vuxit upp i ett hem där det druckits en del, och jag precis tvärtom)

Alla hanterar situationer olika, men jag tycker ABSOLUT INTE att du överreagera, och jag förstår inte hur vissa nästan låter som att detta är helt ok.

Farligt är det ju inte, men finns väl många saker här i världen som inte är farligt men det betyder inte att det är okej för det!

Åh här har vi någon som fattar!:D ja det är skrämmande hur okej detta verkar hos några... Jag tänkte undvika dom tills jag lugnat mig och om dom då drar upp det så ska jag förklara hur arg jag blev över det. Dom har aldrig passat våran dotter pga andra anledningar för att dom aldrig lyssnat på oss gällande henne. Men nu kommer dom aldrig få det heller. Sambon är med på noterna iaf. Problemet är att dom tyckte väl som resten av inläggen här att det var en rolig grej och barnet inte tog skada... Vet inte hur jag ska få dom att förstå eller om jag ska bara skita i dom?
  • Pastella

Herregud, på familjeliv brukar det drälla av nötter som tycker att svärmor ska avrättas för att hon gett spädbarnet lite saltad sås men ändå är det mängder av människor som på fullaste allvar tycker att det är ok att låta en ettåring smaka på öl.
    Ts, jag hade blivit galet förbannad men jag värnar verkligen om familjerelationen så jag hade sett till att mannen var den som tog upp ämnet, jag hade fortsatt som vanligt men ändå klartgjort att det inte får hända igen. Jag skulle inte uppskatta om de lät ettåringen blossa lite på cigaretten heller..

• malintherese01
    Julie92 skrev 2016-07-16 21:43:54 följande:

Åh här har vi någon som fattar!:D ja det är skrämmande hur okej detta verkar hos några... Jag tänkte undvika dom tills jag lugnat mig och om dom då drar upp det så ska jag förklara hur arg jag blev över det. Dom har aldrig passat våran dotter pga andra anledningar för att dom aldrig lyssnat på oss gällande henne. Men nu kommer dom aldrig få det heller. Sambon är med på noterna iaf. Problemet är att dom tyckte väl som resten av inläggen här att det var en rolig grej och barnet inte tog skada... Vet inte hur jag ska få dom att förstå eller om jag ska bara skita i dom?

Väldigt skönt för dig iallafall att sambon står helt på din sida! :) Ja jag blir nästan lite rädd när jag ser att så pass många verkar vara "ok" med detta. Skulle de vara okej om en helt främmande karl gick fram och gav deras 1 åring lite öl? Tvivlar starkt på det, så varför är det ok om svärfar gör det?

Jisses ja jag vet faktiskt inte.. :/ men oavsett vad dom tycker är "en rolig grej" så är det inte deras barn! Dom får ju respektera er som föräldrar och det är vad ni säger som gäller.

Vi har som sagt också haft liknande diskussioner här hemma om vad som gäller när de kommer till svärföräldrarna. . Och jag har varit väldigt tydlig med vad som gäller i närheten av våra barn om dom ska umgås med dom!

Men inte är det lätt inte :/ man känner ju sig lite utsatt och enamn när man ska ställa krav på folk som tillhör sambons familj :/
  • Anonym (Sanna)

Han menade väl inte att barnet skulle dricka öl?Nej.Lite överdrivet.

• Ascendere

Alltså enbart det faktum att de låter ditt barn smaka något fast du säger "nej" är så sjukt respektlöst, helt oavsett om det är alkohol eller nåt annat.

Sedan kan man ju fråga sig vad det är för typ av människor som använder sig av ett barn för att roa sig på det här viset, hade gått att förstå om det handlade om barn men när vuxna gör nåt sånt här är det ju bara sjukt.

• Sous
    malintherese01 skrev 2016-07-16 21:58:28 följande:
    Väldigt skönt för dig iallafall att sambon står helt på din sida! :) Ja jag blir nästan lite rädd när jag ser att så pass många verkar vara "ok" med detta. Skulle de vara okej om en helt främmande karl gick fram och gav deras 1 åring lite öl? Tvivlar starkt på det, så varför är det ok om svärfar gör det?

Jisses ja jag vet faktiskt inte.. :/ men oavsett vad dom tycker är "en rolig grej" så är det inte deras barn! Dom får ju respektera er som föräldrar och det är vad ni säger som gäller.

Vi har som sagt också haft liknande diskussioner här hemma om vad som gäller när de kommer till svärföräldrarna. . Och jag har varit väldigt tydlig med vad som gäller i närheten av våra barn om dom ska umgås med dom!

Men inte är det lätt inte :/ man känner ju sig lite utsatt och enamn när man ska ställa krav på folk som tillhör sambons familj :/
    En främmande person skulle inte få ge mitt barn en banan eller brödbit heller även om det är saker barnet normalt äter. Så det är såklart skillnad?

Jag tycker det är onödigt och dumt att ge småbarn öl, och det är inte ok att inte respektera förälderns önskan. Man matar inte andras barn utan att kolla först.

Men ts låter helt hysterisk, som om de gett barnet arsenik. Några droppar öl kommer ju inte att förgifta barnet direkt. Det är väl bara att gå fram och tydligt säga att man inte vill att det upprepas och förklara varför, det ger säkert bättre effekt.
  • Julie92
    malintherese01 skrev 2016-07-16 21:58:28 följande:

Jo men precis, och så vill man behålla familjerelationen! Ja vi får nog prata med dom för detta hände juh ändå när vi var med så dom verkade juh inte bry sig om vad jag sa då. Det känns juh inte riktigt som att dom skulle bry sig att lyssna på oss bakom ryggen heller isåfall. Visst jag tror inte dom skulle göra om samma sak men man vill juh såklart att dom följer vårat val av uppfostran och vad vi tycker är rätt och fel oavsett om vi är där eller ej. :/
  • Julie92
    Ascendere skrev 2016-07-17 00:14:16 följande:

Alltså enbart det faktum att de låter ditt barn smaka något fast du säger "nej" är så sjukt respektlöst, helt oavsett om det är alkohol eller nåt annat.

Sedan kan man ju fråga sig vad det är för typ av människor som använder sig av ett barn för att roa sig på det här viset, hade gått att förstå om det handlade om barn men när vuxna gör nåt sånt här är det ju bara sjukt.

Jag håller med dig! Inget vettig människa gör så mot ett oskyldigt barm! Min tillit till dom är helt borta..
  • malintherese01
    Sous skrev 2016-07-17 11:00:11 följande:

En främmande person skulle inte få ge mitt barn en banan eller brödbit heller även om det är saker barnet normalt äter. Så det är såklart skillnad?

Jag tycker det är onödigt och dumt att ge småbarn öl, och det är inte ok att inte respektera förälderns önskan. Man matar inte andras barn utan att kolla först.

Men ts låter helt hysterisk, som om de gett barnet arsenik. Några droppar öl kommer ju inte att förgifta barnet direkt. Det är väl bara att gå fram och tydligt säga att man inte vill att det upprepas och förklara varför, det ger säkert bättre effekt.

Förstår din poäng.. Men kan ju vändas åt andra hållet också, väldigt skillnad om svärfar ger banan/brödbit eller lite öl.. :P

Men som sagt alla tycker olika. Jag hade som sagt också blivit fly förbannad
Svar på tråden Svärfar gav min dotter öl!!?