Inlägg från: Anonym (Skoltrött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skoltrött)

När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?

Och mitt tips är att sluta med allt sådant. Jag blev skoltrött i princip när jag började skolan och redan kunde allt. När min äldsta började läsa som treåring så började jag intressera hen för annat istället som hur kretsloppet fungerar, hur uppstår regn, hur funkar det med sol- och månförmörkelse, vad händer i kroppen när man bryter benet osv. På det sättet så fick hen ändå utlopp för sin nyfikenhet och vilja att lära.

Så fick hen börja skolan med exakt de läskunskaper som hen lärt sig på egen hand utan uppmuntran från mig och har haft ett väldigt stimulerande år där hen gått från att läsa enstaka ord på samma sätt som vid treårsåldern till att läsa högt i prattempo och tyst i långa kapitelböcker på kvällarna.

• Anonym (Skoltrött)
    Anonym (KD) skrev 2016-07-19 09:50:31 följande:

J ag kan förstå din inställning. Min son kunde läsa när han började sexårs och där började de om med bokstäver på en mycket låg nivå - även om större delen av klassen redan kunde läsa. Vi har jobbat som dårar för att han ska kunna utvecklas vidare och inte bara stagnera eller tappa lusten att lära.  Tyvärr har ju inte skolan speciellt bra resurser för barn som ligger före utan bara för dem som har det svårt så nu tycker sonen att skolan är tråkig och meningslös. Han är dessutom säkert ganska ifrågasättande och det upplevs då att han stör andra och att han är överlägsen eftersom han redan kan "allt". Och han ska snart börja i tvåan... så sorgligt att det går att förstöra nyfikenheten bara efter två år.  Nu byter vi skola och ser om det kan bryta den negativa trenden. Han behöver utmaning

Jag har faktiskt i många år varit bitter på skolan som inte kunde ta hand om mig som dem borde. Skolkade mig igenom hela högstadiet och gymnasiet men skrev ändå bra på proven.

Men så här i efterhand så kan jag ändå känna att om resurserna inte räcker både för att ta hand om de som har det svårt och stimulera de som har det lätt så är det ändå bättre att satsa på de som har det svårt. Om man har lätt för sig så har man ändå möjlighet att som äldre ta ett eget ansvar och lära sig den studieteknik man aldrig behövde i skolan och skaffa sig en bra utbildning och ett bra jobb på det även om skoltiden mest var skit. Om man har svårt för sig så har man inte samma förutsättningar för det och kan vara helt beroende av om man fått rätt stöd i skolan.
  • Anonym (Skoltrött)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-07-19 10:58:09 följande:

Pusha tycker jag absolut inte att man ska göra. Men sen känns det inte rätt att bromsa barnet i utvecklingen bara för att man oroar sig för hur det ska gå sen. Det *måste* inte gå dåligt.

Fast att styra in barnet på andra intressen är ju inte att bromsa generellt samtidigt som att köpa böcker och sitta hemma och öva nog får räknas som att pusha.

Det är ändå så att forskningen har visat (och nej, har ingen källa var sådär en 10-15 år sedan som mina föräldrar läste om det pch sedan visade mig) att bara 1/3 av de barn som har väldigt lätt för sig i skolan klarar av den på ett bra sätt så det är nog inte fel att vara lite försiktig med vad man väljer att lära barnen innan skolstart.
Svar på tråden När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?