• blairw

Pappan tvingar vår dotter att ljuga

Att han ljuger för dig är ju bara löjligt, men skitsamma egentligen. Problemet blir jubatt det gå ut över er dotter. Vem fanns "straffar" sitt barn för någon sådan grej? Låter lite vrickat.

Skulle inte överlämna det på dottern att säga något, som någon föreslog. Försök lämna henne utanför detta så gott det går. Försök prata med honom igen; säg att hon K är öppen med det på Facebook, att du faktiskt vet att de ärt illsammans och att ham får sluta fjana sig. Gör det väldigt tydligt att du är inte alls okej med att dottern måste ljuga, denna bestraffning och att hon inte får berätta om vad de gör. Tryck hårt på att det är inte någonstans okej med detta då det går ut över dottern.

Fungerar inte det, att han nekar fortfarande, så skulle jag vända mig till hon K. Förklara situationen helt enkelt och fråga henne om hon kan resonera med honom. För det här är ju faktiskt inte okej beteende mot K heller som han håller på.

Skulle det inte fungera heller, så skulle jag faktiskt påpeka att det känns olustigt att dottern ens ska vara hos de när hon inte får berätta om vad de gör. På riktigt alltså, menar inte att du ska säga det som ett hot, men helt allvarligt så är det precis som du säger så himla skadligt beteende att lära dottern att behöva ljuga i och om relationer. Tänk om något skulle hända någon gång när hon är hos pappan? Hoppas ju verkligen inte det, men tänk om och hon då går runt med det utan att berätta för dig för att det som händer hos pappa får man inte prata om.

Lycka till TS!

• blairw
    Ess skrev 2016-07-24 09:19:05 följande:
    Du är inte nyfiken och du är glad för hans skull. Problemet är bara att han inte ser det så, han ser det som att du blandar dig i det som inte angår dig. Varje gång du nämner K, så tror han att det är dottern som sagt något, kanske efter att du frågat ut henne. Så varje gång du nämner K för honom, så sätter du din dotter i kläm.
    Istället för att ta ett allvarligt samtal med honom som bara kommer att spä på hans fördomar, ta och låt bli att nämna henne överhuvudtaget. Vill han fjanta med att ändra lämningsställe så bara acceptera utan att säga något.

Det är fel av honom att ge dottern skulden och tramsigt av honom att låtsas som att han inte känner K. Men prova att bara låta bli att nämna henne, och om dottern säger något så säger du absolut INGET till honom om det. Se om det lugnar ner sig av sig självt om du bara släpper det.
    Men det är ju helt löjligt. Ska TS låtsas som ingenting och dottern behöva ljuga för att han har något problem med att TS vet om hans nya? Det är inte att blanda sig in i något som inte angår TS, oavsett om han ser det som så eller inte. Han får faktiskt ge sig. Är en sak att han inte behöver prata med TS om K osv., men det är löjligt och konstigt att han ljuger om att de är tillsammans när de verkar ha vart det ett bra tag, samt att han får dottern att ljuga och undnahålla för TS pga detta. 

Det är inget konstigt i att vilja veta att och vem ens ex är tillsammans med när det är barn inblandat, det är ens skyldighet att veta det kan jag tycka. Nu, precis som TS säger, så vet hon att K är en bra person och är glad för sitt ex, men det är inte alltid det är bra personer. Därav är det pappans skyldighet att iallafall säga ja, jag är tillsammans med K och dottern umgås med K och hennes barn. Inga konstigheter. Sen behöver han inte berätta så mycket mer än så, men det är ett måste iallafall. Och låta dottern få prata om vad hon vill.

Så nej, tycker inte TS ska låtsas som ingenting för att inte "spä på hans fördomar" eller för att hålla saker och ting lugnt. Det är konstigt beteende av pappan och inte okej. Om det är så att han gör det för att hålla dörren öppen till TS som någon spekulerade så är det dags att släppa det, alt. inte vara i ett annat förhållande isåfall. 
Svar på tråden Pappan tvingar vår dotter att ljuga