Glömt sertralin
har glömt en tablett någon här som har gjort det och vad har hänt er osv?
har glömt en tablett någon här som har gjort det och vad har hänt er osv?
Ingen fara, jag åt sertralin under 5 år och det händer att man glömmer ibland. Bara att vänta tills nästa dos och ta den som vanligt :)
Min man glömmer ofta och ofta flera dagar i streck. Jag börjar märka skillnad efter ca 3 dagar. 1 dag gör ingen skillnad.
Min man glömmer ofta och ofta flera dagar i streck. Jag börjar märka skillnad efter ca 3 dagar. 1 dag gör ingen skillnad.
Jag blir som om man fått vätskebrist, eller som när det svartnar för ögonen fast det inte svartnar. Psykiskt ingen skillnad. 50% av gångerna blir det så. Andra; i ingenting. Bra att beställa större tabletter istället för en massa små 25grammare. Lättare att komma ihåg.
www.verywell.com/why-do-i-feel-bad-if-i-miss-a-dose-of-my-antidepressant-1067630
"Some people will also experience these symptoms when they miss a dose or take it late, especially if they are taking an antidepressant with a short half-life. Antidepressants with short half-lives are eliminated from the body so rapidly that symptoms may appear fairly soon after a missed dose, sometimes within hours."
Pucko!
Här kan du läsa en dansk studie som visar att placeboeffekten (som du tycks gilla som förklaringsmodell) inte håller för en vetenskaplig granskning. Tar man in en tredje kontrollgrupp som varken får placebo eller aktiv behandling svara det lika som placebogruppen. Alltså finns inte effekten utan är i grunden ett missförstånd.
www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM200105243442106