Anonym (Johanna) skrev 2016-07-20 09:13:45 följande:
Det är inte rätten till bidraget som är skrämmande att tänka på, det är däremot skrämmande att tänka på hur många som likt TS får detta bidrag men inte FATTAR att de får bidraget för att det ska betalas för just bostaden man har tillgång till?? Vem sitter och sparar ihop klumpsummor av sina bidrag? 30000 på kontot, är 19 år och har underhållsstöd, ersättning och bostadstillägg.. Oavsett om mamman har god ekonomi eller ej så ska underhållsstöd och bostadstillägg (MINST) gå till henne sålänge hon hushåller för dottern. Aktivitetsersättningen ska gå till övriga saker som TS behöver som mamman i detta fall kanske inte har råd med men som TS får köpa själv. Låter inte som att TS är mogen nog att bo själv, så hon lär få vänja sig vid att betala för sig hemma först så hon förstår att livet kostar. Dessutom hoppas jag så himla innerligt att hon utöver detta inser att när man är 19 år så hjälper man till hemma i övrigt också, med att se efter hushållet.
Hade jag varit din mamma TS, hade jag gjort likadant om du visade sådana tecken på bortskämdhet och bidragsfusk. Det är en del av uppfostran att se till att ens barn inser sådana här saker, så det är långt ifrån själviskt av din mamma. Hade du inte lyssnat hade jag vidtagit åtgärder, precis så som det funkar i den riktiga världen som du ska klara av när du blir vuxen.
TS har ett funktionshinder. Jag vet inte vilket men min dotter som har asperger hade nog också tyckt det varit jobbigt om vi inte pratat innan om exakt vad som skulle gå till hyra och mat.
Den vi hade möte med på försäkringskassan var jättebra och förklarade noga att bostadstillägget är dotterns del i hyran och att en del av aktivitetsersättningen ska gå till mat. Sen pratade hon och jag om vad som var rimligt i matkostnad (hon har tidigt fått vara med och planera matinköp så hon skulle lära sig vad det kostar) och vad som ska ingå där.
Hon valde själv att maten ska ingå och hygienartiklar, men inte extra saker som läsk och sånt om hon vill ha det. Sedan bestämde vi gemensamt en summa baserat på konsumentverkets siffror.
I TS fall uppfattar jag det som att mamman först krävt underhållet som de hade bestämt och sen vill ha mer, (för att hon sett att TS har sparade pengar?) utan att prata med TS. TS har heller inte fått bostadstillägget än.
Jag antar dessutom att de sparade pengarna INTE är sparade från aktivitetsersättningen för den har jag för mig att man inte kan få före 19 års ålder.