• Anonym (lupin)

Bidragsfusk

Anonym (anonyn) skrev 2016-07-17 18:16:06 följande:
    Frågan var om det var bidragsfusk att inte tala om att man lånat pengar när man går på försörjningsstöd svaret är nej eftersom lånade pengar inte är en tillgång som man ska använda till att köpa mat och toapapper för.
    Skulle banklån räknas som tillgångar skulle såklart socialtjänsten innan de beviljar försörjningsstöd först tvinga den som söker bidrag att försöka få ett banklån....
    Nu har du sagt det så många gånger så jag skulle vilja veta var du får det ifrån att lånade pengar inte skulle räknas när man har försörjningsstöd? Jobbar du med försörjningsstöd eller står det någonstans så att man kan läsa om det?
  • Anonym (lupin)
    PixieP skrev 2016-07-18 21:09:05 följande:

Det är något som inte stämmer här.
    1. Man får inte äga någonting, inte ens en sketen bil för 10 000 för att kunna få soc. 2. Socbidrag betalas bara ut under en viss tid enligt de senaste reglerna. Ett år är det.

1. Nej, det stämmer inte 2. Det stämmer definitivt inte heller....
  • Anonym (lupin)
    PixieP skrev 2016-07-18 21:29:14 följande:

Öh, om du läser reglerna så står det att man inte får äga någonting och att socbidrag ses som ett TILLFÄLLIGT bidrag.
    Jag behöver inte läsa reglerna. Det finns en lag att förhålla sig till och sedan finns det riktlinjer för hur lagen ska tolkas. Jag kan bådadera utmärkt eftersom det är mitt jobb att kunna det.
Svar på tråden Bidragsfusk