• LillaLinan80

Allergi (förstörd sommar)

Varje år är det samma visa! Sitter å är allmänt nere, tryck i bihålorna, yrsel, rinnande ögon osv osv. I värsta fall pågår det hela sommaren vilket gör att jag blir stressad. Blir aptrött av allergimedicin så det tar jag bara i nödfall. I våras tänkte jag förekomma besvären å ringde VC. Fick till svar att de receptbelagda medicinerna inte är bättre än de man köper på Apoteket.

Så vad säger ni alla allergiker? Är det hopplöst!?

absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Svar på tråden Allergi (förstörd sommar)
  • Alexi

Men herregud! Se till att gå till vårdcentralen eller en allergimottagning, bli ordentligt utredd och få rätt mediciner. Att sitta och lida på det viset är ju helt vansinnigt!

• Meriall

Ska det inte gå att vaccinera/hypersensibilisera om man börjar tidigt på hösten? Säkert rätt jobbig behandling men kanske värt om man har så stora besvär som du har... Jag har bara jobbigt i början av sommaren, typ maj-juni.

Tips på medicin annars är desloratadin som aktivt ämne, de blir man oftast inte trött av. Prova det och byt sort ofta för man vänjer sig vid en tycker jag så att den funkar sämre.

• LillaLinan80

Detta har pågått i många år och har varit hos läkare hundra gånger utan att bli riktigt tagen på allvar. Jag har gått igenom de flesta allergimediciner på Apoteket å vissa funkar under en period. Denna sommaren har varit helt hopplös!

• Jultrauma

Skriv en egenremiss till allergimottagningen på närmaste sjukhus och berätta om dina besvär. Beroende på vad det är du är allergisk mot finns flera metoder att lindra/bota din allergi. Hyposensibilisering (sprutor) är ett sätt, det gjorde jag för ett antal år sedan (gräs, björk, kvalster) efter att ha behövt piller, ögondroppar, inhalatorer och sprutor (cortison) under pollensäsongen. Jag märkte skillnad redan första året när behandlingen fortfarande pågick, och de närmaste åren efter avslutad behandling var jag i princip helst symptomfri och klarade mig med receptfria tabletter. Min gräsallergi har dock kommit tillbaka i fjol så från i vintras går jag på en Grazax-kur (tabletter, en om dagen i tre år). Jag har kanske knaprat totalt en karta receptfria tabletter i år. Vill också tipsa om lluftrenare, lite beroende på var/hur du bor kan det vara en bra investering. Köpte nyligen en luftrenare av annan anledning, men kan lova att det märks på luftkvaliteten hemma. Slutligen finns det alternativa metoder som jag hört talas om via bekanta, exempelvis Pollen Guard som tillverkas av ett Kanadensiskt företag. Detta är droppar med allergen som man köper på flaska och droppar under tungan, inbillar mig att det är samma princip som Grazax. De skickar över hela världen efter beställning, och hade jag inte haft gräsallergi utan nåt annat så hade jag nog testat detta. Lycka till!

• LillaLinan80

[quote=76811533][quote-nick]Jultrauma skrev 2016-07-19 12:40:32 följande:[/quote-nick]Skriv en egenremiss till allergimottagningen på närmaste sjukhus och berätta om dina besvär. Beroende på vad det är du är allergisk mot finns flera metoder att lindra/bota din allergi. Hyposensibilisering (sprutor) är ett sätt, det gjorde jag för ett antal år sedan (gräs, björk, kvalster) efter att ha behövt piller, ögondroppar, inhalatorer och sprutor (cortison) under pollensäsongen. Jag märkte skillnad redan första året när behandlingen fortfarande pågick, och de närmaste åren efter avslutad behandling var jag i princip helst symptomfri och klarade mig med receptfria tabletter. Min gräsallergi har dock kommit tillbaka i fjol så från i vintras går jag på en Grazax-kur (tabletter, en om dagen i tre år). Jag har kanske knaprat totalt en karta receptfria tabletter i år. Vill också tipsa om lluftrenare, lite beroende på var/hur du bor kan det vara en bra investering. Köpte nyligen en luftrenare av annan anledning, men kan lova att det märks på luftkvaliteten hemma. Slutligen finns det alternativa metoder som jag hört talas om via bekanta, exempelvis Pollen Guard som tillverkas av ett Kanadensiskt företag. Detta är droppar med allergen som man köper på flaska och droppar under tungan, inbillar mig att det är samma princip som Grazax. De skickar över hela världen efter beställning, och hade jag inte haft gräsallergi utan nåt annat så hade jag nog testat detta. Lycka till![/

Tack för ditt svar! Jag är desperat å provar allt möjligt. Allt från Aloe Vera drycker till avsvällande tabletter. Pollen Guard lät väldigt intressant. Jag har haft en luftrenare men tyckte inte det hjälpte så mkt. Min allergi är enbart på vår/sommar å i typ sep-okt klingar den av å allt är frid å fröjd

Svar på tråden Allergi (förstörd sommar)