• Anonym (Lo)

Hur många gånger har era barn satt i halsen?

Vårt enda barn (just nu iaf) på 15 månader har satt i halsen hela 3 gånger. Det kan ju inte va normalt?!

Nu går man ju runt med en skräck varje gång något ska ätas även om jag tvingar mig hantera måltider normalt så klart.

Känner sig ju rätt värdelös som mamma också för för många kanske det aldrig ens har hänt ... Eller har det? En eller flera gånger?

Första gången h*n 7 månader och fick en bit äpple trots att jag sagt Nej. Jag var där och råkade vända mig i samma sekund som det hände.

Reagerade sjukt snabbt och gjorde allt rätt, biten kom upp men dem känslor jag kände då vill man ju inte önska någon.

Andra gången fick h*n tag på en bit godispapper och svalde det nog på vägen men all slem gjorde allt så mycket värre. Vi åkte direkt in till akuten.

Tredje gången var en bit frukt som hamnade fel men då var inte jag hemma utan pappan med hans släkt som snabbt reagerade och ja, vände upp och ner i knät som jag fick höra. Biten kom upp..

Kom på en till faktiskt .. Fan! Pappan matade och en liten kvarglömd bit paprika fastnade. Han fick snabbt upp den men var riktigt chockad och besvärad.

Herregud, fyra gånger.

Hoppas det var det sista alltså.

• Svar på tråden Hur många gånger har era barn satt i halsen?
  • Anonym (Lo)

Hur ska man ens våga skicka iväg ungen till dagis liksom. Fast dem kanske har bättre koll än vi liksom=/

• Anonym (Trång)

Har nog aldrig hänt(peppar peppar) dock är det en stor skräck. Och inte blev det bättre när jag frågade på föräldrarmötet på förskolan om dom hade utbildning för HLR för barn och nästan INGEN hade det. Ni kanske ska ta upp detta med Bvc? Kanske barnet är trång i halsen så saker lätt fastnar? Hade inte vågat ge det barnet frukt eller hårda grönsaker på väldigt länge.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lo) skrev 2016-07-20 20:12:09 följande:

Vårt enda barn (just nu iaf) på 15 månader har satt i halsen hela 3 gånger. Det kan ju inte va normalt?!

Nu går man ju runt med en skräck varje gång något ska ätas även om jag tvingar mig hantera måltider normalt så klart.

Känner sig ju rätt värdelös som mamma också för för många kanske det aldrig ens har hänt ... Eller har det? En eller flera gånger?

Första gången h*n 7 månader och fick en bit äpple trots att jag sagt Nej. Jag var där och råkade vända mig i samma sekund som det hände.

Reagerade sjukt snabbt och gjorde allt rätt, biten kom upp men dem känslor jag kände då vill man ju inte önska någon.

Andra gången fick h*n tag på en bit godispapper och svalde det nog på vägen men all slem gjorde allt så mycket värre. Vi åkte direkt in till akuten.

Tredje gången var en bit frukt som hamnade fel men då var inte jag hemma utan pappan med hans släkt som snabbt reagerade och ja, vände upp och ner i knät som jag fick höra. Biten kom upp..

Kom på en till faktiskt .. Fan! Pappan matade och en liten kvarglömd bit paprika fastnade. Han fick snabbt upp den men var riktigt chockad och besvärad.

Herregud, fyra gånger.

Hoppas det var det sista alltså.

Usch sånt är så läskigt :( min son (13 månader) sätter i halsen väldigt ofta och får kväljningar/kräks när han äter bitar. Har fått en tid till vc då läkaren på BVC sa att det kan bero på att han är trång i halsen. Prata med med BVC eller din vårdcentralen om dom kan titta på din son? Är också orolig över hur det ska gå i höst när han börjar på förskola :/
  • fluu

Fram till att hon var typ två år hände det 5-10 gånger. Ingen panik någon av gångerna.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-07-20 20:31:04 följande:
    Usch sånt är så läskigt :( min son (13 månader) sätter i halsen väldigt ofta och får kväljningar/kräks när han äter bitar. Har fått en tid till vc då läkaren på BVC sa att det kan bero på att han är trång i halsen. Prata med med BVC eller din vårdcentralen om dom kan titta på din son? Är också orolig över hur det ska gå i höst när han börjar på förskola :/
    Eller dotter. Läste lite för snabbt :)
  • Carambolan

Det har väl hänt då och då att nåt satt sig på tvären så att barnen hostat och kväljts lite. Bara en enda gång (på tre barn) har det hänt att barnet behövt hjälp för att få loss något ur halsen och det var faktiskt när en av ungarna åt banan på förskolan. Aldrig hänt hemma.

• Anonym (Mimo)

Barnet 1,5 och aldrig satt i halsen ännu utan att kunna "fixa det själv". Han har liksom fått upp biten innan vi hunnit göra något.

Men är du orolig fråga BVC?

• Nyfikna72

Lär nog knappast vara trångt nånstans......troligen bara ovan vid större bitar. En del barn sväljer bara utan att tugga och då blir det ju så här. Lär nog rätta till sig med tiden.

• nnnnnnnn

Första barnet satte i halsen jämt. Lite grann så att hon fick upp det själv ca 5-10 ggr/dag.
    Mycket så att jag såg att hon fick blå läppar och jag lyfte upp och dunkade i ryggen kanske 5-10 ggr totalt (0,5 - 3 år). Det var bl.a. en bit mango, en isbit, en godisbit, mandarinklyfta, bananbitar mm.
    Isbiten var svår att få upp. En sista rejäl dunk mellan skulderbladen fick loss, den och då var hon rejält blå och skakig (jag var också rejält skakig). Sen grät vi båda och hon ägnade sedan ca 2 veckor åt att berätta att: "min mamma slog mej jättehårt i ryggen, fastän man inte får lov att slå barn"
    Vid 3-4 års ålder upphörde det värsta. Efter det så var det bara små incidenter som hon själv redde ut. Hon kan fortfarande sätta i halsen, även saliven hon har i munnen...

Andra barnet satte aldrig i halsen, så att någon var tvungen att dunka loss det.
    Inte heller trean.

Jag tror att vissa har lätt för att sätta i halsen och andra inte gör det!

Svar på tråden Hur många gånger har era barn satt i halsen?