• Anonym (???)

Mamma kräver mig på pengar!?

Jag är 19 och studerar på gymnasiet. Och eftersom jag har en funktionsnedsättning så har jag blivit beviljad aktivitetsersättning och där får jag 5940:- i månaden. Jag har även ansökt om bostadstilläg eftersom jag har rätt till det.

Underhållsstöd får jag också och den ligger på 1573:- i månaden.

Eftersom jag bor hemma kom vi överens om att dessa 1573:- ska mamma få vilket hon också fick denna månaden. Hon handlade igår mat för dessa pengar.

Var hon nöjd där? NEJ!

Hon kräver även att jag ska betala för bostaden.

Först sa vi 500:- i månaden och det var innan jag fick aktivitetsersättningen. Och nu kom vi överens om 1573:- i månaden eftersom jag har fått aktivitetsersättningen.

Jag ger henne ett finger men hon tar hela handen. Detta är så taskigt av henne.

Hon såg på min bank att jag har 30.000:-

Pengar som jag har sparat oerhört länge.

Och hon säger att hon imorgon drar till skatteverket för att flytta bort mig från adressen. Kan hon göra det?

• Svar på tråden Mamma kräver mig på pengar!?
  • Loriyana

Men herregud, klart du ska betala! Först och främst är det en självklarhet att hon får underhållsstödet! sedan borde du givetvis betala något för bostaden också, Vilken planet lever du på egentligen? Vet du hur mycket det skulle kosta dig om du bodde någon annanstans?

• Anonym (Jtl)
    Anonym (???) skrev 2016-07-19 20:34:00 följande:

Hon gick till LIDL och kom med 5 påsar. Vi är bara 2 i hushållet.

Och vad hände med försörjingsplikten. ? Hon ska förörja MIG tills jag går ut gymnasiet.

Sant faktist, det är ju enligt lagen.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (???) skrev 2016-07-19 20:34:00 följande:

Hon gick till LIDL och kom med 5 påsar. Vi är bara 2 i hushållet.

Och vad hände med försörjingsplikten. ? Hon ska förörja MIG tills jag går ut gymnasiet.

Inte när du har egen försörjning
  • Anonym (!)
    The one in Blue skrev 2016-07-19 20:29:58 följande:

"Slösade på mat"....?

Du behöver växa upp.

I
    Anonym (???) skrev 2016-07-19 20:25:22 följande:

Ja. Och jag betalade? Hon valde att slösa alla pengar på mat... är det då mitt fel?

Vad har du för fel egentligen? Fattar du inte att bostadstillägget ska gå till din del av hyran? Läs ordet igen : bostadstillägg. Heter inte nöjespeng, eller hur? Vad tror du egentligen att det kostar att bo och äta? Du ska självklart betala för dig som andra med inkomst. Men startade inte du nyligen en tråd om att du skulle flytta och studera i någon annan stad?
  • Anonym (anonym)

För att du ska ha rätt till bostadstillägg har du eller din mamma uppgett vad din del av bostadskostnaden är så då ska du också betala den summa ni har uppgett till försäkringskassan dessutom ska du betala dina kostnader för mat och övriga gemensamma hushållskostnader.

• SupersurasunkSara
    Anonym (???) skrev 2016-07-19 20:26:23 följande:
    Men jag har inte fått bostadstilläg ännu. Den kommer säkert nästa månad.
    Ok, ja då är det ju lite dumt av din mamma att kräva det just nu. Har hon väldigt dålig inkomst?

Be att du och din mamma sätter er ner och bestämmer vad du ska betala hemma så att du vet vilken summa du ska ge henne. Vet du vilken summa du är beviljad i bostadstillägg? Den summan plus matkostnad är en bra summa. Om hon vill ha mycket mer för maten än det som konsumentverket har räknat ut så fundera på om du ska köpa din egen mat istället.

Kom bara ihåg att i matkostnaden ingår inte saker som bindor, deodoranter och sånt.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Jtl) skrev 2016-07-19 20:34:55 följande:
    Whaaaaaaaat?! Är det en främling du har som inneboende eller ditt egna kött&blid.. Herregud, kylskåp på rummet , lappar på mat?!
    Det var förslag till TS om hon och hennes mamma inte kommer överens.  Vi har inte så här hemma.
    Anonym (Jtl) skrev 2016-07-19 20:38:26 följande:
    Sant faktist, det är ju enligt lagen.
    Nej, TS har en egen inkomst.
    Anonym (anonym) skrev 2016-07-19 20:48:35 följande:

För att du ska ha rätt till bostadstillägg har du eller din mamma uppgett vad din del av bostadskostnaden är så då ska du också betala den summa ni har uppgett till försäkringskassan dessutom ska du betala dina kostnader för mat och övriga gemensamma hushållskostnader.

Man måste komma ihåg att försäkringskassan enkom räknar på en hyra på 5000 kr. Vår hyra är 8300 kr så egentligen är min dotters del 2767 kr exkl el om man räknar på hela,  men hon får 1977 kr i bostadstillägg inkl el.

• Vampiremamii

Läste inte alla inlägg men måste kommentera ändå. Asså din mamma har försörjningsplikt för dej så länge du går i gymnasiet! Punkt slut. Föräldrarna har alltså försörgningsplikt tills du antingen går ut gymnasiet normalt det året du fyller 19 ELLER det året du fyller 21 om du fortfarande då går i gymnasiet. Sen tycker jag att det är helt rätt av dej att betala 1573 kronor i månaden för "hyra" eller "symbolisk summa" jag blev gravid när jag gick i gymnasiet och bodde fortfarande hemma fick en totalsumma av föräldrapenning underhåll och barnbidrag på ca 6500 betalade 2500 till mina föräldrar varje månad.

Din mamma har inte rätt att kräva mer av dej. Hon kan heller inte ändra din adress utan att du är med på det då du är myndig. Hoppas det hjälpte lite :)

• SupersurasunkSara
    Vampiremamii skrev 2016-07-19 21:07:57 följande:

Läste inte alla inlägg men måste kommentera ändå. Asså din mamma har försörjningsplikt för dej så länge du går i gymnasiet! Punkt slut. Föräldrarna har alltså försörgningsplikt tills du antingen går ut gymnasiet normalt det året du fyller 19 ELLER det året du fyller 21 om du fortfarande då går i gymnasiet. Sen tycker jag att det är helt rätt av dej att betala 1573 kronor i månaden för "hyra" eller "symbolisk summa" jag blev gravid när jag gick i gymnasiet och bodde fortfarande hemma fick en totalsumma av föräldrapenning underhåll och barnbidrag på ca 6500 betalade 2500 till mina föräldrar varje månad.

Din mamma har inte rätt att kräva mer av dej. Hon kan heller inte ändra din adress utan att du är med på det då du är myndig. Hoppas det hjälpte lite :)

Nej, inte när TS har aktivitetsstöd samt bostadstillägg. Då är det meningen att hon ska betala för sig hemma.
  • Anonym (anonym)
    Vampiremamii skrev 2016-07-19 21:07:57 följande:
    Nej föräldrar har inte försörjningsplikt om barnet har aktivitetsersättning och bostadstillägg.
    Den summa Ts får är densamma som om Ts haft eget boende och inte gått en utbildning.
    Försörjningsplikt gäller om Ts bara fått studiebidrag.
Svar på tråden Mamma kräver mig på pengar!?