• Anonym (Undrar)

När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?

Som rubriken lyder så undrar jag när det räknas som att ett barn knäckt läskoden?

Mitt barn är 3 år och har under en längre tid "läst" ord som han memorerat utantill. Dvs att han vet att det står tex "bil" eftersom han memorerat ordet som en bild.

Efter ett tag blev han nyfiken på att dela upp orden och höll för delar av ordet med handen och frågade "vad står det nu då?" "vad blir det om jag tar bort b?" osv

Och nu den senaste tiden har han börjat ljuda orden. Jag kan skriva ett ord som jag vet att han inte sett förut, och han läser ordet. För att vara helt säker på att han verkligen inte sett ordet förut, har jag även testat med nonsensord och han har ljudat fram ordet och läst det rätt.

Dock är det än så länge bara korta ord med enklare ljud såsom sova, åka, mos osv, men inte stjärna, tjena osv eller ord där tex k inte låter som k, tex kyla.

Så han läser ju inte flytande än men han ljudar och har kommit på hur man gör, har han knäckt läskoden då?

• Svar på tråden När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?
  • blomman 2

Ja men visst har han det! Det är just det som är skillnaden, att se ordet som en " bild" kontra ljuda bokstäverna till ett ord. Min dotter började också tidigt med bokstäver och lärde sig att läsa långt innan skolstart,fanns ett eget intresse så det var bara att haka på.

• Anonym (Undrar)
    blomman 2 skrev 2016-07-18 12:59:48 följande:

Ja men visst har han det! Det är just det som är skillnaden, att se ordet som en " bild" kontra ljuda bokstäverna till ett ord. Min dotter började också tidigt med bokstäver och lärde sig att läsa långt innan skolstart,fanns ett eget intresse så det var bara att haka på.

Va kul!

Ja samma här, han har ett stort intresse för detta, går och ljudar nästan hela tiden nu, när han leker eller när han säger nåt, tex "jag vill ha vatten, vvv, a, tttt, e, nnnnn" eller "jag såg en mask, mmm, a, sss, kkk" osv, lite kul.

Han kan skriva sitt namn och även lite annat. Han skriver först och sen ljudar fram vad det blir. Nyss tex satt han och skrev U och sen S, och sen ljudade han: "uuu, sssss, mamma jag skrev us!"

Men han kan inte ljuda och läsa vilket ord som helst än, utan just nu är det korta ord med enkla ljud, så det var därför jag funderade på om det "räknas" riktigt än.
  • Anonym (?)

Jag har också funderat på hur lång tid det tar att börja läsa "flytande".
    Vår dotter har kunnat bokstäverna länge (halva alfabetet när hon var 1,5 och hela strax efter 2). Hon löser korsord på ipaden, där hon stavar till ganska långa ord, tex paraply, blåbär osv. Hon kan läsa många ord som hon memorerat. Hon har skrivit sitt namn själv sedan hon var 2, och hon kan ljuda sig igenom okända ord, men kopplar inte till vad det står. Hon kan tex ljuda "gggg aaaa ffff ffff eeee llll" men undrar sedan "vad står det?"
    Hon kan alltså ljuda och skriva, men inte läsa.

• Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2016-07-18 21:40:18 följande:
    Vår dotter har kunnat bokstäverna länge (halva alfabetet när hon var 1,5 och hela strax efter 2). Hon löser korsord på ipaden, där hon stavar till ganska långa ord, tex paraply, blåbär osv. Hon kan läsa många ord som hon memorerat. Hon har skrivit sitt namn själv sedan hon var 2, och hon kan ljuda sig igenom okända ord, men kopplar inte till vad det står. Hon kan tex ljuda "gggg aaaa ffff ffff eeee llll" men undrar sedan "vad står det?"
    Glömde säga att hon är 4 år nu, om det är relevant :)
  • Alexi

Min dotter knäckte koden vid fem år men sen hände inte så mycket på rätt länge, tog något år innan hon började läsa på allvar.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (?) skrev 2016-07-18 21:40:18 följande:

Exakt sådär gör min son ibland med lite längre eller klurigare ord! Att han ljudar rätt men får inte ihop det ändå, det är som att han glömt bort början när han kommer till slutet, så han ser inte helheten.

Men enklare och korta ord kan han ljuda fram och läsa.

Jag undrar hur man skulle kunna hjälpa honom på traven lite, man ser ju att han så gärna vill.
  • Anonym (Undrar)
    Alexi skrev 2016-07-18 21:44:45 följande:

Min dotter knäckte koden vid fem år men sen hände inte så mycket på rätt länge, tog något år innan hon började läsa på allvar.

Aha! När hon hade knäckt koden, kunde hon ljuda sig till vilket ord som helst då? Eller var det så att hon började med korta och enkla ord, och sen lossnade det mer och mer? Nyfiken
  • Anonym (Tips)

Hen har inte knäckt koden men är på god väg. Fortsätt leka fram ord, läs mycket tillsmmna och ha ordlekr är min tips.

• Anonym (Skoltrött)

Och mitt tips är att sluta med allt sådant. Jag blev skoltrött i princip när jag började skolan och redan kunde allt. När min äldsta började läsa som treåring så började jag intressera hen för annat istället som hur kretsloppet fungerar, hur uppstår regn, hur funkar det med sol- och månförmörkelse, vad händer i kroppen när man bryter benet osv. På det sättet så fick hen ändå utlopp för sin nyfikenhet och vilja att lära.

Så fick hen börja skolan med exakt de läskunskaper som hen lärt sig på egen hand utan uppmuntran från mig och har haft ett väldigt stimulerande år där hen gått från att läsa enstaka ord på samma sätt som vid treårsåldern till att läsa högt i prattempo och tyst i långa kapitelböcker på kvällarna.

• Alexi

Vi valde medvetet att inte öva så mycket med barnen efter att de knäckt koden (båda två vid fem år) utan vänta på att intresset kom mer från dem. Och sonen som nu är 5.5 år märker jag att han allt oftare försöker läsa någon skylt osv.
    Så vi har uppmuntrat hela vägen men inte pushat och övat.
    Och som svar på din fråga, i början kunde de nog bara ljuda lättaste orden men sen lossnar det mer och mer.

Ett tips är bokserien "extra lätt att läsa". Vi har ett antal sådana hemma och de är perfekta att börja läsa i, versaler och korta enkla meningar. Sen kan man fortsätta med "lätt att läsa-serien".

Svar på tråden När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?