• Moi 1

Era bästa tips för Kolmården!

Ska åka med barn till Kolmården från Stockholm. Tänkte att 2-dagarsturen blir bra.Vi kan inte ta bilen då de är åksjuka så det blir nog tåg och buss.

Ni som varit där hyfsat nyligen, vad har ni för tips för att barnen ska få uppleva det bästa?

De är 4, 5 och 7 år .

Vill bara tillägga att jag skriver från systers nick.

• Svar på tråden Era bästa tips för Kolmården!
  • Nyfikna72

Hur kommer ts dit då om barnen är åksjuka och en timmes bussväg är för mycket?

• Fjäril kär

Tips för åksjuka.

Köp åksjuketabletter och seaband på apoteket. Frisk luft och svala kläder är ett måste. Inga mobiler/paddor/böcker. Mycket vatten . Skippa sötsaker.

• viseversa
    Moi 1 skrev 2016-07-18 15:57:30 följande:
    Ja, vi kör på 2-dagars. Hur tog ni er dit?
    Mamma lånade en bil av en kompis. Så med bil. Vi har ingen egen bil nämligen. Gick toppenbra.
  • viseversa
    Moi 1 skrev 2016-07-18 16:01:15 följande:

Tur att du nämnde badkläder, typiskt oss att inte tänka på.

Massage låter härligt.

Tråkigt att de inte rycker upp hotellet.. Men just att det ligger på området gör nog att det är populärt oavsett.

Ja dom har ju pooler och bubbelpool på spat och som gäst är det ju såklart gratis(dock inte massage) men var lite deppigt att jag glömt baddräkten.
  • JA77

Vi reste från Stockholm över dagen, en dag räckte alldeles utmärkt! Framme vid öppning, åkte vid stängning. Vi hann se allt vi ville se (och barnen vet ju inte om vad de missat heller). Vi åt i parken, god och prisvärdmat! Vi är inte familjen som orkar släpa packning och matsäck, det görs ju hela tiden på stranden! Bara en väska med vattenflaskor och plåster. Allt ombyte hade vi i bilen. Det skulle vara trist att vara där två dagar, faktiskt. Då lägger vi hellre de pengarna på annat inträde.

• Moi 1
    Nyfikna72 skrev 2016-07-18 16:39:21 följande:

Hur kommer ts dit då om barnen är åksjuka och en timmes bussväg är för mycket?

Tar tåget till Kolmården station och därifrån buss 433. Har du nåt bättre förslag?
  • Sisisisi

Missa inte tropicarium som ligger intill Kolmården. Mina ungar kan lätt gå där en halv dag. Vi har bott på scandic Norrköping nord som är ett trevligt barnvänligt hotell med pool. Prisvärd buffé på kvällen.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Moi 1
    Fjäril kär skrev 2016-07-18 16:50:59 följande:

Tips för åksjuka.

Köp åksjuketabletter och seaband på apoteket. Frisk luft och svala kläder är ett måste. Inga mobiler/paddor/böcker. Mycket vatten . Skippa sötsaker.

Vi har inte testat åksjuketabletterna än. Men seaband är toppen! Instämmer helt när det gäller de övriga råden.
  • Moi 1
    Sisisisi skrev 2016-07-18 20:22:27 följande:

Missa inte tropicarium som ligger intill Kolmården. Mina ungar kan lätt gå där en halv dag. Vi har bott på scandic Norrköping nord som är ett trevligt barnvänligt hotell med pool. Prisvärd buffé på kvällen.

Kollar upp hotellet och Tropicarium genast. Får se hur vi prioriterar.
  • Moi 1
    JA77 skrev 2016-07-18 18:40:17 följande:

Vi reste från Stockholm över dagen, en dag räckte alldeles utmärkt! Framme vid öppning, åkte vid stängning. Vi hann se allt vi ville se (och barnen vet ju inte om vad de missat heller). Vi åt i parken, god och prisvärdmat! Vi är inte familjen som orkar släpa packning och matsäck, det görs ju hela tiden på stranden! Bara en väska med vattenflaskor och plåster. Allt ombyte hade vi i bilen. Det skulle vara trist att vara där två dagar, faktiskt. Då lägger vi hellre de pengarna på annat inträde.

Vi orkar nog inte heller släpa med oss så mycket. Det jobbiga kan bli kläder beroende på vädret.

Det här med en dag hmmm lockande men samtidigt vill vi inte behöva jäkta.
  • JA77
    Moi 1 skrev 2016-07-18 20:34:25 följande:
    Vi orkar nog inte heller släpa med oss så mycket. Det jobbiga kan bli kläder beroende på vädret.

Det här med en dag hmmm lockande men samtidigt vill vi inte behöva jäkta.
    Jag upplevde det verkligen inte jäktande att vara i en djurpark från fm till stängning. Man stannar ju sällan till vid varenda djur heller, utan savanndjuren är på en plats, nordiska djur på en annan. Jag upplevde att man mer kollar på grupperingarna. Jag upplevde själv att barnen var ganska nöjda efter att ha gått backe upp och backe ner, med långa pauser för glass, lek, lunch osv. 
  • Moi 1

Fortsätt gärna tipsa!

Är upptagen med besök men kikar in senare.

• Gizmo

Bor i Norrköping, det är roligt att läsa vad ni tycker om Kolmården! Vi var där mycket i mitten av 90-talet när barnen var små. 

Hoppas att ni får en trevlig dag på Kolmården! Solig

• Majken03

Man kan boka biljetter till delfinshowen, då behöver ni inte ställa er i kö utan får gå i en egen ingång. Det finns en jättestor lekplats bredvid bamses värld, vi tar alltid den på vägen hem, annars skulle vi inte komma vidare och titta på några djur om 4-åringen får bestämma. Kolla vilka tider det är visningar för de djur ni vill se så ni hinner dit i tid. Det är även en bamse-teater ett par gånger om dagen.

• Sjömamma

Det finns mycket att uppleva i Kolmården! Vill man bara gå runt lite på måfå och titta lite på djuren så räcker nog en dag. Vill man uppleva mer och kunna se flera uppvisningar så behöver man två dagar. Nya Bamses Värld tar lätt en halv dag om det är lite köer till karusellerna. Sen är det ju alla fantastiska shower och uppvisningar, delfinshowen vill väl alla se men jag kan även rekommendera rovfågelshowen som är riktigt häftig!

Kolmården är stort så jag skulle rekommendera att ta med ombyte, speciellt nu när vi har så växlande väder. Börjar det regna kan man inte bara springa till bilen och hämta, det kan vara ett par kilometer dit. Hyr en skrinda eller ta med en sulky att lasta på.

Som avslutning på dagen kan jag rekommendera att stanna till och se på när dom tar in alla djur från Savannen. Spännande att se hur djurskötarna lyckas hantera tre stora noshörningar utan närkontakt. Hoppas ni får en toppendag!

• Moi 1

Massor av bra läsning, tack än en gång till er som tagit er tid att dela med er.

Vi har bestämt att det blir ett 2-dagars besök men det här med boendet var klurigt. Vildmarkshotellet är fullt och hotellen som ligger i närheten känns sådär, antingen ofräscha eller för off.

• Panda88
    Moi 1 skrev 2016-07-20 09:26:30 följande:

Massor av bra läsning, tack än en gång till er som tagit er tid att dela med er.

Vi har bestämt att det blir ett 2-dagars besök men det här med boendet var klurigt. Vildmarkshotellet är fullt och hotellen som ligger i närheten känns sådär, antingen ofräscha eller för off.

Vi var där i tisdags och låg på Scandic city!
    Jättefräscht och grymt god frukost ;)

Men ligger nån mil bort från Kolmården, kommer inte ihåg exakt.
Svar på tråden Era bästa tips för Kolmården!