Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?

I barnens skola hade de böcker med samma berättelse i olika nivåer. De kunde läsa bra när de började skolan men det var många i klassen som kunde det och det var inget problem. Man har roligt av att kunna läsa genom att kunna läsa böcker och spela spel och läsa texten på filmer, om man resonerar att de skulle bli uttråkade av att kunna läsa i skolan så ska man väl inte öva med dem i ettan heller, så att de inte lär sej för fort. Jag skulle absolut säga att ts barn har knäckt koden när hen kan läsa okända ord rätt. Sen behövs det förstås övning innan allt går flytande och fixa stj och så men så är det för alla oavsett när och hur man lär sej. Läsa flytande är en annan sak.

• Anonym (Mimmi)

Nyfiken fråga till er som vill bromsa, gäller det även om barnet skulle visa stor talang i tex fotboll? Typ inte låta barnet öva själv för att det inte ska bli uttråkat i lokala F10 laget? Tänk också på att dom kan råka bli bra på engelska av tv och vissa dataspel och då kan engelskan bli tråkig sen. ..

• Anonym (Mimmi)

]Anonym (Undrar) skrev 2016-07-21 10:07:46 följande:[/quote-nick]Jag tror också att det kan vara positivt att känna sig duktig från start. :)

[/quote]

Det tror jag också. Man vänjer sej med att vara duktig . Jag såg tv programmet om en klass 9:or som lyftes rejält, de var så nöjda med G men en tjej blev så glad när hon insåg att hon var bra på matte och kunde få bättre betyg än så. Det handlar inte främst om betyg utan att få självförtroende att våga pröva det man vill även om det "anses" svårt eller jobbigt.

Att tänka att man har lätt för sej istället för att det krånglar med läsinlärningen i klass 1 och barnet börjar se sej som tröglärd - tyvärr spiller lässvårigheter över i andra ämnen eftersom man ska läsa böcker och frågor.

Jag tror att det är vi vuxna som gör skillnad på att lära sej läsa eller att lära sej namnet på alla pokemon eller fotbollsspelare I engelska ligan - barn lär sej lätt när de tycker något är roligt och en treåring fattar inte att läsa är konstigare än något annat. Säkert blir vissa barn uttråkade om det är för lätt men samtidigt ger andra barn upp för att det är för svårt. Dagens skola med gyllene medelväg kan tråka ut/ knäcka alla utom typ två i varje klass som håller exakt samma tempo som planerat i alla ämnen.

Jag svarar också på frågan om 4-åringens läsning - mina barn läste tidigt men inte pang flytande från dag 1 utan gradvis som med allt annat. När kan barnet gå, svårt med exakt datum. Man minns de första stegen sen är det lite oklart.

Svar på tråden När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?