Inlägg från: Anonym (KD) |Visa alla inlägg
  • Anonym (KD)

    När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?

    Anonym (Skoltrött) skrev 2016-07-19 09:31:15 följande:

    Och mitt tips är att sluta med allt sådant. Jag blev skoltrött i princip när jag började skolan och redan kunde allt. När min äldsta började läsa som treåring så började jag intressera hen för annat istället som hur kretsloppet fungerar, hur uppstår regn, hur funkar det med sol- och månförmörkelse, vad händer i kroppen när man bryter benet osv. På det sättet så fick hen ändå utlopp för sin nyfikenhet och vilja att lära.

    Så fick hen börja skolan med exakt de läskunskaper som hen lärt sig på egen hand utan uppmuntran från mig och har haft ett väldigt stimulerande år där hen gått från att läsa enstaka ord på samma sätt som vid treårsåldern till att läsa högt i prattempo och tyst i långa kapitelböcker på kvällarna.


    J ag kan förstå din inställning. Min son kunde läsa när han började sexårs och där började de om med bokstäver på en mycket låg nivå - även om större delen av klassen redan kunde läsa. Vi har jobbat som dårar för att han ska kunna utvecklas vidare och inte bara stagnera eller tappa lusten att lära.  Tyvärr har ju inte skolan speciellt bra resurser för barn som ligger före utan bara för dem som har det svårt så nu tycker sonen att skolan är tråkig och meningslös. Han är dessutom säkert ganska ifrågasättande och det upplevs då att han stör andra och att han är överlägsen eftersom han redan kan "allt". Och han ska snart börja i tvåan... så sorgligt att det går att förstöra nyfikenheten bara efter två år.  Nu byter vi skola och ser om det kan bryta den negativa trenden. Han behöver utmaning
  • Anonym (KD)

    För min son tror jag att det kommer att lösa sig...  Jag själv är ordblind som jag arbetat mycket med, så fokus har legat på huruvida barnen är det eller ej och därför lärde de sig läsa rätt tidigt. ( för att jag ville att vi skull börja arbeta med ordblindheten i tid i så fall) 

    Jag tror precis som er andra att med rätt förutsättningar och en lagom uppmuntran så kommer det gå bra.  Dock är jag lite besviken att skolan inte lyckas ta hand om nyfikenheten som barn har. Jag tror nämligen att en stor del av skoltröttheten beror på att nyfikenheten dör.   

    Och sen tycker jag också att OM  man måste välja så ska resurser gå till dem som har det svårast. Skulle bara önska att det kunde finnas uppdelningar över klassgränserna också som när vi var små så det var mer indelat efter kunskap inom klasserna också. Men jag har goda förhoppningar för den nya skolan så jag tror att sonen hittar nyfikenheten igen.

    För att återkoppla till TSfråga: knäcka läskoden för mig är när de kommit lite längre än att bokstavera ord utan också kan förstå innebörden.

    Men det allra viktigaste är att de hittar glädjen i att läsa och då tror jag på att man ska göra saker på rätt nivå. så skynda långsamt. Vi har använt oss av extra lätt att läsa böcker som vi läst tillsammans och pysselböcker där man läser och övar på bokstäver genom att skriva och rita och ringa in.  Även nu när de börjar kunna läsa själva läser jag kapitelböcker på kvällen där sonen läser 1-2 sidor och sedan upprepar jag det som hänt och fortsätter läsa till nästa kapitel. Lilla syster som också lyssnar får läsa kapitelnamnet. ( hon är 5 och är på ljudarstadiet)  På så sätt får alla vara med utifrån egna förutsättningar och vi har en mysig stund tillsammans samtidigt som vi läser en bra bok. 

Svar på tråden När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?