• whatever01

Hjälp med akne

Hej! Så nu hade jag tänkt och skriva om min akne eftersom jag har nu haft det i snart 3 år och kan inte bli av med det. När jag var 13 år började jag få finnar lite där och där på ansiktet, sedan började jag få fler och fler, som också lämnade ärr efter sig. Med ärr så menar jag en ungefär ljus lila färg som ett märke där finnen har varit om ni förstår vad jag menar. Så det första jag började med var basiron som jag använde i fler månader men hjälpte såklart inte, så nästa steg var läkaren. Hos vårdcentralen fick jag ut duac som är någon slags anitibiotika kräm, som inte hjälpte heller. Eter det fick jag massa andra mediciner så jag tänker bara skriva upp  istället för att berätta om dom. Jag fick tetralysal, epiduo, abboticin, dalacin och differin. Såklart använde jag inte alla samtidigt men det är dessa jag har använd. Nu sitter jag här efter snart 3 år  med olika slags mediciner och fortfarande har jag kvar akne. Jo vad är mitt enda alternativ? Roaccutan eller isotretinoin som den heter nu. Jag vill verkligen inte ta den pga alla biverkningar och jag vill absolut inte riskera min kropp för såna allvarliga biverkningar, ändå om det inte händer alla så finns det fortfarande en risk som jag inte vågar ta. Jag vet inte vad jag ska göra!! Jag kan bokstavligen inte göra något annat!! Vet ni något annat som kan hjälpa mot akne? Jag har hört om vitamin b5 men vet ej om det kommer funka?! Så snälla jag ber er att skriva något som kan hjälpa mot akne förutom roaccutan!!!

• Svar på tråden Hjälp med akne
  • Eisregen

Hej du verkar redan ha tagit tag i detta på ett fantastiskt bra sätt själv så först och främst vill jag ge dig en eloge för att du kämpat på så bra med att ha gått på alla dessa läkarbesök . Vet inte hur gammal du är nu och ifall det finns en chans att det går över om några år eller om detta är något du får ha hela livet om du inte hittar nån lösning? Kan du ha glädje av att ändra ågot i kosten som du inte redan lagt till eller tagit bort? Mer gröna juicer med mycket bra grönsaker som huden gillar och mår bra av?

• U never saw me

Jag har använt B5 och det hjälpte, men fick ta större doser än vad som rekommenderas. Fick dock inga biverkningar av det så det gick bra även om det blev ganska dyrt i längden. Det känns skonsammare att behandla från insidan än att behandla med krämer för de sliter ut huden totalt och sen sitter man där med en hud som åldrats alldeles för mycket i förtid...

Ifall B5 inte hjälper kan jag rekommendera Progesterall-kräm. Jag har övergått till det eftersom det känns som att den återställer det som är fel i kroppen istället för att täcka över det som B5 gör (B5 torkar ju ut huden). Får jättebra resultat av den. Kombinerar den med AHA-serum i ansiktet och huden blir perfekt. Man kan dock bara använda denna kräm ifall man inte går på p-piller. Om du äter p-piller så finns det särskilda sorter som är bra för akne. T.ex Yasmin eller Diane.

• U never saw me

Kan tillägga att vissa även blir hjälpta av zink eller d-vitamintillskott, så det kan vara värt att se över det.

• Flisan79

Jag tolkar det som att du är 16 år nu? Vilken kan betyda att finnarna beror på den hormonella ändringen, dvs ungdomsfinnar. Isf kan de försvinna med tiden. Ingen tröst just nu kanske men ändå.

Clerly gone är b5 och används mot finnar. Det fungerar ganska bra men det är ganska jobbigt att få i sig. Kan vara värt ett försök om du pallar ta många tabletter/dag alt ett äckligt pulver.

Själv har jag haft akne sen jag var 16. Jag är idag 37. Har provat i stort sett samma som du och kan pga psoriasis inte använda de starkaste medicinerna då de triggar mina psoriasisutslag.

Jag experimenterar just nu med olika födoämnen och har nästan helt uteslutit choklad (älskar choklad och har alltid ätit det i stort sett dagligen). Jag kan säga att finnarna minskat markant. Så prova att ändra kosten. Läste nyligen att tex vissa får akne av gluten.

P-piller kan också fungera. Tex diane, Yasmin eller yaz. Yaz hade positiv effekt på mina finnar men tyvärr blev jag deppig av dem. Det behöver ju inte du bli så det kanske är ett alternativ?

Hoppas du får ordning på finnarna. Vet hur trist det är att ha de små jäklarna.

• INeedHelpPlease

Är snart 14 och har börjat få finnar jag hade bara använd honung kanel mask ett tag o neutogena scrubs OCH ansiktsmask bada i havet och spring så du svettas saltvatten kan göra mirakel!

• Anakim

Hej TS!

Jag har haft akne sedan 10 års åldern och är nu 23 år. Först senaste 6-12 månaderna har min akne börjat ge med sig.

Så det första jag skulle vilja säga är att, även om det inte känns som det, så går aknen över för de allra allra flesta och den bästa medicinen mot akne (rent generellt) är tiden.

Men nu till de praktiska tipsen!

Jag har provat alla mediciner du angav ovan med varierande resultat och undrar följande:

Vad är det för typ av akne du har? Är det många små? Eller är de större och mer böld/cystliknande? Vart sitter de flesta finnarna?

För mig har det varit såhär:

Följande läkemedel hjälper mot stora, böldliknande finnar:

- Tetralysal (liten till mellan effekt)

- Östrogenbaserad p-piller (Yasmin, Estrelen) - (liten-mellan effekt, främst haka/kind-område)

- Epiduo (mellan-bra effekt)

- Basiron (Bra PUNKTbehandling, ej över hela ansiktet!, böldakne läker dubbelt så snabbt)

Vid svårbehandlad böldliknande akne (där man ej vill prova Roaccutan) skulle jag därför rekommendera Epiduo (hela problemområdet) + basiron 10 % punktbehandla + antingen tetralysal eller p-piller.

Har du istället många små finnar har följande läkemedel gett mig effekt:

- Östrogenbaserad p-piller (Yasmin, estrelen) - liten effekt (främst haka, kind)

- Differin/Skinoren (Båda innehåller azalainsyra) - mellan-stor effekt

- Hudkrämer innehållande AHA/BHA-syror - bra komplementerande effekt till Differin/Skinoren!

Följande trio mot små finnar är vad jag har nu, vilket funkar bra. När jag vid enstaka tillfällen får större böldliknande finnar tar jag och punktbehandlar med Basiron 10 %.

Väldigt viktigt att tänka på är att aknemedel torkar ut huden något så otroligt --> du kan få fetare hud i kompensation OCH fler finnar. Så se till att återfukta din hud VARJE DAG efter du smörjt in huden med aknemedel. Återfuktningskräm med AHA/BHA-syror är att föredra eftersom det ger extra effekt mot dina finnar, men alla återfuktande krämer som ej täpper till porerna (läs på förpackningen!) funkar bra.

Glöm aldrig återfukta helt enkelt!

Renande ansiktsmask rekommenderas 2 gånger i veckan!

Följande behandling mot akne gav MIG ingen effekt alls, men kan funka för ANDRA med lindrigare akne:

- zinktillskott

- Vitamin B5 i höga doser

- Dalacin

- Uteslutning av socker i dieten (ej vetenskapligt bevisat dock)

- alla receptfria läkemedel du kan finna på Apoteket utom Basiron

- Naturliga läkemedel såsom honung, citron, örter från naturen etc etc.

Hoppas du, och även andra, kan ha lite användning av ovan information :)

• ramari

Tabletter mot akne - http://nonacne.se Började ta den när jag hade hemska akne utslag, dom började försvinna och sen dess har jag använt den som förebyggande.

• Nandez
    Eisregen skrev 2016-07-24 06:49:45 följande:
    Hej du verkar redan ha tagit tag i detta på ett fantastiskt bra sätt själv så först och främst vill jag ge dig en eloge för att du kämpat på så bra med att ha gått på alla dessa läkarbesök . Vet inte hur gammal du är nu och ifall det finns en chans att det går över om några år eller om detta är något du får ha hela livet om du inte hittar nån lösning? Kan du ha glädje av att ändra ågot i kosten som du inte redan lagt till eller tagit bort? Mer gröna juicer med mycket bra grönsaker som huden gillar och mår bra av?
    Håller verkligen med.
Svar på tråden Hjälp med akne