Gör jag något fel?? Hjälp!
Troligen gör du inget fel. Jag gissar att du har ett aktivt barn som har fullt upp med att upptäcka världen och då blir maten underordnad. Kanske behöver ni ge honom i ett mörkt och tyst rum så inget distraherar. Kanske hjälper det att ge när han precis ska till att sova på dagen också.
Det jag funderar på är att du skriver att han får ta i när han ska bajsa och det behöver ju inte vara så konstigt, men håll koll på om konsistensen på bajset ändras mycket, likaså om han bajsar mer och mer sällan. Om det blir väldigt kompakt kan han ju ha blivit förstoppad och då kan det bli så fullt i magen att de inte väljer att äta förrän det kommit ut. Känn på magen långt ner på vänster sida om magen är mjuk eller spänd där, det kan ge en indikation. Kör med magmassage om han verkar besvärad.
Nu är vår kille 9 månader, men han får katrinplommon till sin dl gröt morgon och kväll. Sedan ger vi bara lösande fruktpuré. Om nu förstoppning är ett problem så betänk att majs, morötter, banan och majsvälling är stoppande. Vi har även fått rådet att ge fibrer som broccoli. Mogna päron och kiwi samt katrinplommonpuré är bäst som lösande.
Testa att ge havrevälling istället om han är van vid havregröt och ge mer lösande ickestoppande kost några dagar för att se om det ger annat resultat. Dock ska ju inte havreprodukter ges mer än 3 gånger per dag brukar man säga. Sedan hade jag fortsatt försökt ge ersättning.
Det med vägra nappflaska känner vi igen, men här är det med allt. Vi får använda pipmugg och vällingen får vi jobba på.