• ALLIEVERDO

Får jag åka utomlands när jag är arbetslös?

Hej,

Är rätt ny arbetslös och blev osäker på reglerna kring en semester vi hade bokat innan.

Får man åka utomlands överhuvudtaget?

Man kanske får åka Och välja semester o h inte få betalt den veckan? Kan det då påverka ersättning sen?

Eller kan man ta föräldraledigt när man är arbetslös o h så åka utomlands?

• Svar på tråden Får jag åka utomlands när jag är arbetslös?
  • Aniiee

Det beror ju på lite. Om du får försörjningsstöd från soc så får man i regel inte åka någonstans, men de kan göra undantag. Om du får aktivitetsstöd och du bara har jobbsök på schemat så bara åk. Söka jobb kan du göra var som helst ifrån. Har du möten inbokade så är det lite knivigare. A-kassereglerna kan jag inte. 

Du kan ju absolut ta föräldraledigt om du har dagar kvar. Så länge du är med barnen så.

Amatörmässig analys efter hur vänner och familj har gjort.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Linnis92

Har du a-kassa så väljer du "semester" när du fyller i kassakorten. Då blir veckan obetald.

• sextiotalist
    FruSötPotatis skrev 2016-07-23 20:39:07 följande:

Generellt sett nej, enda undanraget är om du lever på avkastningen från dina investeringar

Såklart man får göra det. Man måste däremot vara ärlig mot a-kassan och af. Men man får inga pengar under de dagarna man är utomlands
  • ALLIEVERDO

Jag går på vanlig a kassa. Så då borde Jag ju kunna välja semester obetalt en vecka eller föräldraledigt utan att det påverkar ersättningen på a-kassan sen när jag är tillbaka?

Men om man väljer semester. Det är inget dolt runt det. Vad vet jag inte riktigt men är så van att det Bruksr va nåt som biter en i arslet för det är så mycket regler överallt.

Tack för svaren

• Uttran

Jag har för mig att sålänge du åker inom Europa så ska man inte behöva välja semester förutsatt att du söker jobb under semestern.

Svar på tråden Får jag åka utomlands när jag är arbetslös?