• Monmoi

Är det snålt?

Jag och min man lever ihop sedan två år tillbaka.

Vi har ingen gemensam ekonomi överhuvudtaget och det har funkat. Men nu har jag börjat fundera på hur bra detta egtebligen är när bilden ser ut som så:

Han tjänar 40.000 och jag 25.000 innan skatt. Vi bor i hans hus och han betalar precis allt som har med boendet att göra, alla räkningar. Jag i min tur betalar allt som har med mat och hushåll att göra. Handlar vi så betalar jag helt enkelt. Vi handlar mat och hushåll för ca 10.000 i månaden (vi äter ute rätt ofta).

Vi har en son och jag betalar det mesta för jag får barnbidraget plus så är, som sagt mat och hushåll mitt "ansvar".

Så han lägger ungefär 10-13 tusen på hus och räkningar (vet ej säkert) och jag lägger ca 10-11 tusen på "resten".

Ekonomin pratar vi aldrig om, det är nog lite känsligt för oss båda.

Tycker ni att jag gör rätt? Gör vi fel båda två? Har funderat några gånger på att hjälpa till med räkningar men alltid kommit fram till att "

1.det är hans hus,

2.han har alltid bott i hus och verkar trivas med räkningarna och allt

3.att jag bor här gör ingen skillnad i hans ekonomi -han hade ändå betalat samma räkningar

4.går det åt skogen så får jag inte dessa utlagda pengar tillbaka

5.jag betalar ungefär samma summa fast på annat istället.

Nu till det knivigaste. Är jag dum som endast står för maten och hushållet? Jag investerar inte i något egentligen medan han köper sitt hus och har den investeringen.. Hur hade ni gjort?

Hur hade ni delat ekonomin?

Min man är inte alls intresserad av gemensam ekonomi. Så mycket vet jag. Han är inte heller sugen på att jag också ska äga huset.

• Svar på tråden Är det snålt?
  • Anonym (sa)
    Anonym (A)) skrev 2016-07-25 07:53:07 följande:
    Skillnad på om man är sambo och gift. Är man sambo är det som du säger.
    varför citerade du bara halva min text? Jag skrev ju om att vara gift sen. Är du en sån där som bara är ute efter att irritera? 
  • Anonym (A))
    Anonym (sa) skrev 2016-07-25 09:14:13 följande:
    varför citerade du bara halva min text? Jag skrev ju om att vara gift sen. Är du en sån där som bara är ute efter att irritera? 
    Oj, vaknat på fel sida...
  • backatFL

För mig är det fullständigt självklart att är man gift och t o m har barn ihop - då delar man på allt! D v s även på pengarna.

Det som är nu är ju att han har mmmkt mer pengar över än du. I ett äktenskap skall varje make bidra efter sin ekonomiska förmåga - i ert äktenskap bidrar maken med en betydligt mindre del än vad du gör.

För övrigt så är halva huset ditt vid skilsmässa, så han tjänar inte en krona på att bekosta huset själv.

1. Kräv att få gå in som hälftenägare i huset. Banken hjälper till med det.

2. Och att ni lägger all inkomst på ett gemensamt konto, varifrån ni gemensamt betalar räkningar och andra utgifter.

Säger din make nej - flytta ut och begär skilsmässa. För det han gör mot dig, t ex med hot att kasta ut dig, är fullständigt oacceptabelt!

/ make 40 år

• Farfallos
    Anonym (A)) skrev 2016-07-25 09:26:00 följande:
    Oj, vaknat på fel sida...
    SA´s undran var väldigt befogad. Hen hade ju faktiskt redan skrivit det du påpekade, så ditt inlägg #10 tillförde ingenting över huvud taget. Men du är nog inte alls så korkad som du verkar, utan bara lite för trött för att läsa mer än hälften innan du citerar. Så lägg ner nu bara och inse att du var lite ofokuserad eller trött. Det händer även mig ibland, och då är det bara att lägga sig platt.

...och jag kan på förhand säga att du, som en normalklant i den stora gemenskapen är förlåten om du inte förnedrar dig själv genom att svara något spydigt på detta. Alla normalfuntade människor (även du) fattar ju att inlägg #10 var ett misstag.
  • Monmoi

Han köpte det såklart som ett gemensamt hem. Vi har ju barn. Men det är som nån sa, han har inga planer på framtiden?

Är det därför han har handlat på det sättet?

Vad ska jag säga till honom så att det blir mer fördelaktigt för mig. Jag kastar ju bara mina pengar.. Svider lite att inte ha en krona sparad medan han har sitt hus. Minsta lilla så åker jag ut.. Det är inte aktuellt men det ligger som ett moln eftersom det är hans hus. Han älskar att använda den meningen "du får flytta".

Ibland är det lugnt men jag vill inte verka snål som inte ger några pengar till hemmet (i form av räkningar, avgifter, sophämtning mm).

Är det tvärtom, han som borde ge lite pengar åt mat och hushåll?

Har ju kommit fram till genom er att jag inte bara ska slänga mina pengar som inte "kommer tillbaka". Vad göra..

• Monmoi

Bidrar han verkligen med mycket mindre än vad jag gör? Det gör han antar jag?

Vi har bara varit gifta ett år så jag har inte rätt att ta hälften. Efter fem år så gäller regeln om "hälften".

Tills dess så är det bara till att flytta.

Jag är lite naiv. Han älskar inte mig, det har han sagt men jag har lagt alla mina sparade pangar på hemmet och barnet och nu står jag här och känner att jag kanske inte gjorde rätt med ekonomin?

• Anonym (...)
    Monmoi skrev 2016-07-25 14:20:19 följande:

Han köpte det såklart som ett gemensamt hem. Vi har ju barn. Men det är som nån sa, han har inga planer på framtiden?

Är det därför han har handlat på det sättet?

Vad ska jag säga till honom så att det blir mer fördelaktigt för mig. Jag kastar ju bara mina pengar.. Svider lite att inte ha en krona sparad medan han har sitt hus. Minsta lilla så åker jag ut.. Det är inte aktuellt men det ligger som ett moln eftersom det är hans hus. Han älskar att använda den meningen "du får flytta".

Ibland är det lugnt men jag vill inte verka snål som inte ger några pengar till hemmet (i form av räkningar, avgifter, sophämtning mm).

Är det tvärtom, han som borde ge lite pengar åt mat och hushåll?

Har ju kommit fram till genom er att jag inte bara ska slänga mina pengar som inte "kommer tillbaka". Vad göra..

Fast som många redan påpekat här: ni är gifta, ni har inget äktenskapsförord vilket innebär att halva huset är ditt. Om han kastar ut dig, som du säger, så äger du fortfarande halva huset och då måste han i så fall köpa ut din del av ägandet vid skilsmässa för att det ska bli hans hus. Med tanke på de besparingar har verkar göra varje månad kommer han förmodligen ha råd att göra detta.

Kort sagt, om ni skulle skilja er så är din ekonomi relativt säkrad på ett eller annat sätt.
  • Monmoi

[quote=76825634][quote-nick]Farfallos skrev 2016-07-25 06:59:16 följande:[/quote-nick]Allt verkar förvirrat och enligt min smak fel, men det kan ju fungera för er ändå. En annan fråga är hur ni gör t.ex med semestrar, båt, stuga och bil om dessa saker finns med i bilden? Vad gör han med pengarna som blir över varje månad?

Sedan så är det ju så (som någon redan sagt) att om ni är gifta så blir huset ändå ditt. Du betalar faktiskt redan på huset genom att ni på något vis kvittar olika kostnader mot varandra då han betalar för huset och du för maten. Bor man under samma tak och har det uppdelat som ni i övrigt så krävs ett äktenskapsförord för att du inte i juridisk mening ska räknas som "delägare" om ni går skilda vägar.[/

När vi ska iväg så betalar vi lite tillsammans, alltså delar. Om vi åker från Skåne till tex Göteborg så betalar jag maten och han bensinen. Han har tjänstebil så det blir väl "rabatterat".

Så ofta betalar vi ungefär samma summor. Vi ska tex utomlands, då betalar han sin biljett och jag min. Hotellet kanske han betslar men då är det förutsagt att jag tar "maten mm".

Vi har levt ett tag på att inte säga rakt ut vad vi ska dela på utan har funkar automatiskt.

Funkar för att jag varit generös? Funkat för att han varit generös? Vet ej men jag vill inte vara "bakom flötet" nu mera. Vill veta om jag gör rätt.

• Monmoi
    Anonym (sa) skrev 2016-07-25 07:30:57 följande:

man brukar ju säga det inte är så smart att vara den som står för utgifter som "försvinner", dvs mat och andra förbrukningsvaror som sen inte finns kvar. 

Å andra sidan är ni ju gifta så skulle ni separera kommer det bli en bodelning där du får din del, oavsett om det är "hans" hus eller inte.

Finns det några hållhakar som testamente om enskild egendom eller liknande?

Nej, inget sånt finns. Han ville skriva ett äktenskapsförord när han var i sina vanliga perioder där han vill att jag ska flytta men jag sa nej då jag började känna mig otrygg.

Huset är inte testamenterat eller något liknande. Det är en bostadsrätt och han gjorde en pytteliten vinst på sitt gamla hus.

En sak som kan tilläggas för att få en bättre bild av honom. För ett ta tag sen blev det lite snack om att han och brodern skulle köpa sina föräldrars hus så att de sen kunde "hyra ut" huset till sina föräldrar som i sin tur kunde få ut lite bostadsbidrag eftersom de "hyr". Helt okej. Men då började snacket om skilsmässa och äktenskapsförord. Visst, han är på sin vakt men gör man så mot nån man älskar och vill dela framtiden med?

Han vågar alltså inte köpa föräldrarnas hus då han är gift med mig..
  • Monmoi
    Anonym (...) skrev 2016-07-25 14:28:42 följande:

Fast som många redan påpekat här: ni är gifta, ni har inget äktenskapsförord vilket innebär att halva huset är ditt. Om han kastar ut dig, som du säger, så äger du fortfarande halva huset och då måste han i så fall köpa ut din del av ägandet vid skilsmässa för att det ska bli hans hus. Med tanke på de besparingar har verkar göra varje månad kommer han förmodligen ha råd att göra detta.

Kort sagt, om ni skulle skilja er så är din ekonomi relativt säkrad på ett eller annat sätt.

Bidrar han verkligen med mycket mindre än vad jag gör? Det gör han antar jag?

Vi har bara varit gifta ett år så jag har inte rätt att ta hälften. Efter fem år så gäller regeln om "hälften".

Tills dess så är det bara till att flytta.

Jag är lite naiv. Han älskar inte mig, det har han sagt men jag har lagt alla mina sparade pangar på hemmet och barnet och nu står jag här och känner att jag kanske inte gjorde rätt med ekonomin?
Svar på tråden Är det snålt?