• polken

Gör jag något fel?? Hjälp!

Hej!

Har en son som är 5,5 månader.

Jag började med smakisar när han var 4 månader och det funka jättebra tsm med ersättning. Men ungefär när han var 4,5 månader så vägrade han ersättning och BVC sa att jag borde börja med gröt. Så han fick gröt varje morgon (smakportion) och fortsatte tvinga i han ersättning. Men han drack som mest 200 ml per dag. Han gick upp 300 gram på en månad. Så när det var dags för 5 månaders vaccin sa bvc-tanten att jag skulle sluta med ersättning och ge han välling. Det funkade i ca en vecka och nu vägrar han det också! Vad gör jag för fel?? Jag blir galen!! Såhär äter han idag,

8-9 banan/päron yoghurt

11-12 en portion gröt + fruktpure + vatten

15-16 tvingar i honom välling, han dricker max 60-70 ml

17-18 han får smakportion (2-3 msk) kyckling/ris/grönsaker + vatten + fruktpure

21-22 välling max 150 ml

Den enda gången han dricker välling är på kvällen när han ska sova, han somnar till det. Har testat på dagen men det funkar inte. Det verkar som att det blir föör mycket för hans lilla mage (han måste kämpa för att bajsa)

Känner mig så hemsk som inte vet vad jag ska göra! :(

• Svar på tråden Gör jag något fel?? Hjälp!
  • Ellie

Om du inte får i honom mer välling än ersättning så finns det väl ingen anledning att välja välling istället? Ersättning är ju mycket bättre mat för ett så litet barn. Har du testat olika sorters ersättning? Annan flaska? Kanske han vill ha nu igen? Barn har ju olika perioder där de äter mindre. Utvecklingsfaser, tänder mm. Välling bör ju dock inte vara huvudfödan vid 5,5 månaders ålder, och det är för tidigt för stora portioner av "riktig" mat.

• Anonym (Nymis)

Har du provat att pappa eller någon annan ger ersättning/välling?
    Min son vägrade flaskan eftersom man skulle amma med mamma, men med farmor eller pappa gick det kanon :P

• Jemp

Att kämpa med välling finns väl ingen anledning till? Är ju i princip samma sak som gröt.

Har du olja i maten? Vad ger du för fruktpuré? (ge lösande saker som kiwi päron katrinplommon). Messmör i vällingen har jag läst kan hjälpa mot trög mage.

Ansåg bvc att 300 var för liten viktuppgång? Antar att det inte funkar att dra ner på maten och se om han tar mer ersättning då?

• polken
    Ellie skrev 2016-07-16 23:09:05 följande:

Om du inte får i honom mer välling än ersättning så finns det väl ingen anledning att välja välling istället? Ersättning är ju mycket bättre mat för ett så litet barn. Har du testat olika sorters ersättning? Annan flaska? Kanske han vill ha nu igen? Barn har ju olika perioder där de äter mindre. Utvecklingsfaser, tänder mm. Välling bör ju dock inte vara huvudfödan vid 5,5 månaders ålder, och det är för tidigt för stora portioner av "riktig" mat.

Jag har testat bara ersättning, bara välling, blanda välling och ersättning men han "leker" bara med nappflaskan. Fast är det något annat i nappflaskan så dricker han det tex vatten. Har testat att ge ersättning/välling i pipmugg men det funkar inte heller.
    Ja, känner också att det är för tidigt med sän mat men vad ska jag göra, mår så dåligt när inte äter :(
  • polken
    Anonym (Nymis) skrev 2016-07-16 23:14:14 följande:

Har du provat att pappa eller någon annan ger ersättning/välling?
    Min son vägrade flaskan eftersom man skulle amma med mamma, men med farmor eller pappa gick det kanon :P

Ja det har vi faktiskt, mormor, moster, morfar till och med gammelmormor haha men nej han vill verkligen inte dricka :(
  • polken
    Jemp skrev 2016-07-17 03:19:59 följande:

Att kämpa med välling finns väl ingen anledning till? Är ju i princip samma sak som gröt.

Har du olja i maten? Vad ger du för fruktpuré? (ge lösande saker som kiwi päron katrinplommon). Messmör i vällingen har jag läst kan hjälpa mot trög mage.

Ansåg bvc att 300 var för liten viktuppgång? Antar att det inte funkar att dra ner på maten och se om han tar mer ersättning då?

Maten han får köper jag från affären än så länge eftersom han får såpass lite.
    Brukar ge katrinplommon, päron, äpple, banan, ja det är väldigt olika.
    Och messmör har jag i gröten på morgonen och i vällingen på kvällen men magen verkar ändå trög :(
  • Anonym (Vanlig mat?)

Du kan inte börja med vanlig barnmat/egen mat.då?

Dottern är.1 nu o började krångla som sjutton med flaskan vid 5 månader - kunde enbart lyckas få i henne ersättning (ibland) lm hon typ satt i babysittern. Barnamtsburkar gick dock bra (vägrade min egen mat, så klart). Pratade med vår BVC som sa att om hon ville äta så ge henne - va ändå de som va målet, hon blev lite hård i magen men annars har de ibte vart några problem

• polken
    Anonym (Vanlig mat?) skrev 2016-07-17 07:21:52 följande:

Du kan inte börja med vanlig barnmat/egen mat.då?

Dottern är.1 nu o började krångla som sjutton med flaskan vid 5 månader - kunde enbart lyckas få i henne ersättning (ibland) lm hon typ satt i babysittern. Barnamtsburkar gick dock bra (vägrade min egen mat, så klart). Pratade med vår BVC som sa att om hon ville äta så ge henne - va ändå de som va målet, hon blev lite hård i magen men annars har de ibte vart några problem

Jo han får vanlig mat men endast 1 gång och då är det smakportion bara. Men tycker du jag ska ge det oftare isf?
    Vill också skita i välling/ersättning, han blir ju bara ledsen när jag tvingar honom o gråter o gråter.
    Min bajsar iaf 1 gång om dagen men han får kämpa lite.
  • polken

En till fråga, han dricker babysemper ersättning 1. Borde jag byta till 2 när han blir 6 mån?
    När han väl dricker välling så är det blandat med ersättning.

Svar på tråden Gör jag något fel?? Hjälp!