Skriv en egenremiss till allergimottagningen på närmaste sjukhus och berätta om dina besvär. Beroende på vad det är du är allergisk mot finns flera metoder att lindra/bota din allergi. Hyposensibilisering (sprutor) är ett sätt, det gjorde jag för ett antal år sedan (gräs, björk, kvalster) efter att ha behövt piller, ögondroppar, inhalatorer och sprutor (cortison) under pollensäsongen. Jag märkte skillnad redan första året när behandlingen fortfarande pågick, och de närmaste åren efter avslutad behandling var jag i princip helst symptomfri och klarade mig med receptfria tabletter. Min gräsallergi har dock kommit tillbaka i fjol så från i vintras går jag på en Grazax-kur (tabletter, en om dagen i tre år). Jag har kanske knaprat totalt en karta receptfria tabletter i år. Vill också tipsa om lluftrenare, lite beroende på var/hur du bor kan det vara en bra investering. Köpte nyligen en luftrenare av annan anledning, men kan lova att det märks på luftkvaliteten hemma. Slutligen finns det alternativa metoder som jag hört talas om via bekanta, exempelvis Pollen Guard som tillverkas av ett Kanadensiskt företag. Detta är droppar med allergen som man köper på flaska och droppar under tungan, inbillar mig att det är samma princip som Grazax. De skickar över hela världen efter beställning, och hade jag inte haft gräsallergi utan nåt annat så hade jag nog testat detta. Lycka till!