Inlägg från: Anonym (Rund) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

Cecese skrev 2016-07-22 09:47:38 följande:

Ja, jag dumpar och de gör de flesta efter en gbp. Dock går det att vänja kroppen vid att äta fel och då dumpar inte jag heller. Jag hade en lång period ett par år efter operationen som jag var rejält deprimerad och då återgick jag till mitt gamla beteende att tröstäta och åt utan problem 200 gram choklad om dagen igen utan att dumpa. Det jag gjorde då var att sluta med allt socker ett par veckor och sen kom det tillbaka. Idag kan jag äta choklad men max 2 bitar. 

Jag kan inte spy, inte ens när jag är magsjuk. 

Eftersom du tydligen inte dumpar så måste du ju aktivt läsa på innehållsförteckningen och själv välja bort produkter med mycket socker (kolhydrater). 

Jag förstår inte, om du konstant är hungrig och skriver att du skulle kunna äta hur mycket som helst. Hur kan du då inte få i den 100 gram lax (eller andra proteiner)? 

Jag har inte VANT kroppen vid att äta fel, den har aldrig dumpat, varför fortsätter du att tjata om hur du dumpar? Jag läser på antal kcal, du gör som du vill.

Jag tycker inte om att äta så mycket lax, så enkelt är det!
  • Anonym (Rund)
    Cecese skrev 2016-07-22 10:17:20 följande:

Eftersom du inte dumpar så får du ju göra ett aktivt arbete och själv läsa på vad produkterna innehåller. Det är inte bara antalet kcal som räknas utan även sammansättningen av kolhydrater, protein och fett. Men visst, om du vill sitta och tycka synd om dej själv och tro att en till operation löser saken istället för att själv äta vettigt så får du väl göra det då. Om det hade varit fel på din operation hade du inte gått ner 60 kg de första åren... 

Jag har aldrig hävdat att det var fel på operationen, det har blivit fel på min kropp under sista året. Läs vad jag skriver! Och jag äter vettigt!
  • Anonym (Rund)
    Jennie med ie skrev 2016-07-22 10:54:38 följande:

Nu är jag inte GPB-opererad och vet att era magar ju funkar lite annorlunda även efter flera år men rent kostmässigt känns det som mycket bröd, Utan att veta mer exakta mängder är detta en grov uppskattning men det kan kanske landa på max 1200 kcal totalt och 5 mackor på det begränsade intaget, dessutom under 5 h, är en hel del. .Om du nu inte kan få i dig så mycket lax och fågel och så kanske det är klokt att minska på brödet i stället. Jag pratar inte om nån lågkolhydratkost, utan bara mer avvägt. Det förklarar inte i sin enskildhet viktuppgången, det är inte omöjligt att din ämnesomsättning är påverkad så att du behöver reglera den medicinskt eller äta ännu mindre och i så fall är det ännu viktigare att det du äter är rätt saker så att hunger/sug håller sig på en okej nivå.

Det är nyckelhålsmärkta hårdbrödmackor så per skiva rör det sig om ca 33 kcal.

Det känns helt hopplöst att behöva leva på en mindre kost än den jag gör och just nu går jag ju upp i vikt. Och att behöva gå genom livet räknande kcal och att inte kunna unna sig något utan att kroppen suger upp det som en svamp känn inte som en framtid.
  • Anonym (Rund)
    Anonym (hhy) skrev 2016-07-22 11:56:25 följande:

Varför försöker du inte äta annat än bara mackor under första delen på dagen? 

Räcker med att äta det 1 gång/dagen om man nu måste äta mackor. 

Läsa innehållsförteckning är bra och då inte bara kalorier utan också sockerhalt och protein. Bättre att satsa på mindre sockerhalt samt mer protein än kolhydrater. Protein mättar ju mer än kolhydrater så man behöver inte äta lika mycket!

Förslag på vad jag skulle kunna äta istället för hårdbröden mottages tacksamt! I mitt arbete är jag sällan på kontoret utan befinner mig ofta på resande fot eller i sällskap med andra. Smörgåsar är praktiska då jag får i mig protein ihop med hårdbrödmackor och det är lätt att slänga ihop o snabbt att äta.
  • Anonym (Rund)
    Jessica518 skrev 2016-07-22 11:57:29 följande:

Jag har heller aldrig fått dumpningar!

Sluta med din raljerande attityd. 

Tack!
  • Anonym (Rund)
    Jessica518 skrev 2016-07-22 11:59:32 följande:

Jag är avundsjuk på dom som kan bli mätta på knäckebröd. Jag har aldrig nånsin blivit det. Varken före eller efter op. Jag skulle lätt kunna äta upp ett helt paket knäcke utan problem. Jag måste ha mjukt bröd för att få mättnad.

Jag känner tyvärr ingen mättnad någonsin. En konstant hunger och sug är allt jag känner. Och jag skulle också lätt kunna trycka ett helt paket, men då går jag upp ännu mer.

Hur länge har du varit opererad?
  • Anonym (Rund)

Har precis ätit en kvarg med en frukt till lunch. Det står "utan tillsatt socker" på kvargen så jag vet inte vad det är för kvarg Cecese äter.

• Anonym (Rund)
    Jessica518 skrev 2016-07-22 14:43:37 följande:

Jag har varit opererad i 1 år och 5 månader. Varför äter du inte mjukt bröd stället för knäcke? Det mättar ju mycket bättre. 

Mjukt bröd är tyvärr mer onyttigt.
  • Anonym (Rund)
    Uttran skrev 2016-07-22 15:17:54 följande:

Det är just pga det här som jag är emot GB operationer. Det är som att försöka operera en anorektiker och tro att man löser problemet.

Du behöver inte en till operation ts, du behöver hjälp med ditt matmissbruk. Kontakta psykiatrin och stå på dig. Jag vet att det är ett helvete att få hjälp och köerna är långa men man måste börja någonstans.

Tack för inlägget men det var inte svaret på min fråga.
    Jessica518 skrev 2016-07-22 14:58:41 följande:

Ts hur gör du för att stå ut med hungern mellan måltiderna? Jag dricker en massa te. Oroar mig att få missfärgade tänder eftersom jag dricker så stora mängder, men jag har inget val. Hungern är outhärdliig. 

Jag dricker mängder med vatten och kaffe och är allmänt missnöjd.
  • Anonym (Rund)
    Uttran skrev 2016-07-22 19:02:58 följande:

Tror du det går att operera bort anorexia också? Jag menar alla fungerar ju olika så vi kan ju bara göra en omvänd fettsugning och suga in fett i deras kroppar så har vi löst problemet.

Nu är det ju ingen som suger ur fett när man gör en gbp.
  • Anonym (Rund)
    Uttran skrev 2016-07-22 19:30:56 följande:

Det var en liknelse som inte är medad att tas bokstavligt. Här kan du läsa mer om liknelser: sv.m.wikipedia.org/wiki/Liknelse

Mycket dålig liknelse som bara visar hur lite du vet om gbp.
  • Anonym (Rund)
    Uttran skrev 2016-07-22 19:38:30 följande:

Ja, jag vet ju inget alls, jag är bara utbildad sjuksköterska som har jobbat med det här och har en syster som har gjort en sådan operation. Jag antar att du själv är utbildad professor i ämnet, eller åtminstone läkare.

Jag tvivlar på att du arbetat med liknande ingrepp med den inställningen du har. Att du praktiserat ett par veckor på en avdelning är inte detsamma som att ha arbetat med det.

Jag erkänner att jag inte vet allt om ingreppet, därav ts.
  • Anonym (Rund)
    micromat skrev 2016-07-22 21:23:47 följande:

Ät tillexempel såhär:

8:00- 2knäckemacka med ost + några skinkbitar (gärna gröt/fil/yogurth också, men då kanske det blir 1 knäckemacka med pålägg.

10:00 - 1 ägg + en frukt

12:00 - 80- 100g protein (kött/fisk) + potatis/ris + grönsaker och lite sås.

15:00 -Kvarg med bär.

18:00 Samma som vid lunchen

21:00 samma som 8, 10 eller 13.

Det är en dietist som jobbar med gbp-opade som gett mig dessa tips. Behöver inte va exakt det som står på listan. Men försök få in protein vid varje måltid. Ät mindre smörgåsar. Vi ska äta mycket proteiner.

Du äter för lite proteiner. Jag har också svårt för det.

Vad gäller knäckemacka så är det ganska snällt för magen och något som klassas som "lätt" mat.

Tack för tinsett men det är när jag ätit de mängder du beskriver som jag går upp i vikt. När jag äter lite och oftare går jag inte upp likan mycket.
  • Anonym (Rund)

Jag har absolut en problematisk relation till mat MEN det tar inte bort det faktum att JAG går upp oerhört mycket i vikt på väldigt små och kalorisnåla mängder mat! Det är två olika delar, den ena kan jag styra över, den andra kan ingen jävla psykvård i världen rå på. Och ja, jag blir kränkt och sårad och förbannad när vissa envisas med att blanda ihop dessa två faktorer. Min stora rädsla är att läkarna och sjukvården kommer att göra exakt det som vissa av er gör, och det skrämmer mig oerhört.

• Anonym (Rund)

Det är för övrigt som att säga "jag har brutit stortån och pekfingret. Men om vi gipsar pekfingret så läker stortån bättre".

• Anonym (Rund)
    micromat skrev 2016-07-22 21:53:30 följande:

Men har du testat att äta mer protein och dra ner lite på resterande?

Mättnadskänslan blir ju helt annan också.

Jag tänker ju att du kan äta lite och ofta men äta tex ett ägg ist för smörgås. Skinka ist för ost osv.

Det har jag testat, men jag blir inte mätt. Potatis och sås samt pasta kan jag inte äta. Så oftast blir det protein och sallad. Och jag äter både skinka och ost.
  • Anonym (Rund)

Frukost, två hårdbröd med dubbla lager skinka.

10:00 tre skivor skinka

12:00 kvarg med persika

14:00 två hårdbrödmackor med ost

18:00 grillade skivor fläskytterfile (4 små), en majskolv och fem champinjoner.

23:00 kvarg med en persika till.

Tycker att jag sackta tar åt mig av de tips jag fått från flera här i tråden. Vilket jag är tacksam för.

• Anonym (Rund)
    aronnax skrev 2016-07-23 10:12:19 följande:

nej den ligger kvar där.den är och är bortkopplad men det processar ju inte maten på samma sätt, jag tror det finns mer hormoner som styr detta. Vi använder ju inte vår.intrisic factori för att spjälka b12 till exempel.. vi kommer inte att tycka samma.du och jag, det är okay.

Forskningen som är rätt omfattande där alla opades deltar visar i alla fall på bra resultat även om viss viktuppgång generellt kan ses på 5-10 % men de flesta stannar där. Komplikationsfrekvensrn ligger nu på 5% ock då är även gallproböem med

Du suckar, trött efter en natt på kirurgen?

Mycket konstigt då jag läst statistik som visar att tio år efter op har de flesta gått upp 75% av sin viktnedgång.
  • Anonym (Rund)
    Uttran skrev 2016-07-23 12:29:10 följande:

Människan skiljer sig från övriga djur eftersom vi kan sätta oss in i situationer vi inte upplevt, men det gäller helt uppenbarligen inte just dig eftersom du resonerar såhär.

Om du tar av offerkoftan för en sekund och tänker så inser du snart att GB ofta inte fungerar. Patienten går upp i vikt igen och hela operationen är meningslös. Vad som skulle vara meningsfullt är att behandla orsaken till varför personen är gravt överviktig istället.Jag HAR jobbat med det i fem år, observera har, idag har jag ett annat jobb. Då jag började jobba där tänkte jag som du gör nu, men under årens gång insåg jag att en operation inte är lösningen på ett psykiskt problem. Jag förstår helt ärligt talat inte varför folk i tråden reagerar som de gör på mitt inlägg. Visst missbrukaren är den sista att erkänna att den lider av ett missbruk, men resten?Så alla som inte tycker exakt som dig är okunniga, det var bra att veta.

Visst finns de personer som lyckas bra av en GB operation, men inte tillräckligt många för att det ska vara rättfärdigt. Det finns i princip ingen hjälp att få av psykiatrin som gravt överviktig och det finns inget behandlingsprogram, skulle det finnas skulle det ha större lycka än operationer.

Du verkar tycka och tro en mängd saker och väljer sedan att presentera dem som fakta. Ännu har du i telefonen bidragit med något svar till den min ts frågar, bara antaganden och dömande.
Svar på tråden Två Gastric Bypass?