• Alexi

Tips på sås till vegan?

Kan ni ge tips på en god sås som tillbehör till en grillmiddag till en vegan?

Vi tänker grilla kött och något veganalternativ samt göra ugnsbakade grönsaker. Vad kan man ha för sås till? Helst ingen med nötter i.

• Svar på tråden Tips på sås till vegan?
  • Aniiee

Om soya går bra (inte alla äter soya) så rör ihop lite soyghurt-sås, som vilken creme fraiche/gräddfil/yoghurtsås som helst. Lite vitlök, basilika och soltorkade tomater, till exempel.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Carambolan

En kryddig tomatbaserad salsa funkar toppen till kött.

• solskenskaka

Baba ganoush! Halvera och ugnsbaka en aubergine, gröp ur köttet och mixa med vitlök, olivolja och salt. Supergott!

• Mantrasina
    Carambolan skrev 2016-07-19 21:29:33 följande:

Framförallt är det väl relevant att det funkar superbra till veganska alternativ. :)
  • Aniiee
    Carambolan skrev 2016-07-19 21:29:33 följande:

Veganen lär dock inte är av köttet.....
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Carambolan
    Mantrasina skrev 2016-07-19 21:34:40 följande:

Framförallt är det väl relevant att det funkar superbra till veganska alternativ. :)

Aniiee skrev 2016-07-19 21:37:10 följande:

Veganen lär dock inte är av köttet.....

Nä, såklart :) Jag tänkte att TS letade efter en sås som passar alla...
  • Cocostopp

Ta en burk krossade tomater
    En halv chili (färsk)
    1 lök
    1 vitlöksklyfta
    1 paprika

Grovhacka allt, och låt puttra på spisen i 10 minuter. Mixa det sedan.
    Jättegod och lite spicy sås som passar till det mesta ????

• MadHatter

Nån salsa, tex på tomat eller ananas, ananassalsa är gott till grillat.

Guacemole är ju lätt att göra vegansk, liksom tapenade. Hummus är ju veganskt.

jordnötssås är gott, men det innehåller ju nötter :)

Egen bbq-sås med ketchup och chilisås som grund.

• ventilera mera

Mangosalsa. Finhackad fryst eller färsk mango, en skvätt rapsolja, pressad lime, finhackad chili, hackad gräslök, koriander, salt och peppar. Man kan också använda valfri melon utom vattenmelon. Eller ananas, papaya osv. Sist hade jag mango/cantaloupe vilket var jättegott.

Jag brukar iofs göra den till "köttersättningar" som oumph!, Quorn eller liknande, eller till halloumi, så den kanske inte är ultimat till grönsaker.

• klyban

Till ugnsbakade grönsaker, varför inte en rödvinssås men gjord på grönsaksbuljong istället?
    Denna sås skulle passa alla, beroende vad de har för kött.

Vissa saker ni har ovan här, har jag svårt och se är bra val till ugnsbakade grönsaker.

Svar på tråden Tips på sås till vegan?