Pappan tvingar vår dotter att ljuga
Att han ljuger för dig är ju bara löjligt, men skitsamma egentligen. Problemet blir jubatt det gå ut över er dotter. Vem fanns "straffar" sitt barn för någon sådan grej? Låter lite vrickat.
Skulle inte överlämna det på dottern att säga något, som någon föreslog. Försök lämna henne utanför detta så gott det går. Försök prata med honom igen; säg att hon K är öppen med det på Facebook, att du faktiskt vet att de ärt illsammans och att ham får sluta fjana sig. Gör det väldigt tydligt att du är inte alls okej med att dottern måste ljuga, denna bestraffning och att hon inte får berätta om vad de gör. Tryck hårt på att det är inte någonstans okej med detta då det går ut över dottern.
Fungerar inte det, att han nekar fortfarande, så skulle jag vända mig till hon K. Förklara situationen helt enkelt och fråga henne om hon kan resonera med honom. För det här är ju faktiskt inte okej beteende mot K heller som han håller på.
Skulle det inte fungera heller, så skulle jag faktiskt påpeka att det känns olustigt att dottern ens ska vara hos de när hon inte får berätta om vad de gör. På riktigt alltså, menar inte att du ska säga det som ett hot, men helt allvarligt så är det precis som du säger så himla skadligt beteende att lära dottern att behöva ljuga i och om relationer. Tänk om något skulle hända någon gång när hon är hos pappan? Hoppas ju verkligen inte det, men tänk om och hon då går runt med det utan att berätta för dig för att det som händer hos pappa får man inte prata om.
Lycka till TS!