• Aniiee

Bidragsfusk

Anonym (lasse) skrev 2016-07-16 23:55:56 följande:

Får man äga hus och ta mot försörjningstöd ?

JA, om det handlar om en kortare period, eller om huset är lika billigt i drift som en motsvarande lägenhet skulle vara och man har särskillda skäl till att bo kvar.
    NineZero skrev 2016-07-16 23:44:24 följande:

Jag vill klargöra att jag inte är den här personen.

Om en person som går på ekonomiskt bistånd via soc tar ett lån på huset hen bor i, utan att meddela soc om detta, vad händer? Jag vet inte hur stor summa det gäller och vågar inte riktigt gissa. Antar mer än 15 tusen.

Misstänker att hen kanske har ett annat bank-konto än det hen uppgivit för soc. Den här personen är väldigt manipulativ och har inte haft ett enda jobb i sitt snart 40-åriga liv (levt på sin familj och bidrag). Hen verkar inte behöva visa kopia på sitt kontoutdrag varje månad.

Ber er att hålla er till frågeställningen.

Det händer natruligtvis ingenting om inte soc får veta det. Men får soc veta det så blir försörjningsstödet indraget lika länge som pengarna anses ska räcka. Om det är satt i system kan bidragstagaren bli både återbetalningsskyldig och åtalad.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee
    Anonym (lasse) skrev 2016-07-17 00:06:20 följande:
    Tar hon ett lån borde rimligen utgifterna öka, hur ser soc på det
    Att man får skylla sig själv. Kostnader för lån ingår inte i bidragsnormen.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee
    Anonym (***) skrev 2016-07-17 00:15:37 följande:
    Har hen tagit lånet i en bank? Tror inte att de lånar ut för konsumtion till någon som inte har jobb.
    Om man har säkerhet (som ett hus, till exempel) så får man oftast låna utan att de kollar inkomster. De kan alltid tvångsförsälja huset/guldreserven/gibsongitarren.
Svar på tråden Bidragsfusk