• Anonym (???)

Mamma kräver mig på pengar!?

Jag är 19 och studerar på gymnasiet. Och eftersom jag har en funktionsnedsättning så har jag blivit beviljad aktivitetsersättning och där får jag 5940:- i månaden. Jag har även ansökt om bostadstilläg eftersom jag har rätt till det.

Underhållsstöd får jag också och den ligger på 1573:- i månaden.

Eftersom jag bor hemma kom vi överens om att dessa 1573:- ska mamma få vilket hon också fick denna månaden. Hon handlade igår mat för dessa pengar.

Var hon nöjd där? NEJ!

Hon kräver även att jag ska betala för bostaden.

Först sa vi 500:- i månaden och det var innan jag fick aktivitetsersättningen. Och nu kom vi överens om 1573:- i månaden eftersom jag har fått aktivitetsersättningen.

Jag ger henne ett finger men hon tar hela handen. Detta är så taskigt av henne.

Hon såg på min bank att jag har 30.000:-

Pengar som jag har sparat oerhört länge.

Och hon säger att hon imorgon drar till skatteverket för att flytta bort mig från adressen. Kan hon göra det?

• Svar på tråden Mamma kräver mig på pengar!?
  • SupersurasunkSara

Min dotter betalar den summan hon får i bostadstillägg för sitt boende. Sedan betalar hon en summa för maten också.

På konsumentverkets hemsida står det att kvinnor i din ålder kostar 1430 kr per månad i mat om man äter lunch i skolan. Om man har lunch med sig hemifrån kostar maten 1870 kr per månad.

För att göra rätt för dig hemma bör du alltså betala summan du får i bostadstillägg plus maten till din mamma.
    Alternativt att du själv köper och lagar din egen mat. Skriv då ditt namn på dina saker. Du kan också skaffa en liten kyl att ha i ditt eget rum om du vill.

• Anonym (???)
    Scalaren skrev 2016-07-19 20:19:04 följande:

Men SJÄLVKLART ska du betala om du har inkomst!

Ja. Och jag betalade? Hon valde att slösa alla pengar på mat... är det då mitt fel?
  • Anonym (???)
    SupersurasunkSara skrev 2016-07-19 20:24:31 följande:

Min dotter betalar den summan hon får i bostadstillägg för sitt boende. Sedan betalar hon en summa för maten också.

På konsumentverkets hemsida står det att kvinnor i din ålder kostar 1430 kr per månad i mat om man äter lunch i skolan. Om man har lunch med sig hemifrån kostar maten 1870 kr per månad.

För att göra rätt för dig hemma bör du alltså betala summan du får i bostadstillägg plus maten till din mamma.

Alternativt att du själv köper och lagar din egen mat. Skriv då ditt namn på dina saker. Du kan också skaffa en liten kyl att ha i ditt eget rum om du vill.

Men jag har inte fått bostadstilläg ännu. Den kommer säkert nästa månad.
  • The one in Blue
    Anonym (???) skrev 2016-07-19 20:25:22 följande:
    Ja. Och jag betalade? Hon valde att slösa alla pengar på mat... är det då mitt fel?
    "Slösade på mat"....?

Du behöver växa upp.
  • MissHelene
    Anonym (???) skrev 2016-07-19 20:25:22 följande:
    Slösade bort pengarna på mat? Den summan du gett till din mamma får man inte så mkt mat för om man mättar flera munnar och slår ut det på en månad. Eller köper du din egen mat?
  • Anonym (???)
    MissHelene skrev 2016-07-19 20:31:02 följande:

Slösade bort pengarna på mat? Den summan du gett till din mamma får man inte så mkt mat för om man mättar flera munnar och slår ut det på en månad. Eller köper du din egen mat?

Hon gick till LIDL och kom med 5 påsar. Vi är bara 2 i hushållet.

Och vad hände med försörjingsplikten. ? Hon ska förörja MIG tills jag går ut gymnasiet.
  • Anonym (Jtl)
    SupersurasunkSara skrev 2016-07-19 20:24:31 följande:

Whaaaaaaaat?! Är det en främling du har som inneboende eller ditt egna kött&blid.. Herregud, kylskåp på rummet , lappar på mat?!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (???) skrev 2016-07-19 20:34:00 följande:
    Hon gick till LIDL och kom med 5 påsar. Vi är bara 2 i hushållet.

Och vad hände med försörjingsplikten. ? Hon ska förörja MIG tills jag går ut gymnasiet.
    Din mamma har inte försörjningsplikt över dig när du får aktivitetsstöd och bostadstillägg. Du ska betala lika mycket som om du bodde i en egen lägenhet. 
    För att få rätt till bostadstillägg måste man uppge en boendekostnad eftersom beräkning sker på den hyreskostnad+el man har.
  • Anonym (Jtl)

[quote=76812519][quote-nick]Anonym (???) skrev 2016-07-19 20:15:51 följande:[/quote-nick]Jag är 19 och studerar på gymnasiet. Och eftersom jag har en funktionsnedsättning så har jag blivit beviljad aktivitetsersättning och där får jag 5940:- i månaden. Jag har även ansökt om bostadstilläg eftersom jag har rätt till det.

Underhållsstöd får jag också och den ligger på 1573:- i månaden.

Eftersom jag bor hemma kom vi överens om att dessa 1573:- ska mamma få vilket hon också fick denna månaden. Hon handlade igår mat för dessa pengar.

Var hon nöjd där? NEJ!

Hon kräver även att jag ska betala för bostaden.

Först sa vi 500:- i månaden och det var innan jag fick aktivitetsersättningen. Och nu kom vi överens om 1573:- i månaden eftersom jag har fått aktivitetsersättningen.

Jag ger henne ett finger men hon tar hela handen. Detta är så taskigt av henne.

Hon såg på min bank att jag har 30.000:-

Pengar som jag har sparat oerhört länge.

Och hon säger att hon imorgon drar till skatteverket för att flytta bort mig från adressen. Kan hon göra det?[/quot

Tycker hon/ni ska hålla sig till söden summan ni bestämt. Det är enligt mig en självklarhet att man tex ska kunna få chansen att lägga undan pengar när man bor hemma. Inte bli mjölkad på att betala mer. Skruvat!

Men självklart ska man bidra!

Svar på tråden Mamma kräver mig på pengar!?