Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Mamma kräver mig på pengar!?

Anonym (???) skrev 2016-07-19 20:34:00 följande:
    Hon gick till LIDL och kom med 5 påsar. Vi är bara 2 i hushållet.

Och vad hände med försörjingsplikten. ? Hon ska förörja MIG tills jag går ut gymnasiet.
    Din mamma har inte försörjningsplikt över dig när du får aktivitetsstöd och bostadstillägg. Du ska betala lika mycket som om du bodde i en egen lägenhet. 
    För att få rätt till bostadstillägg måste man uppge en boendekostnad eftersom beräkning sker på den hyreskostnad+el man har.
  • Anonym (anonym)

För att du ska ha rätt till bostadstillägg har du eller din mamma uppgett vad din del av bostadskostnaden är så då ska du också betala den summa ni har uppgett till försäkringskassan dessutom ska du betala dina kostnader för mat och övriga gemensamma hushållskostnader.

• Anonym (anonym)
    Vampiremamii skrev 2016-07-19 21:07:57 följande:
    Läste inte alla inlägg men måste kommentera ändå. Asså din mamma har försörjningsplikt för dej så länge du går i gymnasiet! Punkt slut. Föräldrarna har alltså försörgningsplikt tills du antingen går ut gymnasiet normalt det året du fyller 19 ELLER det året du fyller 21 om du fortfarande då går i gymnasiet. Sen tycker jag att det är helt rätt av dej att betala 1573 kronor i månaden för "hyra" eller "symbolisk summa" jag blev gravid när jag gick i gymnasiet och bodde fortfarande hemma fick en totalsumma av föräldrapenning underhåll och barnbidrag på ca 6500 betalade 2500 till mina föräldrar varje månad.
    Din mamma har inte rätt att kräva mer av dej. Hon kan heller inte ändra din adress utan att du är med på det då du är myndig. Hoppas det hjälpte lite :)
    Nej föräldrar har inte försörjningsplikt om barnet har aktivitetsersättning och bostadstillägg.
    Den summa Ts får är densamma som om Ts haft eget boende och inte gått en utbildning.
    Försörjningsplikt gäller om Ts bara fått studiebidrag.
  • Anonym (anonym)
    yllass skrev 2016-07-19 23:16:28 följande:
    Vafan får man bostadsbidrag för när man bor hemma???? Helvete vad bidrag o skit vi betalar ut i det här landet......
    Det får man bara om föräldern har så låg inkomst att den tidigare haft bostadsbidrag för barnet när det studerade.
    När barnet får aktivitetsersättning så söker det vuxna barnet istället bostadstillägg för del av boendekostnaden. 
    Gissningsvis har Ts låg inkomst eller tom. försörjningsstöd och då måste det vuxna barnet söka de bidrag som det är berättigat till i detta fall bostadstillägg.
  • Anonym (anonym)
    mammalovis skrev 2016-07-20 11:21:18 följande:
    Det låter som att ni haft en väldigt bra diskussion om pengar, vilket ts mamma inte har skött innan ts fick rätt till mer pengar låter det som. Det har ju inte med ts sparande att göra om hon ska betala mer hemma eller inte. Hon kan ju ha fått presentpengar och sparat små summor på vägen. För några år sedan existerade ju ränta också, så pengarna kunde växa. Sedan framgår det ju inte vilket funktionshinder hon har heller och det är ju inte lätt om inte de vuxna kan förklara hur samhället fungerar.

Av de trådar man läser här på fl är det långt ifrån självklart att ungdomar är insatta i vad ett eget boende kostar eller varför de ska betala för sig hemma. Barnen har en kusin som skulle lägga sin första lön på grejer till bilen, så han lär nog också få ett bryskt uppvaknande den dagen han flyttar hemifrån ...

Egentligen borde alla ungdomar få en kurs i familjeekonomi då det är så lätt att hamna i sms-lånsträsket. Det är ju på tok för enkelt att låna idag utan att ungdomarna förstår konsekvenserna.
    Det är ju inget fel att låta barn leva gratis hemma om familjen har råd med detta men i Ts fall så har hon fått beviljat bostadstillägg vilket innebär att mamman inte har en inkomst som låter Ts leva gratis i bostaden. 
    Aktivitetsersättningen är densamma för den som aldrig jobbat oavsett om personen är 19 år eller 26 år och oavsett om personen har eget boende eller bor hemma får man dessutom bostadstillägg så innebär detta att man har en kostnad för boendet.
  • Anonym (anonym)
    driver28 skrev 2016-07-20 17:14:51 följande:
    I Sverige råder försörjningsplikt för hemmavarande STUDERANDE barn till 22 år. Få känner tydligen till detta. Särskilt de som säger att du "absolut skulle få betala" eller att du ska betala 10% eller flytta. De vet inte vad de talar om. Du har en funktionsnedsättning som antagligen kostar dig i form av hjälpmedel och mediciner. Därför har du fått rätt till ersättning enligt LSS. Du ska väl inte betala mer hemma än en som inte har funktionshinder i samma situation? Däremot kan jag tycka att dina merkostnader för ditt funktionshinder skall tas från de pengar du är beviljad. Men någon mat eller husrum ska du inte betala!
    Nu har ju Ts fått bostadstillägg vilket innebär att försäkringskassan fått ett underlag på att Ts har en boendekostnad trots att hon bor kvar i föräldrahemmet.
    Ts har dessutom beviljats aktivitetsersättning vilket innebär att Ts uppbär en egen inkomst då är föräldrarna inte försörjningsskyldiga för Ts.
    Ts ska alltså av sin ersättning och bostadstillägg betala hemma för boende, mat, el, övrig förbrukning som om Ts bott i ett eget boende.
  • Anonym (anonym)
    AnnaMoberg skrev 2016-07-20 17:40:31 följande:
    Hade TS mamma varit försörjningsskyldig för TS enligt de vanliga reglerna hade TS ö h t inte varit berättigad till bostadstillägg.
    Precis så är det Ts får bostadstillägg för att kunna betala sina egna bostadskostnader eftersom aktivitetsersättningen inte är tillräckligt stor för att täcka levnadsomkostnaderna och bostadskostnaden
    Ts får ju en inkomst som är tänkt att räcka för den som bor i en egen bostad.
  • Anonym (anonym)
    Furienna skrev 2016-07-20 17:51:43 följande:
    När min pappa levde, hade jag inte något bostadstillägg. Men det har jag nu. TS verkar inte heller ha bostadstillägg, utan underhåll (troligen från sin pappa).
    Ts säger ju att hen sökt om bostadstillägg och har rätt till detta då måste Ts lämnat in uppgift om hur stor bostadskostnaden är. 
    Har Ts förälder exempelvis viss del eller hela sin försörjning i form av försörjningsstöd så kräver socialtjänsten att alla i hushållet bidrar till kostnaderna som hushållet har.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ni är blinda) skrev 2016-07-21 13:43:50 följande:
    Jag tycker att en massa av er stirrar er blinda på konsumentverkets matsiffor...

Jag är 29 och bor med min mamma som är 50 och per månad så lägger jag runt 1700-2100 i mat, städ, hygien för oss båda två och då äter vi ändå kött nästan varje dag och hämtmat/utemat en gång i veckan eller varannan vecka.
    Man ska gå efter konsumentverkets siffror när det gäller vad som är skäligt att betala för sin mat, stöden som Ts får är beräknat på vad saker och ting kostar.
    Skulle man inte gå en normalkostnad så skulle tex. försörjningsstödet bli lägre för personer som jagar och fiskar till husbehov eller har en släkting som har jordbruk med produktion av kött, ägg eller grönsaker och som delar med sig i princip gratis.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Lögn) skrev 2016-07-21 20:54:18 följande:
    Snälla du, föräldrar ÄR försörjningsskyldiga för sina barn även om de har aktivitetsersättning. Däremot ska ev. bostadstillägg gå till boendekostnaderna och inte till den unges egna nöjen eller sparande. Ts skriver att hon har ansökt om det för att hon "har rätt till det" men för att hon ska få det så har hennes mamma gått miste om bostadsbidrag för Ts. Äldre barn som bor hemma ingår inte i förälderns bostadsbidrag utan de måste söka det själva och pengarna ska som sagt gå till boendekostnaderna.

Även Ts pappa ska bidra till Ts försörjning, om Ts är berättigad till att bli försörjd av föräldrarna.
    Var någonstans kan man läsa att föräldrar är försörjningsskyldiga för vuxna barn som får aktivitetsersättning?
    Tror du på fullt allvar att en ensamstående förälder med en låg inkomst ska stå för levnadsomkostnader för ett vuxet barn som kan använda sina 8 000 kr den får i aktivitetsstöd,underhållsstöd och bostadstillägg till sparande och nöje?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Lögn) skrev 2016-07-21 21:16:11 följande:
    Man kan lösa om försörjningsskyldigheten i föräldrabalken och man gör inget undantag för föräldrar som har barn med funktionshinder. Jag VET att även föräldrar med låg inkomst är försörjningsskyldiga för sina barn, oavsett om de har funktionshinder eller inte. Varför skulle de inte vara det? Hur fixar lågavlönade föräldrar med "friska" barn att försörja sina barn? Varför skulle föräldrar med funktionshindrade barn inte klara samma sak?
    Fattiga föräldrars får söka försörjningsstöd, har barnet aktivitetsstöd så kan de inte få försörjningsstöd eftersom aktivitetsstödet försörjer barnet.
  • Anonym (anonym)

Oerhört konstigt att ingen verkar begripa att detta aktivitetsstöd är lika för alla som inte arbetat innan för att de har en funktionsnedsättning denna ersättning är till för att betala hyra och alla andra kostnader, räcker inte dessa pengar så får man bostadstillägg beviljat. Är man 2 i bostaden så ska man betala halva kostnaden var och får då använda en del aktivitetsstödet plus bostadstillägget.

Föräldern i detta fall kan välja att skaffa sig en mindre bostad och inte låta den som inte vill betala vad det kostar att och vad mat och övrigt kostar kvar och istället skaffa sig ett eget boende.

Svar på tråden Mamma kräver mig på pengar!?