• Julie92

Svärfar gav min dotter öl!!?

Sist vi träffade dom låt dom min ettåriga dotter smaka öl!! Svärfar hällde och skrattade och tyckte hon kunde få lite på läpparna, medans jag skrek nej upprepande gånger från långt håll medans jag skyndade mig dit! Svärmor skrattade och min sambo var längre bort och fattade inte vad som hände.

Detta är det värsta jag varit med om, jag mår så himla dåligt över detta och vet inte hur jag ska hantera situationen! Jag har sån ångest över att jag inte skrek högre eller sprang fortare!! Hade det varit någon annan hade jag kunnat polisanmäla eller något men vad gör man när man är fast i familjen föralltid?

Sambon har pratat med svärfar och sagt att dom kommer aldrig få passa henne och att det var jävligt dumt gjort.

Behöver lite råd, hur hade ni fortsätt härifrån? Jag klarar nog inte av att ens se dom förtillfället.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-16 18:16
    Okej jag förstår att vissa ser det som att jag överdriver och visst var jag uppe i varv när jag skrev inlägget. Självklart skulle jag inte ringa polisen på mina svärföräldrar men hade jag sett situationen på stan hade jag kunnat gjort det.

Jag vill veta hur ni hade reagerat om det hände er eller hur ni hade gjort i min situation inte om åsikter ni anser om det är rätt eller fel och om barnet tog skada eller ej.

• Svar på tråden Svärfar gav min dotter öl!!?
  • Julie92
    Anonym (Onödigt) skrev 2016-07-16 17:04:29 följande:

Självklart är det oansvarigt att bjuda en 1-åring på alkohol. En polisanmälan känns onödig, men självklart bör farfar inte vara tillåten att vakta barnbarnet i fortsättningen.

Okej polisanmälan nej det förstår jag med (men som sagt hade det varit andra personer med annat barn som jag tex sett på stan hade jag ringt direkt!)

Jo det är klart men jag känner bara att spy galla på honom just nu..
  • Anonym (Men snälla...?)
    Anonym (Min bror) skrev 2016-07-16 16:47:38 följande:

Min bror var 5år när han med ett litet snapsglas fick lättöl på typ 1msk av vår farfar på lördagar, dom tyckte det var en kul grej, dock hade jag inte tyckt det var okej om det var starköl...

Faktiskt väldigt stor skillnad på 5 år och 1 år. En ettåring kan knappast ha någon behållning av detta eller minnas smaken och det är knappast så att öl bör vara ett regelbundet inslag i deras diet heller.

Jag hade skällt ut karlen tills håret stod rakt ut på honom och hade det mot förmodan hänt en gång till hade jag sagt upp allt umgänge. Vårt barn våra regler.

Min egen far var sadist och matade mig bl.a. med limburgerost som bebis. Han skrattade när jag kräktes på bordet och hans beteende vid matbordet ledde för mig till bl.a. sväljfobi och lindriga ätstörningar. Jag anser därför att det finns all anledning att se upp med "roliga farbröder" som vill att de små ska prova en massa knepiga saker.

(och sen finns det dom som undrar varför vissa barn blir "kräsna" d.v.s. får ångest av matsituationer...? Obestämd )
  • Anonym (överdrivamera)

Om detta är det värsta du varit med om får jag väl gratulera dig till världens bästa tryggaste liv.

Det var respektlöst och idiotiskt men du överreagerar grovt. Barnet har inte blivit skadat(och kunde aldrig ha blivit skadat) på något sätt. 

Vad exakt är det du tyckte var så himla hemskt? Fick du psykbryt bara av att ha barn och öl i samma mening?

• Anonym (En gräns!)
    Tazzme skrev 2016-07-16 17:08:09 följande:

Onödigt? Ja

Respektlöst mot dig, eftersom du ropade "nej"? Absolut

Farligt? Inte det minsta

Min åsikt är faktiskt att du överreagerat här. Ok om du är sura på svärföräldrarna för att dom struntade i att du ropade "nej". Men annars var det ju absolut inget farligt eller hemskt i situationen?

Vad tror du kunde ha hänt?

Alkoholmängden i öl plus mängden hon kunde ha hunnit få i sig kan inte på nåt sätt skada din dotter. För du vet väl att det faktiskt finns alkohol i andra livsmedel också? T.ex surmjölk, och det finns inga varningar mot att barn inte skulle få dricka surmjölk. Slutsats: så små alkoholmängder är INTE skadliga.

Eller tror du att din dotter nu kam ha vant sig vid smaken av öl och bli alkis....

Hade fin svärfar köpt ut åt en tonåring (som jag först trodde att det gällde, på basen av rubriken) så hade jag förstått din upprördhet och ilska. Men nu..? Näe, gör dig själv en tjänst och sluta bry dig i det här. Varför slösa energi på att ha ångest över nåt totalt harmlöst?

Det är mer att man som vuxen, oavsett vuxen, måste sätta en gräns för vad som är okej för barn att dricka, smaka och testa än att det är farligt. Jag tänker att om farfar och farmor får passa TS barn fler gånger och dom igen låter barnet smaka på öl så blir det mer okej för barnet när det är äldre att smaka eller dricka alkohol.

Hos oss gäller det nolltolerans på alkohol innan 18 år, även om vi är medvetna att tonåringar lär dricka ändå. Men hemma är det en tydlig gräns att smaka alkohol får man först göra när man är myndig. Tom alkholfri öl för att man inte ska få lära sig hur det smakar.
  • Julie92
    Tazzme skrev 2016-07-16 17:08:09 följande:

Onödigt? Ja

Respektlöst mot dig, eftersom du ropade "nej"? Absolut

Farligt? Inte det minsta

Min åsikt är faktiskt att du överreagerat här. Ok om du är sura på svärföräldrarna för att dom struntade i att du ropade "nej". Men annars var det ju absolut inget farligt eller hemskt i situationen?

Vad tror du kunde ha hänt?

Alkoholmängden i öl plus mängden hon kunde ha hunnit få i sig kan inte på nåt sätt skada din dotter. För du vet väl att det faktiskt finns alkohol i andra livsmedel också? T.ex surmjölk, och det finns inga varningar mot att barn inte skulle få dricka surmjölk. Slutsats: så små alkoholmängder är INTE skadliga.

Eller tror du att din dotter nu kam ha vant sig vid smaken av öl och bli alkis....

Hade fin svärfar köpt ut åt en tonåring (som jag först trodde att det gällde, på basen av rubriken) så hade jag förstått din upprördhet och ilska. Men nu..? Näe, gör dig själv en tjänst och sluta bry dig i det här. Varför slösa energi på att ha ångest över nåt totalt harmlöst?

Jag har väldigt svårt att tycka detta är okej, och jag förstår att jag måste en vacker dag släppa detta, men frågan är väl egentligen hur (därav tråden).
  • Julie92
    Anonym (överdrivamera) skrev 2016-07-16 17:13:43 följande:

Om detta är det värsta du varit med om får jag väl gratulera dig till världens bästa tryggaste liv.

Det var respektlöst och idiotiskt men du överreagerar grovt. Barnet har inte blivit skadat(och kunde aldrig ha blivit skadat) på något sätt. 

Vad exakt är det du tyckte var så himla hemskt? Fick du psykbryt bara av att ha barn och öl i samma mening?

Ja psykbryt mer eller mindre.. alltså jag bad om råd i denna tråden och istället skriver alla att Jag Ska ta det lugnt, va? Min ettåriga dotter fick öl, men JAG ska ta det lugnt??
  • Aikido
    Julie92 skrev 2016-07-16 17:14:54 följande:
    Jag har väldigt svårt att tycka detta är okej, och jag förstår att jag måste en vacker dag släppa detta, men frågan är väl egentligen hur (därav tråden).
    Du tar ett djupt andetag, går ut i trädgården och gräver upp en rejäl daggmask. Denna lägger du i svärfars dyraste whisky (ja eller vad han nu dricker) och skriver "Svensk Tequila" med spritpenna på flaskan.
    Rättvisa är nu skipad och du kan gå vidare med ditt liv.
  • Anonym (Min bror)
    Julie92 skrev 2016-07-16 17:04:21 följande:

Undrar vad soc hade sagt om det? Nej inget kul alls oavsett styrka på ölen:(

Äh var 2 lördagar per år i sommarstugan ser inte varför det skulle vara en soc angelägenhet...
  • Julie92
    Anonym (En gräns!) skrev 2016-07-16 17:14:01 följande:

Det är mer att man som vuxen, oavsett vuxen, måste sätta en gräns för vad som är okej för barn att dricka, smaka och testa än att det är farligt. Jag tänker att om farfar och farmor får passa TS barn fler gånger och dom igen låter barnet smaka på öl så blir det mer okej för barnet när det är äldre att smaka eller dricka alkohol.

Hos oss gäller det nolltolerans på alkohol innan 18 år, även om vi är medvetna att tonåringar lär dricka ändå. Men hemma är det en tydlig gräns att smaka alkohol får man först göra när man är myndig. Tom alkholfri öl för att man inte ska få lära sig hur det smakar.

Du låter som en vettig människa! Hade du pratat med svärfar om det och gjort det klart och tydligt vad du tyckte om händelsen? Eller hade du låtit det dö ut? Han antar väl att jag är upprörd just nu..

Efter det hände så åkte vi därifrån så det var sambon som pratade med honom i telefon efteråt så jag fick liksom inte förklara själv.
  • Anonym (Hon)

Ne, de var klart inte det bästa draget att göra. Jag hade inte blivit glad om de skulle ske mig. Men skulle bara säga till att det är olämpligt och inte vill att det ska upprepas. När jag växte upp fick jag alltid smaka på allt. Från lätt cider till starksprit. Men de som sagt, bara smaka. Detta gjorde att jag aldrig hade sug efter sprit vid tonåren. Drack nästan inget, idag dricker jag inget för jag tycker inte om smaken alls.

Men att totalförbuda att ens få smaka som barn och tonåring gör bara spriten lockar mer. Alla vet väl att barn och tonåringar för de dom inte får. Massa kompisar som inte ens fick smaka hemma, sedan pang när dom fyllde 18 drack dom som helt galna. En vet jag är alkoholist idag.

Svar på tråden Svärfar gav min dotter öl!!?