• Spegelbilden

Får man sitta på en kudde när man kör bil?

Vi har fått en bil och jag sitter så lågt ner i den så att jag liksom inte ser något. Kan inte se något ur bakrutan. Har svårt att bedöma vart bilen ligger på vägen då jag inte ser nått på sidorna samt ser inte huven på bilen så har svårt att avgöra avstånd. Vill inte köra bilen när det inte känns säkert. Undrar nu om jag kan sitta på en kudde när jag kör? Har googlat men inte hittat någon kudde specifikt för ändamålet, men det kanske är för att det inte finns? Någon som känner igen sig att det är svårt att köra en låg bil?

• Svar på tråden Får man sitta på en kudde när man kör bil?
  • Grande Rock

Har du provat att höja sätet? Det går på de flesta bilar.

Born to lose, live to win!
  • Nyfikna72

Ja du får sitta på en kudde av valfri sort så länge bältet sitter som det ska. Det är många taxiförare som gör det och pensionärer för den delen.

• Spegelbilden
    FrökenCarlsson skrev 2016-07-24 19:24:04 följande:

Går det inte att höja sätet?

Självklart höjde jag sätet så mycket det gick men satt ändå så att jag inte såg. Körde en tjänstebil för några år sen som också var så. Känns inte alls bra att inte riktigt kunna se.
  • Spegelbilden
    Nyfikna72 skrev 2016-07-24 19:27:36 följande:

Ja du får sitta på en kudde av valfri sort så länge bältet sitter som det ska. Det är många taxiförare som gör det och pensionärer för den delen.

Vet du varför taxichaufförer brukar sitta på kudde? Är det en vanlig kudde eller finns det för just ändamålet?
  • Trippelmamma76

Funkar det inte med en vanlig bälteskudde (en sådan som man har till de äldsta barnen)? Det borde väl vara det lättaste. Och så sitter den ju precis som den ska...

• Nyfikna72

Är oftast en lite stummare mindre kudde, ingen dunkudde från sängen alltså. Det är nog stödet man är ute efter, alla stolar passar inte alla och en arbetsdag i en taxi påverkar nog ändan en hel del.

• Spegelbilden
    Trippelmamma76 skrev 2016-07-24 20:07:10 följande:

Funkar det inte med en vanlig bälteskudde (en sådan som man har till de äldsta barnen)? Det borde väl vara det lättaste. Och så sitter den ju precis som den ska...

Har googlat och det står Max 36 kg på alla jag hittat. Nog för att jag är kort, men 36 kg smal är jag tyvärr inte.
  • Spegelbilden

Har hittat en kudde som är 7,5 cm hög för 300 kr. Det kan vara nått! Funderar dock på om jag kommer nå ner till pedalerna då. Just volvobilar har jag alltid problem med just att nå kopplingen och samtidigt sitta bra.

• Sooooooommmmmmar

Kolla in ovan länk. Behöver du släppa dig är det fritt fram. Haha. Nej skämt åsido. Den verkar faktiskt bra till ett rimligt pris. :)

• Spegelbilden
    Sooooooommmmmmar skrev 2016-07-24 20:41:11 följande:

Kolla in ovan länk. Behöver du släppa dig är det fritt fram. Haha. Nej skämt åsido. Den verkar faktiskt bra till ett rimligt pris. :)

Tack!
Svar på tråden Får man sitta på en kudde när man kör bil?