• Cyanea

Skengravid?

Jag gillar inte riktigt uttrycket "skengravid". För mig låter det som att hjärnan blir påverkad av ens barnönskan och går bananas och påverkar kroppen rent fysisk. Tankens kraft är stor, men inte på det sättet. 

De vanliga tidiga gravsymptomen beror på ett hormon som heter progesteron. Detta hormon utsöndras även vid helt vanlig ägglossning, så fram tills strax före mens är hormonerna helt identiska. Det är alltså omöjligt att se skillnad på tidiga gravsymptom och vanliga ÄL-symptom för de beror på precis samma sak och känns alltså på precis samma sätt. Jag skulle säga att det du upplever är symptom efter en lyckad ägglossning. 

Lycka till! 

• Cyanea
    Anonym (Lea) skrev 2016-07-17 16:14:16 följande:
    Där har du helt fel. Många som mår psykiskt dåligt får fysiska symtom. Många hypokondriker får symtom på den sjukdomen de oroar sig för. Det är inte omöjligt att framkalla fysiska gravditetssymtom pga att man är helt fast i att vilja bli gravid. Hjärnan är mycket starkare än du tror.
    Så om jag tror att jag har feber så får kroppen feber? Och om jag tror att jag har cancer så får jag det? Magsjuka? Diabetes? 

Det är väldigt olika saker att uppleva att man har symptom och att fysiskt ha symptom. Visst kan man bli ovanligt medveten om saker man annars inte tänker på när man letar efter det, t.ex. illamående och trötthet, men för den sakens skull betyder det inte att hjärnan sträcker ut tankarnas tentakler genom kroppen och skapar problem som inte fysiskt finns. 
  • Cyanea
    Anonym (Lea) skrev 2016-07-17 16:42:02 följande:
    Nu försöker du ju bara hitta situationer där det är omöjligt. Men jag har faktiskt varit med om det själv! Jag var livrädd att ha ALS och fick synliga muskelryckningar som är täcken på ALS. Dem syntes tydligt och familj och vänner såg dem. Hjärnan kan orsaka enormt mycket!

Det finns personer som blivit så psyka psykiskt att de blivit förlamade, fått Svåra smärtor, huvudvärksproblematik och mycket mer.

Illamående, huvudvärk, smärtor/molande värk i livmodern mm är definitivt inte omöjligt för hjärnan att skapa.

Andra symtom som tydligare ådror osv är mycket möjligt bara större uppmärksamhet som kan göra att man lägger märke till det mer det har jag också tyckt mig se när jag inte varit gravid.
    Som jag skrev kan man ju självklart leta tecken och sen passa in dem i den sjukdom eller till det tillstånd man letar efter. Äter man lite för mycket så man mår illa kanske man är mer benägen att koppla det till sjukdom istället för att man är mätt. Är man ofta förkyld kanske man ser det som bevis på ett kasst immunförsvar trots att det egentligen beror på slump. Har man ofta huvudvärk och är rädd för en hjärntumör ser man kanske cancer som en troligare orsak än att man dricker för lite. För den sakens skull betyder det inte att kroppen skapar massor med konstigheter för att du går och tänker på dem. 

Det är inget konstigt alls med synliga ådror när man inte är gravid. Det får man alltid om man råkar vara lite varmare. Då går mer blod genom ytliga blodkärl för att svalka kroppen. 

Sen är det klart det finns människor med psykiska problem som tar ut sig fysiskt. Är man mycket stressad kan ägglossning utebli, man kan få hjärtklappning, magsår mm. Men det är ju inte direkt att likställa med någon som går och undrar och funderar, utan det är ett allvarligt psykiskt och fysiskt tillstånd. Visst finns det människor som har sådana psykiska åkommor så de även påverkas fysiskt, men det är ju inte gemene man direkt. 

På vilket sätt skulle hjärnan skapa illamående och värk mer exakt? 
Svar på tråden Skengravid?