• Anonym (???)

Mamma kräver mig på pengar!?

Jag är 19 och studerar på gymnasiet. Och eftersom jag har en funktionsnedsättning så har jag blivit beviljad aktivitetsersättning och där får jag 5940:- i månaden. Jag har även ansökt om bostadstilläg eftersom jag har rätt till det.

Underhållsstöd får jag också och den ligger på 1573:- i månaden.

Eftersom jag bor hemma kom vi överens om att dessa 1573:- ska mamma få vilket hon också fick denna månaden. Hon handlade igår mat för dessa pengar.

Var hon nöjd där? NEJ!

Hon kräver även att jag ska betala för bostaden.

Först sa vi 500:- i månaden och det var innan jag fick aktivitetsersättningen. Och nu kom vi överens om 1573:- i månaden eftersom jag har fått aktivitetsersättningen.

Jag ger henne ett finger men hon tar hela handen. Detta är så taskigt av henne.

Hon såg på min bank att jag har 30.000:-

Pengar som jag har sparat oerhört länge.

Och hon säger att hon imorgon drar till skatteverket för att flytta bort mig från adressen. Kan hon göra det?

• Svar på tråden Mamma kräver mig på pengar!?
  • Axe

Hade du varit min dotter skulle jag krävt underhållet, bostadstillägg och sen 10% på aktivitetsersättning.

Annars hade du fått flytta.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Johanna) skrev 2016-07-20 09:13:45 följande:
    Det är inte rätten till bidraget som är skrämmande att tänka på, det är däremot skrämmande att tänka på hur många som likt TS får detta bidrag men inte FATTAR att de får bidraget för att det ska betalas för just bostaden man har tillgång till?? Vem sitter och sparar ihop klumpsummor av sina bidrag? 30000 på kontot, är 19 år och har underhållsstöd, ersättning och bostadstillägg.. Oavsett om mamman har god ekonomi eller ej så ska underhållsstöd och bostadstillägg (MINST) gå till henne sålänge hon hushåller för dottern. Aktivitetsersättningen ska gå till övriga saker som TS behöver som mamman i detta fall kanske inte har råd med men som TS får köpa själv. Låter inte som att TS är mogen nog att bo själv, så hon lär få vänja sig vid att betala för sig hemma först så hon förstår att livet kostar. Dessutom hoppas jag så himla innerligt att hon utöver detta inser att när man är 19 år så hjälper man till hemma i övrigt också, med att se efter hushållet.

Hade jag varit din mamma TS, hade jag gjort likadant om du visade sådana tecken på bortskämdhet och bidragsfusk. Det är en del av uppfostran att se till att ens barn inser sådana här saker, så det är långt ifrån själviskt av din mamma. Hade du inte lyssnat hade jag vidtagit åtgärder, precis så som det funkar i den riktiga världen som du ska klara av när du blir vuxen.
    TS har ett funktionshinder. Jag vet inte vilket men min dotter som har asperger hade nog också tyckt det varit jobbigt om vi inte pratat innan om exakt vad som skulle gå till hyra och mat.

Den vi hade möte med på försäkringskassan var jättebra och förklarade noga att bostadstillägget är dotterns del i hyran och att en del av aktivitetsersättningen ska gå till mat. Sen pratade hon och jag om vad som var rimligt i matkostnad (hon har tidigt fått vara med och planera matinköp så hon skulle lära sig vad det kostar) och vad som ska ingå där.

Hon valde själv att maten ska ingå och hygienartiklar, men inte extra saker som läsk och sånt om hon vill ha det. Sedan bestämde vi gemensamt en summa baserat på konsumentverkets siffror.

I TS fall uppfattar jag det som att mamman först krävt underhållet som de hade bestämt och sen vill ha mer, (för att hon sett att TS har sparade pengar?) utan att prata med TS. TS har heller inte fått bostadstillägget än.
    Jag antar dessutom att de sparade pengarna INTE är sparade från aktivitetsersättningen för den har jag för mig att man inte kan få före 19 års ålder.
  • Anonym (Sola)

Vad är det för funktionsnedsättning du har?

Var det du som skulle ta flera mobilabonnemang och sälja mobilerna för att få snabba pengar?

• Anonym (Sola)
    yllass skrev 2016-07-19 23:16:28 följande:
    Vafan får man bostadsbidrag för när man bor hemma???? Helvete vad bidrag o skit vi betalar ut i det här landet......
    Jag håller med! Dessutom verkar det so att folk bara ska ha och ska ha utan en större tanke på att betala in till den gemensamma kassan.
  • Alessia

Du ska självklart betala för dig hemma din del i boendet plus mat. Det är bl a därför du får  dessa bidrag. Hade du inget annat än studiebidraget och fortfarande går på gymnasiet skulle saken hamna i ett annat läge. Då skulle din mamma få stå för kostnaden att hysa och föda dig, men inte längre än till avlagd gymnasieexamen. Du kan ju också skaffa eget boende och då lär du få se vad det kostar att bo, äta och betala allt själv. Du är rätt bortskämd och rättså aningslös tycker jag.

• Anonym (Shaun)

Hur kan du få bostadstillägg utan att ha någon boendekostnad? Bostadstillägget ska förstås gå till din mamma som ett bidrag till hyran. Du har ju typ 3/4 av det en jämnårig med csn studiemedel har fast det ska räcka till precis allt och du vill bara betala lite smått hemma?

• mammalovis
    SupersurasunkSara skrev 2016-07-20 09:30:58 följande:
    TS har ett funktionshinder. Jag vet inte vilket men min dotter som har asperger hade nog också tyckt det varit jobbigt om vi inte pratat innan om exakt vad som skulle gå till hyra och mat.

Den vi hade möte med på försäkringskassan var jättebra och förklarade noga att bostadstillägget är dotterns del i hyran och att en del av aktivitetsersättningen ska gå till mat. Sen pratade hon och jag om vad som var rimligt i matkostnad (hon har tidigt fått vara med och planera matinköp så hon skulle lära sig vad det kostar) och vad som ska ingå där.

Hon valde själv att maten ska ingå och hygienartiklar, men inte extra saker som läsk och sånt om hon vill ha det. Sedan bestämde vi gemensamt en summa baserat på konsumentverkets siffror.

I TS fall uppfattar jag det som att mamman först krävt underhållet som de hade bestämt och sen vill ha mer, (för att hon sett att TS har sparade pengar?) utan att prata med TS. TS har heller inte fått bostadstillägget än.
    Jag antar dessutom att de sparade pengarna INTE är sparade från aktivitetsersättningen för den har jag för mig att man inte kan få före 19 års ålder.
    Det låter som att ni haft en väldigt bra diskussion om pengar, vilket ts mamma inte har skött innan ts fick rätt till mer pengar låter det som. Det har ju inte med ts sparande att göra om hon ska betala mer hemma eller inte. Hon kan ju ha fått presentpengar och sparat små summor på vägen. För några år sedan existerade ju ränta också, så pengarna kunde växa. Sedan framgår det ju inte vilket funktionshinder hon har heller och det är ju inte lätt om inte de vuxna kan förklara hur samhället fungerar.

Av de trådar man läser här på fl är det långt ifrån självklart att ungdomar är insatta i vad ett eget boende kostar eller varför de ska betala för sig hemma. Barnen har en kusin som skulle lägga sin första lön på grejer till bilen, så han lär nog också få ett bryskt uppvaknande den dagen han flyttar hemifrån ...

Egentligen borde alla ungdomar få en kurs i familjeekonomi då det är så lätt att hamna i sms-lånsträsket. Det är ju på tok för enkelt att låna idag utan att ungdomarna förstår konsekvenserna.
  • Anonym (anonym)
    mammalovis skrev 2016-07-20 11:21:18 följande:
    Det låter som att ni haft en väldigt bra diskussion om pengar, vilket ts mamma inte har skött innan ts fick rätt till mer pengar låter det som. Det har ju inte med ts sparande att göra om hon ska betala mer hemma eller inte. Hon kan ju ha fått presentpengar och sparat små summor på vägen. För några år sedan existerade ju ränta också, så pengarna kunde växa. Sedan framgår det ju inte vilket funktionshinder hon har heller och det är ju inte lätt om inte de vuxna kan förklara hur samhället fungerar.

Av de trådar man läser här på fl är det långt ifrån självklart att ungdomar är insatta i vad ett eget boende kostar eller varför de ska betala för sig hemma. Barnen har en kusin som skulle lägga sin första lön på grejer till bilen, så han lär nog också få ett bryskt uppvaknande den dagen han flyttar hemifrån ...

Egentligen borde alla ungdomar få en kurs i familjeekonomi då det är så lätt att hamna i sms-lånsträsket. Det är ju på tok för enkelt att låna idag utan att ungdomarna förstår konsekvenserna.
    Det är ju inget fel att låta barn leva gratis hemma om familjen har råd med detta men i Ts fall så har hon fått beviljat bostadstillägg vilket innebär att mamman inte har en inkomst som låter Ts leva gratis i bostaden. 
    Aktivitetsersättningen är densamma för den som aldrig jobbat oavsett om personen är 19 år eller 26 år och oavsett om personen har eget boende eller bor hemma får man dessutom bostadstillägg så innebär detta att man har en kostnad för boendet.
  • SupersurasunkSara
    mammalovis skrev 2016-07-20 11:21:18 följande:

Ja gud ja! Ekonomi borde vara obligatoriskt i nian, inte bara den lilla uppgift man får göra idag (iaf på min yngsta dotters skola, hon fick fö A så jag är stolt och glad  ) då man ska göra en budget för sin första egna lgh.

• Flygfotogen

Din mamma har inte försörjningsplikt för dig när du har egen försörjning, TS. Det är bara att börja betala eller så flyttar du.

Svar på tråden Mamma kräver mig på pengar!?