• NineZero

Bidragsfusk

Jag vill klargöra att jag inte är den här personen.

Om en person som går på ekonomiskt bistånd via soc tar ett lån på huset hen bor i, utan att meddela soc om detta, vad händer? Jag vet inte hur stor summa det gäller och vågar inte riktigt gissa. Antar mer än 15 tusen.

Misstänker att hen kanske har ett annat bank-konto än det hen uppgivit för soc. Den här personen är väldigt manipulativ och har inte haft ett enda jobb i sitt snart 40-åriga liv (levt på sin familj och bidrag). Hen verkar inte behöva visa kopia på sitt kontoutdrag varje månad.

Ber er att hålla er till frågeställningen.

• Svar på tråden Bidragsfusk
  • Anonym (lasse)

Får man äga hus och ta mot försörjningstöd ?

• NineZero

Jag vet inte. Hen har fått huset och jag vet inte om släktingen eller hem står som ägare. Men jag tror att hen står på huset.

• solensrike1

Att personen i fråga tar ett lån, "frigör" likvida medel, tillgängliga pengar kortsiktigt
    borde inte klassas som bidragsfusk då det samtidigt uppstår en skuld som alltså måste betalas tillbaka. Fastigheten utgör bara säkerhet för lånet, pengarna är alltså ingen tillgång. Man bör dock ha hela bilden klar för att göra en korrekt bedömning.

• Aniiee
    Anonym (lasse) skrev 2016-07-16 23:55:56 följande:

Får man äga hus och ta mot försörjningstöd ?

JA, om det handlar om en kortare period, eller om huset är lika billigt i drift som en motsvarande lägenhet skulle vara och man har särskillda skäl till att bo kvar.
    NineZero skrev 2016-07-16 23:44:24 följande:

Om en person som går på ekonomiskt bistånd via soc tar ett lån på huset hen bor i, utan att meddela soc om detta, vad händer? Jag vet inte hur stor summa det gäller och vågar inte riktigt gissa. Antar mer än 15 tusen.

Misstänker att hen kanske har ett annat bank-konto än det hen uppgivit för soc. Den här personen är väldigt manipulativ och har inte haft ett enda jobb i sitt snart 40-åriga liv (levt på sin familj och bidrag). Hen verkar inte behöva visa kopia på sitt kontoutdrag varje månad.

Det händer natruligtvis ingenting om inte soc får veta det. Men får soc veta det så blir försörjningsstödet indraget lika länge som pengarna anses ska räcka. Om det är satt i system kan bidragstagaren bli både återbetalningsskyldig och åtalad.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • NineZero

Hen har tagit lånet på huset för att finansiera sin hobby samt en högre levnadsstandard. Hen vill absolut inte att soc ska få vetskap om det, men skulle antagligen ljuga sig blå om de upptäcker det.

• Anonym (lasse)
    Aniiee skrev 2016-07-17 00:01:39 följande:
    JA, om det handlar om en kortare period, eller om huset är lika billigt i drift som en motsvarande lägenhet skulle vara och man har särskillda skäl till att bo kvar.

Det händer natruligtvis ingenting om inte soc får veta det. Men får soc veta det så blir försörjningsstödet indraget lika länge som pengarna anses ska räcka. Om det är satt i system kan bidragstagaren bli både återbetalningsskyldig och åtalad.
    Tar hon ett lån borde rimligen utgifterna öka, hur ser soc på det
  • Aniiee
    Anonym (lasse) skrev 2016-07-17 00:06:20 följande:
    Tar hon ett lån borde rimligen utgifterna öka, hur ser soc på det
    Att man får skylla sig själv. Kostnader för lån ingår inte i bidragsnormen.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (***)
    NineZero skrev 2016-07-16 23:44:24 följande:

Har hen tagit lånet i en bank? Tror inte att de lånar ut för konsumtion till någon som inte har jobb.
  • NineZero
    Anonym (***) skrev 2016-07-17 00:15:37 följande:

Har hen tagit lånet i en bank? Tror inte att de lånar ut för konsumtion till någon som inte har jobb.

Hem påstår sig ha ett företag men det är inte registretat utan enbart en hobby som hen tror sig kunna leva på, och undvika ett vanligt arbete. Kan även tro att hen ljugit om vad lånet ska gå till (kanske nämbt huset) men den biten vet jag inte. Håller det dock väldigt sannolikt.
  • Anonym (***)
    NineZero skrev 2016-07-17 00:24:27 följande:
    Hem påstår sig ha ett företag men det är inte registretat utan enbart en hobby som hen tror sig kunna leva på, och undvika ett vanligt arbete. Kan även tro att hen ljugit om vad lånet ska gå till (kanske nämbt huset) men den biten vet jag inte. Håller det dock väldigt sannolikt.
    Du tror inte banken är smartare än så? Vid minsta tvekan kan de kolla upp vad hen tjänar.

Nej, jag tror inte hen har gjort så. 
Svar på tråden Bidragsfusk