• Anonym (Ledsen)

    Adoptera bort barn?

    Fick mitt andra barn för några månader sen. Jag älskar henne otroligt mycket och vill inte vara utan henne, men jag är osäker på om jag kommer att kunna ge henne ett bra liv.

    Jag är ensamstående och yngsta barnets pappa finns inte med i bilden alls , han lämnade mig när jag var gravid och har ny tjej och ska ha barn med henne. Han sa när jag var gravid att hans föräldrar skulle hjälpa till med vårt barn om jag inte klarade det själv men nu vill de inte heller ens träffa barnet, antagligen för att han inte vill att de ska det.

    Jag har massa skulder som jag inte kan bli av med (fick tillochmed elen avstängd en gång), jag kommer inte kunna gå tillbaks till mitt jobb eftersom det är ett nattjobb och jag inte har barnpassning till yngsta. Min mamma hjälper mig en del men jag vet inte om det räcker.

    Äldsta barnet är hos sin pappa varannan vecka så det funkade ju med jobb och så.

    Jag älskar min lilla dotter så mycket och jag vill att hon ska må bra, och jag vet inte hur jag ska kunna ge henne allt hon behöver.. Och jag är rädd för att hon kommer må väldigt dåligt när hon får höra om sin pappa.

    Hur funkar det med att adoptera bort barn i Sverige? Kan man välja vem de ska hamna hos?

    Jag ammar henne helt nu så det skulle bli senare isåfall. Det skulle göra så otroligt ont att lämna bort henne men jag vill inte förstöra min dotters liv.

  • Svar på tråden Adoptera bort barn?
  • Lena

    Du får underhåll för den yngsta hoppas jag. Sök även annat jobb, annars kanske yngsta kan sova hos mormor när du jobbar.

  • Anonym (Ledsen)
    Lena skrev 2016-07-21 17:15:53 följande:

    Du får underhåll för den yngsta hoppas jag. Sök även annat jobb, annars kanske yngsta kan sova hos mormor när du jobbar.


    Jo det får jag men det är ju inte så mycket. Fick en massa skulder när jag var gravid eftersom jag jobbade för provision och inte tjänade tillräckligt mycket pga graviditeten.

    Mormor kommer nog kunna passa ibland men inte så mycket eftersom hon också jobbar natt. Kan ju försöka söka annat jobb men det är ju inte så lätt att få och kommer aldrig kunna bli av med alla skulder :(
  • Fjäril kär

    Kolla om du kan ansöka om avlastningsfamilj. En familj där barnet vistas på regelbundna tider och du får chansen att andas och ta hand om dig och det andra barnet.

    Ta kontakt med kommunen och se om det finns ett Nattis (nattöppet dagis) att söka till ditt barn.

    Inget är hopplöst och omöjligt, du behöver nog bara få hjälp med att förstå vad som finns för hjälp till dig.

  • Anonym (Ledsen)
    Fjäril kär skrev 2016-07-21 17:42:18 följande:

    Kolla om du kan ansöka om avlastningsfamilj. En familj där barnet vistas på regelbundna tider och du får chansen att andas och ta hand om dig och det andra barnet.

    Ta kontakt med kommunen och se om det finns ett Nattis (nattöppet dagis) att söka till ditt barn.

    Inget är hopplöst och omöjligt, du behöver nog bara få hjälp med att förstå vad som finns för hjälp till dig.


    Tack för svaret! Hur får man avlastningsfamilj och från vilken ålder har man det?

    Ska kolla upp det där med nattöppet dagis också.
  • Anonym (Soc?)

    Tycker du ska vända dig till soc i första hand. Där kan du få hjälp och stöd, familjebehandling och kontaktfamilj t ex. Soc kan också bedöma om din dotter har det så illa som du tror eller om det trots vissa omständigheter ändå är bäst för henne att få vara med sin mamma.

  • Anonym (Soc)

    Tycker också du ska söka hjälp via soc. De kan hjälpa dig att strukturera upp saker och ting och hänvisa dig i olika frågor dit du kan få hjälp.

    Om du har skulder du inte kan bli av med så föreslår jag att du ansöker om skuldsanering.

  • kramizz

    Vart bor du? Om du tar kontakt med soc i din kommun kan du få ert familjehem till Berner dör det kan bo så länge det behövs eller om du vill att det ska stanna och soc bedömer att det behövs! Har varit familjehem till flera barn och skulle gärna hjälpa dig om jag kunde! Modigt att du berättar!!???? skriv gärna och berätta hur det går! Kram

  • Anonym (solnatt)

    Jag undrar också om man måste eller bör adoptera bort sina barn om man t ex är fattig och inte har så många närstående?

    Eller att de behöver fosterföräldrar?

    Eller kan man som ensam få hjälp så att man och barnen orkar?

    Vad kan man göra?

    Vad kan man göra om man inte mår så bra som ensam mor och utan nära släktingar eller vänner som kan finnas där?

    Man vill såklart det bästa för sina barn.

    Berätta gärna om olika lösningar! Mycket tacksam för tips.

  • Anonym (Charlotte)

    Om det främst är en ekonomisk fråga så tycker jag du ska prata med socialtjänsten (för att få hjälp med försörjningsstöd) och försäkringskassan (för att kolla upp om du har rätt till t.ex. bostadsbidrag eller andra bidrag).

    Jag tycker också du ska prata med din chef. Var ärlig och berätta läget, så kanske du kan bli omplacerad till bättre arbetstider. Sök även andra jobb under föräldraledigheten.

    Som andra redan skrivit så kan du även få hjälp med avlastning via socialen, så ta upp det också med dom.

    Ingen ska behöva adoptera bort ett älskat barn för att det strular med ekonomi eller arbetstider.

  • Anonym (Adopterad)

    Som adopterad kan jag bara säga, gör det INTE. Ditt barn mår bäst av att vara med dig och slippa undra genom livet varför hon blev bortvald men inte syskonet. Sånt sätter livslånga spår. Ta kontakt med soc och se om de kan hjälpa dig eller förmedla dig vidare hur du skall lägga en bra plan för din ekonomi. I Sverige behöver man inte lämna sina barn bara för att man inte har pengar. Prata även med soc om ev stödfamilj som kan ställa upp och hjälpa dig med tex avlastning.

  • Anonym (Adopterad)

    Har ni inte nattis i er kommun? Jobbar man natt är det ju inte många arbetstillfällen jämfört med när man jobbar dag. Kanske kan du få barnvakt över natten som kan länna till dagis på morgonen.

Svar på tråden Adoptera bort barn?