Inlägg från: Anonym (Rund) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

• Svar på tråden Två Gastric Bypass?
  • Anonym (Rund)
    Anonym (nopp) skrev 2016-07-17 17:29:39 följande:

Hur har du tänkt dig att det ska gå till? När dom gör en gbp så kopplar dom ju bort magsäcken, du har bara en liten ficka kvar. Så vad ska dom ta bort under andra operationen menar du?

Jag menar ingenting utan ställer en fråga. En fråga du inte kunde svara på om jag förstått det hela rätt.
  • Anonym (Rund)
    Anonym (..) skrev 2016-07-17 18:14:29 följande:

Fast jo, det gjorde hen ju i och med att hen förklarade att en gastric bypass kopplar bort magsäcken. Dvs. du kan ju inte göra en andra gastric bypass för att den enda magsäcken du har redan är borta. Just GBP är ju så drastigt så det finns inget "andra alternativ" om det inte fungerar långvarigt. Hade du gjort en magsäcksficka istället hade du ju kunna göra en hel GBP om fickan inte räckte, så att säga. Men nu har du redan gjort det mest drastiska vården erbjuder.

Ok, tack för svaret.
  • Anonym (Rund)
    Anonym (Nej) skrev 2016-07-17 18:23:52 följande:

Kan man ga? upp i vikt trots operationen?

Ja, om man inte fo?ra?ndrar sina matvanor efter operationen kan man ga? upp i vikt igen eller misslyckas med att ga? ner i vikt. Det ga?r att va?nja tarmen vid att ta emot sto?rre och sto?rre ma?ngder mat. Det ga?r ocksa? att ga? upp i vikt genom att dricka sto?rre ma?ngder med dryck som ger energi (la?sk, mjo?lk, vin, o?l, sprit, saftsoppa etc.) eller va?lja mat som ger mycket energi i fo?rha?llande till volym (mat med mycket fett och socker).

Eftersom man genom gbp endast har kvar en liten liten ficka som agerar som magsäck så är detta ingen operation man gör flera gånger.

Jag ställde ingen fråga kring huruvida man kan gå upp i vikt igen, uppenbarligen vet jag det. Däremot går det som du säger att tänja ut den lilla fickan, något jag också vet. Det är därför jag undrar om det finns något ingrepp som kan göra fickan mindre igen.
  • Anonym (Rund)
    Anonym (?) skrev 2016-07-17 18:24:36 följande:

Kan inte tänka mig att man kan göra två. Du har ju inget mer att ta bort. Varför inte ta tag i problemet ist?

Att jag inte tänkt på att ta tag i problemet tidigare...
  • Anonym (Rund)
    Anonym (?) skrev 2016-07-17 19:02:10 följande:

Uppenbarligen inte faktiskt. Då hade du inte gått upp igen..

Tänkte om livet var svart eller vitt utan gråzoner, då hade ditt resonemang fungerat.
  • Anonym (Rund)
    Anonym (Trevliga människor) skrev 2016-07-17 19:10:04 följande:

Har tyvärr inget svar på frågan, ville bara flika in att jag hoppas TS att du inte tar åt dig av dessa människor som uppenbarligen endast svarade i din tråd för att få hacka lite för att få dig att känna dig mindre värd vilket ju tyder på empatibrist. Helt legitim fråga och inte alls självklart, skulle inte heller lita en sekund på att dessa personer har någon som helst aning utan de tog bara chansen att få vara lite nedlåtande. Att väga för mycket är enligt vissa det värsta man kan göra! Lycka till och ni andra kan ju fundera över vad det innebär att vara en god medmänniska.

Tack, jag försöker att inte ta åt mig men det är inte helt lätt. Ditt svar värmer för jag är mer än väl medveten om hur omgivningen dömer mig.
  • Anonym (Rund)
    Anonym (nopp) skrev 2016-07-18 07:32:09 följande:

Jo jag svarade på din fråga.Det går inte att tänja ut fickan. Det som händer är att tarmen tar över magens funktion och lär sig att ta emot mer och mer mat.Fast det handlar inte om att hacka ner på henne eller vara elak. Hon har gjort en stor operation som hon borde ha mer kunskap om. Innan man tar ett sånt stort beslut och förändrar hela sitt liv så måste man ju veta vad det innebär.

Jag har själv gjort en gbp och är fortfarande överviktig. I mitt fall beror det mycket på att första året blev "förstört" då jag blev gravid nästan direkt efter. Så nu får jag kämpa på nästan som om jag inte va opererad.

Fickan tänjer ut sig enligt mina läkare! Något vi pratade om både innan och efter operationen.
    Anonym (Sköldkörtel) skrev 2016-07-18 08:02:05 följande:

.

Har man problem med sköldkörteln sp kan man ändra sina matvanor å banta så man blir blå i ansiktet det hjälper inte..du går fortfarandr upp i vikt. Gå med i sköldkörtel föreningen för även om blodproverna kan vara normala så kan man fortfarande ha problem. Lycka till!

Tack, det ska jag kolla upp.
  • Anonym (Rund)
    Anonym (nopp) skrev 2016-07-18 10:20:15 följande:

Enligt alla läkare jag pratat med plus allt som finns att läsa säger att den inte kan tänkas ut. Utan det är tarmen som lär sig ta emot mer och mer mat. Sen vet jag att en del säger att den tänja ut för det är lättare att förklara.

Du väljer att tro på dina läkare så väljer jag att tro på mina. Rent logiskt bör den gå att tänja ut, då den inte är hård och den kan ta emot större och större mängder. Men kör du på din version.
  • Anonym (Rund)
    Krafs skrev 2016-07-19 12:45:09 följande:

Fast det är helt omöjligt. Matten är enkel. Förbrukar du lika mycket energi som du tar in, så går du inte upp.

Om man håller sig runt 13-1400 kalorier ett tag så kommer man hamna på ett energiunderskott. Det är då helt omöjligt att gå upp. 

Den logiken håller bara om du har normal eller hög ämnesomsättning samt om du är helt okunnig i ämnet .
Svar på tråden Två Gastric Bypass?