• Mariell

Glömt sertralin

har glömt en tablett någon här som har gjort det och vad har hänt er osv?

• Svar på tråden Glömt sertralin
  • Anonym (ghj)
    Anonym (svacka) skrev 2016-07-27 19:53:05 följande:

Här kan du läsa en dansk studie som visar att placeboeffekten (som du tycks gilla som förklaringsmodell) inte håller för en vetenskaplig granskning. Tar man in en tredje kontrollgrupp som varken får placebo eller aktiv behandling svara det lika som placebogruppen. Alltså finns inte effekten utan är i grunden ett missförstånd.

www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM200105243442106

Men nu skojar du?! Skulle Placeboeffekten inte finnas? Och detta baserar du på en 15 år gammal artikel vars författare inte förstår att Placeboeffekten frän början inte är beroende av piller, utan av förväntningar. . . ?

Så dumt. . .

Placebo är världens mest utforskade medicin, och självklart finns Placeboeffekten! Det som är sorgligt är när den används mot personer som mår dåligt psykiskt eftersom det bara stärker dem i deras hjälplöshet istället för att hjälpa patienten att ta ansvar. Det blir ofta en flera decennier lång, ibland till och med livslång behandling.
  • Flisan79
    Anonym (ghj) skrev 2016-07-27 20:28:23 följande:
    Men nu skojar du?! Skulle Placeboeffekten inte finnas? Och detta baserar du på en 15 år gammal artikel vars författare inte förstår att Placeboeffekten frän början inte är beroende av piller, utan av förväntningar. . . ?

Så dumt. . .

Placebo är världens mest utforskade medicin, och självklart finns Placeboeffekten! Det som är sorgligt är när den används mot personer som mår dåligt psykiskt eftersom det bara stärker dem i deras hjälplöshet istället för att hjälpa patienten att ta ansvar. Det blir ofta en flera decennier lång, ibland till och med livslång behandling.
    Förklara då varför min man tex tydligt reagerade annorlunda då han fick samma medicin fast från en annan tillverkare. Jag hade köpt medicinen och han visste inte om att det var ett nytt märke. Hur kan det effekten utebli om det bara är placebo?

Att sprida ut skit om placebo är otroligt illa då vissa verkligen mår bättre av ssri. Det är dock otroligt svårt att hitta rätt ssri preparat.
  • Anonym (svacka)
    Anonym (ghj) skrev 2016-07-27 20:28:23 följande:

Så dumt. . .

Om du känt till grunderna för hur vetenskap bedrivs hade du vetat att en teori som motbevisats är slut. Ursprungligen är hela placeboidén ett feltänk från en läkare för runt 60 år sedan. Sedan har ingen granskat den förarens nu. Den danska rapporten är både tydlig och enkel så de flesta som läser den borde kunna förstå den, även du.
  • Anonym (ghj)
    Anonym (svacka) skrev 2016-07-27 21:53:31 följande:
    Om du känt till grunderna för hur vetenskap bedrivs hade du vetat att en teori som motbevisats är slut. Ursprungligen är hela placeboidén ett feltänk från en läkare för runt 60 år sedan. Sedan har ingen granskat den förarens nu. Den danska rapporten är både tydlig och enkel så de flesta som läser den borde kunna förstå den, även du.
    "En teori som motbevisats är slut". .

Ibland när jag sitter på FL vet jag inte om jag ska skratta eller gråta över folks försök att tänka "vetenskapligt". Det är tragiskt.

Att du ens kallar den lilla artikeln för "ett bevis" är pinsamt (en artikel på nätet, ingen vetenskaplig tidskrift, inget känt forskarlag, ingen egen teoribildning i artikeln och - inte minst - inte upprepad!). Pinsamt är ordet.
  • Anonym (svacka)
    Anonym (ghj) skrev 2016-07-27 22:11:55 följande:
    "En teori som motbevisats är slut". .

Ibland när jag sitter på FL vet jag inte om jag ska skratta eller gråta över folks försök att tänka "vetenskapligt". Det är tragiskt.

Att du ens kallar den lilla artikeln för "ett bevis" är pinsamt (en artikel på nätet, ingen vetenskaplig tidskrift, inget känt forskarlag, ingen egen teoribildning i artikeln och - inte minst - inte upprepad!). Pinsamt är ordet.
    Möjligen kan jag ha fel då *du* faktiskt uppvisar en sorts "placeboeffekt".  Dvs din tro på något som inte finns (motbevisat) dvs placeboeffekten.
    Att du viftar med armarna och försöker sitta på högre stolar än du klarar av saknar betydelse då fakta är det enda man kan förhålla sig till.

PS. För kritiskt tänkande människor rekommenderar jag länken till den välgjorda danska studien om placebomyten ovan.
  • Anonym (ghj)
    Anonym (svacka) skrev 2016-07-27 22:31:21 följande:
    Möjligen kan jag ha fel då *du* faktiskt uppvisar en sorts "placeboeffekt".  Dvs din tro på något som inte finns (motbevisat) dvs placeboeffekten.
    Att du viftar med armarna och försöker sitta på högre stolar än du klarar av saknar betydelse då fakta är det enda man kan förhålla sig till.

PS. För kritiskt tänkande människor rekommenderar jag länken till den välgjorda danska studien om placebomyten ovan.
    Placebo är fortfarande världens mest utforskade läkemedel och vi vet otroligt mycket om Placeboeffekten, liksom Nocebo.

Vi vet att färgade tabletter ger bättre effekt än ofärgade, att större ger bättre effekt än små. Att det spelar stor roll vad som sägs när patienten får dem.

Att du tror att allt det här är motbevisat för att det kommit en liten artikel är bara obildat.

Faktiskt.
  • Anonym (svacka)

Du är bra tragikomisk du (ghj)

The New England Journal of Medicine (N. Engl. J. Med. eller NEJM) är en engelskspråkig medicinsk tidskrift som är referentgranskad och som publiceras av Massachusetts Medical Society. Det är den äldsta kontinuerligt utgivna medicinska tidskriften i världen och är den mest lästa, citerade och inflytelserika allmänna medicinska tidskriften i världen.[1][2] Tidskriftens impact factor 2014 var 55,873 enligt Thomson ISI.

• Anonym (nji)
    Anonym (svacka) skrev 2016-07-27 18:28:26 följande:

www.verywell.com/why-do-i-feel-bad-if-i-miss-a-dose-of-my-antidepressant-1067630

"Some people will also experience these symptoms when they miss a dose or take it late, especially if they are taking an antidepressant with a short half-life. Antidepressants with short half-lives are eliminated from the body so rapidly that symptoms may appear fairly soon after a missed dose, sometimes within hours."

Pucko!

Nu har ju iofs Sertralin en av de längsta halveringstiderna av alla SSRI....
  • Anonym (ghj)
    Anonym (svacka) skrev 2016-07-27 22:36:51 följande:

Du är bra tragikomisk du (ghj)

The New England Journal of Medicine (N. Engl. J. Med. eller NEJM) är en engelskspråkig medicinsk tidskrift som är referentgranskad och som publiceras av Massachusetts Medical Society. Det är den äldsta kontinuerligt utgivna medicinska tidskriften i världen och är den mest lästa, citerade och inflytelserika allmänna medicinska tidskriften i världen.[1][2] Tidskriftens impact factor 2014 var 55,873 enligt Thomson ISI.

Du sitter och tror att en artikel är ett "vetenskapligt bevis" och att Wikipedia är en bra källa till kunskap.

Dessutom singlar du saker som du tror att du har ett bra svar på, ignorerar resten och slår dig för bröstet.
  • Anonym (svacka)

Tråden är ju sökbar och ämnet säkert intressant för fler så vi kan väl sammanfatta svaret på TS fråga:

Ja du kan känna av en missad dos Sertralin även om det är ovanligt.

För andra antidepressiva läkemedel (SSRI) med kortare halveringstid är risken större. För vissa preparat *kan* en missad dos kännas av redan efter några timmar.

Faktorer som ökar risken för snabba utsättningssymptom är dosens storlek och behandlingstidens längd samt troligen personliga skillnader beroende på ärftlighet/genetik.

Svar på tråden Glömt sertralin