Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

    När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?

    Som rubriken lyder så undrar jag när det räknas som att ett barn knäckt läskoden?

    Mitt barn är 3 år och har under en längre tid "läst" ord som han memorerat utantill. Dvs att han vet att det står tex "bil" eftersom han memorerat ordet som en bild.

    Efter ett tag blev han nyfiken på att dela upp orden och höll för delar av ordet med handen och frågade "vad står det nu då?" "vad blir det om jag tar bort b?" osv

    Och nu den senaste tiden har han börjat ljuda orden. Jag kan skriva ett ord som jag vet att han inte sett förut, och han läser ordet. För att vara helt säker på att han verkligen inte sett ordet förut, har jag även testat med nonsensord och han har ljudat fram ordet och läst det rätt.

    Dock är det än så länge bara korta ord med enklare ljud såsom sova, åka, mos osv, men inte stjärna, tjena osv eller ord där tex k inte låter som k, tex kyla.

    Så han läser ju inte flytande än men han ljudar och har kommit på hur man gör, har han knäckt läskoden då?

  • Svar på tråden När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?
  • Anonym (Undrar)
    blomman 2 skrev 2016-07-18 12:59:48 följande:

    Ja men visst har han det! Det är just det som är skillnaden, att se ordet som en " bild" kontra ljuda bokstäverna till ett ord. Min dotter började också tidigt med bokstäver och lärde sig att läsa långt innan skolstart,fanns ett eget intresse så det var bara att haka på.


    Va kul!

    Ja samma här, han har ett stort intresse för detta, går och ljudar nästan hela tiden nu, när han leker eller när han säger nåt, tex "jag vill ha vatten, vvv, a, tttt, e, nnnnn" eller "jag såg en mask, mmm, a, sss, kkk" osv, lite kul.

    Han kan skriva sitt namn och även lite annat. Han skriver först och sen ljudar fram vad det blir. Nyss tex satt han och skrev U och sen S, och sen ljudade han: "uuu, sssss, mamma jag skrev us!"

    Men han kan inte ljuda och läsa vilket ord som helst än, utan just nu är det korta ord med enkla ljud, så det var därför jag funderade på om det "räknas" riktigt än.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (?) skrev 2016-07-18 21:40:18 följande:

    Jag har också funderat på hur lång tid det tar att börja läsa "flytande".

    Vår dotter har kunnat bokstäverna länge (halva alfabetet när hon var 1,5 och hela strax efter 2). Hon löser korsord på ipaden, där hon stavar till ganska långa ord, tex paraply, blåbär osv. Hon kan läsa många ord som hon memorerat. Hon har skrivit sitt namn själv sedan hon var 2, och hon kan ljuda sig igenom okända ord, men kopplar inte till vad det står. Hon kan tex ljuda "gggg aaaa ffff ffff eeee llll" men undrar sedan "vad står det?"

    Hon kan alltså ljuda och skriva, men inte läsa.


    Exakt sådär gör min son ibland med lite längre eller klurigare ord! Att han ljudar rätt men får inte ihop det ändå, det är som att han glömt bort början när han kommer till slutet, så han ser inte helheten.

    Men enklare och korta ord kan han ljuda fram och läsa.

    Jag undrar hur man skulle kunna hjälpa honom på traven lite, man ser ju att han så gärna vill.
  • Anonym (Undrar)
    Alexi skrev 2016-07-18 21:44:45 följande:

    Min dotter knäckte koden vid fem år men sen hände inte så mycket på rätt länge, tog något år innan hon började läsa på allvar.


    Aha! När hon hade knäckt koden, kunde hon ljuda sig till vilket ord som helst då? Eller var det så att hon började med korta och enkla ord, och sen lossnade det mer och mer? Nyfiken
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Tips) skrev 2016-07-19 05:29:43 följande:

    Hen har inte knäckt koden men är på god väg. Fortsätt leka fram ord, läs mycket tillsmmna och ha ordlekr är min tips.


    Tack för tipsen!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Skoltrött) skrev 2016-07-19 09:31:15 följande:

    Och mitt tips är att sluta med allt sådant. Jag blev skoltrött i princip när jag började skolan och redan kunde allt. När min äldsta började läsa som treåring så började jag intressera hen för annat istället som hur kretsloppet fungerar, hur uppstår regn, hur funkar det med sol- och månförmörkelse, vad händer i kroppen när man bryter benet osv. På det sättet så fick hen ändå utlopp för sin nyfikenhet och vilja att lära.

    Så fick hen börja skolan med exakt de läskunskaper som hen lärt sig på egen hand utan uppmuntran från mig och har haft ett väldigt stimulerande år där hen gått från att läsa enstaka ord på samma sätt som vid treårsåldern till att läsa högt i prattempo och tyst i långa kapitelböcker på kvällarna.


    Jag kunde också läsa och skriva innan jag började skolan. Hade en jättebra lärare som gav mig svårare uppgifter så jag slapp ju sitta och älta sånt jag redan kunde. Fick sedan hoppa över en klass också. Så det är nog lite olika, det behöver inte bli negativt
  • Anonym (Undrar)
    Alexi skrev 2016-07-19 09:41:51 följande:

    Vi valde medvetet att inte öva så mycket med barnen efter att de knäckt koden (båda två vid fem år) utan vänta på att intresset kom mer från dem. Och sonen som nu är 5.5 år märker jag att han allt oftare försöker läsa någon skylt osv.

    Så vi har uppmuntrat hela vägen men inte pushat och övat.

    Och som svar på din fråga, i början kunde de nog bara ljuda lättaste orden men sen lossnar det mer och mer.

    Ett tips är bokserien "extra lätt att läsa". Vi har ett antal sådana hemma och de är perfekta att börja läsa i, versaler och korta enkla meningar. Sen kan man fortsätta med "lätt att läsa-serien".


    Tack för svar!

    Vi har några böcker i den serien, jag får införskaffa fler.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (KD) skrev 2016-07-19 09:50:31 följande:

    J ag kan förstå din inställning. Min son kunde läsa när han började sexårs och där började de om med bokstäver på en mycket låg nivå - även om större delen av klassen redan kunde läsa. Vi har jobbat som dårar för att han ska kunna utvecklas vidare och inte bara stagnera eller tappa lusten att lära.  Tyvärr har ju inte skolan speciellt bra resurser för barn som ligger före utan bara för dem som har det svårt så nu tycker sonen att skolan är tråkig och meningslös. Han är dessutom säkert ganska ifrågasättande och det upplevs då att han stör andra och att han är överlägsen eftersom han redan kan "allt". Och han ska snart börja i tvåan... så sorgligt att det går att förstöra nyfikenheten bara efter två år.  Nu byter vi skola och ser om det kan bryta den negativa trenden. Han behöver utmaning


    Man kan ju välja att börja första klass när man är 6 år istället för att gå sexårs. Sedan tänkte vi att han ska få börja i Montessoriskola. Där ska det tydligen vara så att man utgår från var barnet är, och alla får jobba på sin egen nivå utifrån vad man är intresserad av just nu. Det kanske skulle vara nåt för er också?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sssss) skrev 2016-07-19 10:25:21 följande:

    Kruxet med att låta barnet börja skolan med de som är ett år äldre är att barnets sociala färdigheter inte nödvändigtvis är på samma nivå bara för att exempelvis matte, läs och skriv är på samma nivå...

    Min bror var otroligt smart, kunde matte på åtta åringars nivå vid fem års ålder, kunde läsa böcker (bildböcker med 4-5 meningar per sida) vid tre år och kunde skriva på ungefär den nivån vid fyra års ålder. Så han blev extremt uttråkad i skolan. Jag, den "normaldumma" ungen, är den som i slutändan fick toppbetyg, medan han blev skoltrött på en gång...

    Så mina föräldrar önskar att de inte hade pushat honom så mycket som litet barn.


    Pusha tycker jag absolut inte att man ska göra. Men sen känns det inte rätt att bromsa barnet i utvecklingen bara för att man oroar sig för hur det ska gå sen. Det *måste* inte gå dåligt.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (KD) skrev 2016-07-19 13:52:43 följande:

    För min son tror jag att det kommer att lösa sig...  Jag själv är ordblind som jag arbetat mycket med, så fokus har legat på huruvida barnen är det eller ej och därför lärde de sig läsa rätt tidigt. ( för att jag ville att vi skull börja arbeta med ordblindheten i tid i så fall) 

    Jag tror precis som er andra att med rätt förutsättningar och en lagom uppmuntran så kommer det gå bra.  Dock är jag lite besviken att skolan inte lyckas ta hand om nyfikenheten som barn har. Jag tror nämligen att en stor del av skoltröttheten beror på att nyfikenheten dör.   

    Och sen tycker jag också att OM  man måste välja så ska resurser gå till dem som har det svårast. Skulle bara önska att det kunde finnas uppdelningar över klassgränserna också som när vi var små så det var mer indelat efter kunskap inom klasserna också. Men jag har goda förhoppningar för den nya skolan så jag tror att sonen hittar nyfikenheten igen.

    För att återkoppla till TSfråga: knäcka läskoden för mig är när de kommit lite längre än att bokstavera ord utan också kan förstå innebörden.

    Men det allra viktigaste är att de hittar glädjen i att läsa och då tror jag på att man ska göra saker på rätt nivå. så skynda långsamt. Vi har använt oss av extra lätt att läsa böcker som vi läst tillsammans och pysselböcker där man läser och övar på bokstäver genom att skriva och rita och ringa in.  Även nu när de börjar kunna läsa själva läser jag kapitelböcker på kvällen där sonen läser 1-2 sidor och sedan upprepar jag det som hänt och fortsätter läsa till nästa kapitel. Lilla syster som också lyssnar får läsa kapitelnamnet. ( hon är 5 och är på ljudarstadiet)  På så sätt får alla vara med utifrån egna förutsättningar och vi har en mysig stund tillsammans samtidigt som vi läser en bra bok. 


    Intressant att du nämnde ordblindhet, för jag läste just att risken för dyslexi minskar om man lär sig läsa före 5 års ålder. Nu har iofs varken jag eller min man dyslexi, så barnen borde inte ha anlag för det, men man kan ju alltid vara på den säkra sidan iaf. ;)


    Tack för tipsen förresten! :)

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Lärare) skrev 2016-07-19 15:21:29 följande:

    Man brukar säga att man knäckt läskoden när man kan ljuda sig igenom en text samt klarar det även med okända ord samt till viss del förstår vad man läser. Med andra ord inte när barnen kan läsa vissa kända ord, kan alla bokstäver eller dyl utan när barnet kan läsa en text hyggligt (även om han eller hon stakar sig lite).


    Tack för svar :)

    Vill bara förtydliga att han alltså inte bara läser ord som han känner igen, utan även okända ord.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Mimmi) skrev 2016-07-20 11:46:22 följande:

    Nyfiken fråga till er som vill bromsa, gäller det även om barnet skulle visa stor talang i tex fotboll? Typ inte låta barnet öva själv för att det inte ska bli uttråkat i lokala F10 laget? Tänk också på att dom kan råka bli bra på engelska av tv och vissa dataspel och då kan engelskan bli tråkig sen. ..


    Ja precis... Det här med att bromsa känns inte som rätt väg att gå för oss i alla fall. Idag när vi skulle iväg och jag höll på med att packa min väska och sånt, då tog han fram en bok och satte sig i soffan med den och ljudade fram ord. Liksom, ska jag ta bort boken från honom då? Näe...

    Han sitter och ljudar även när han leker med annat. T ex: "Det här är en mask. Mmm, aaaa, ssss, kkkk. Men inte mast, masttttt har tttttt". osv. Så även när vi gör annat så vävs det in, för han är så glad att han kommit på det. :)
  • Anonym (Undrar)
    Alexi skrev 2016-07-21 09:12:17 följande:

    Men bromsa är väl ingen som gör. Jag ville gärna att mina barn (som är födda sent på året) skulle ha kommit en bit när de börjar skolan. Jag kunde läsa när jag började och det är positivt att ha ett litet försprång, att känna sig duktig från start. Men jag ville inte pusha och hålla på, för det ska gå i deras egen takt och det får ju inte bli så att de kan allt redan när de börjar ettan, då blir det ju tråkigt. Så uppmuntra är en sak, men pusha och aktivt öva är en annan sak.


    Jag tror också att det kan vara positivt att känna sig duktig från start. :)

    Visst, risken finns ju att det blir tråkigt i längden men samtidigt tror/vet jag att man kan hitta lösningar till det. Det gäller verkligen att hitta en bra skola för det finns stora variationer tyvärr. :/ Sen är det inte många som tänker på att skolplikten upphör när man redan kan det som undervisas i den aktuella årskursen. Verkligen ingen optimal lösning men ville bara nämna att man *måste* inte sitta där.
  • Anonym (Undrar)
    Axe skrev 2016-07-21 16:02:44 följande:

    Ja men det tror jag han har gjort! =)


    Ja jag har läst på lite mer nu på olika sidor och det verkar som att det är det han gjort! :D

    Men du skrev att du läste, om jag förstod det rätt, flytande när du var 4? Men minns du om det var så att du först bara kunde läsa enklare ord? Eller var det så att när du knäckte koden så kunde du läsa vad som helst, på en gång? Nyfiken. :)
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Mimmi) skrev 2016-07-23 11:59:59 följande:

    ]Anonym (Undrar) skrev 2016-07-21 10:07:46 följande:[/quote-nick]Jag tror också att det kan vara positivt att känna sig duktig från start. :)


    Det tror jag också. Man vänjer sej med att vara duktig . Jag såg tv programmet om en klass 9:or som lyftes rejält, de var så nöjda med G men en tjej blev så glad när hon insåg att hon var bra på matte och kunde få bättre betyg än så. Det handlar inte främst om betyg utan att få självförtroende att våga pröva det man vill även om det "anses" svårt eller jobbigt.

    Att tänka att man har lätt för sej istället för att det krånglar med läsinlärningen i klass 1 och barnet börjar se sej som tröglärd - tyvärr spiller lässvårigheter över i andra ämnen eftersom man ska läsa böcker och frågor.

    Jag tror att det är vi vuxna som gör skillnad på att lära sej läsa eller att lära sej namnet på alla pokemon eller fotbollsspelare I engelska ligan - barn lär sej lätt när de tycker något är roligt och en treåring fattar inte att läsa är konstigare än något annat. Säkert blir vissa barn uttråkade om det är för lätt men samtidigt ger andra barn upp för att det är för svårt. Dagens skola med gyllene medelväg kan tråka ut/ knäcka alla utom typ två i varje klass som håller exakt samma tempo som planerat i alla ämnen.

    Jag svarar också på frågan om 4-åringens läsning - mina barn läste tidigt men inte pang flytande från dag 1 utan gradvis som med allt annat. När kan barnet gå, svårt med exakt datum. Man minns de första stegen sen är det lite oklart.[/quote]

    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (En lärare) skrev 2016-07-24 13:42:07 följande:

    Jodå, han har knäckt koden. Han förstår ju hur man sätter ihop de olika ljuden till ord och läser inte bara ordbilder. Att han inte kan läsa långa ord och ord som stavas annorlunda än de låter betyder inte att han inte knäckt koden, utan är helt naturligt.


    Ok, tack för svar!

    Tips på hur man hjälper honom vidare?
  • Anonym (Undrar)
    Axe skrev 2016-07-26 22:18:55 följande:

    Jag tror jag kunde läsa, kanske inte läsa en hel bok, men läsa ord och meningar.


    Ok!
Svar på tråden När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?