Inlägg från: SockpuppetSweetiepie |Visa alla inlägg
  • SockpuppetSweetiepie

Veckopeng

Min 12-åring får 400 i månaden. Som 9-åring fick han 50 i veckan. Har aldrig haft några villkor om hushållsarbete osv.

När han hade veckopeng skulle det räcka till lördagsgodis och sånt. Fattades det pengar till nåt speciellt så sköt jag till. Jag har alltid varit rätt generös med veckopengar. Samtidigt har jag i perioder haft ont om pengar och då har det inte kunnat bli något.

Jag har en känsla av att de familjer med böst ekonomier ger lägst veckopengar. Sen har ju ändå alltid barnen i de familjerna "allt" ändå så det betyder ju inget.

Själv är jag uppvuxen på samma sätt - jag fick till det jag behövde bär det fanns pengar, vi var en fanilj och pengarna gick till oss alla. Men när det inte finns obegränsade resurser kommer ju gränserna automatiskt så att säga. :)

• SockpuppetSweetiepie
    IsDimma skrev 2016-07-30 22:18:05 följande:

Beror väl på vad det ska räcka till. Betalar 14åringen inga kläder tex så är hundra kronor helt okej.

Sen beror det ju också på hur mycket pengar familjen har. Och 400 kronor för bara typ godis och sånt är mer än vad många vuxna har.

Tycker också 100 i månaden är hårt. Men när jag pratat med kompisar vars barn får så lite så visar det sig alltid att föräldrarna betalar tv-spel, resor, träningsgrejer, födelsedagspresenter till kompisar samt att det ofta både sparas pengar på fondkonton och tillskjuts summor på födelsedagar osv.

Jag, personligen, ser inte riktigt poängen med att ge små fickpengar och inte låta tonåringen själv planera inköp. Månadspeng ska i min värld även handla om att lära sig ekonomi.
Svar på tråden Veckopeng