• Monmoi

Är det snålt?

Jag och min man lever ihop sedan två år tillbaka.

Vi har ingen gemensam ekonomi överhuvudtaget och det har funkat. Men nu har jag börjat fundera på hur bra detta egtebligen är när bilden ser ut som så:

Han tjänar 40.000 och jag 25.000 innan skatt. Vi bor i hans hus och han betalar precis allt som har med boendet att göra, alla räkningar. Jag i min tur betalar allt som har med mat och hushåll att göra. Handlar vi så betalar jag helt enkelt. Vi handlar mat och hushåll för ca 10.000 i månaden (vi äter ute rätt ofta).

Vi har en son och jag betalar det mesta för jag får barnbidraget plus så är, som sagt mat och hushåll mitt "ansvar".

Så han lägger ungefär 10-13 tusen på hus och räkningar (vet ej säkert) och jag lägger ca 10-11 tusen på "resten".

Ekonomin pratar vi aldrig om, det är nog lite känsligt för oss båda.

Tycker ni att jag gör rätt? Gör vi fel båda två? Har funderat några gånger på att hjälpa till med räkningar men alltid kommit fram till att "

1.det är hans hus,

2.han har alltid bott i hus och verkar trivas med räkningarna och allt

3.att jag bor här gör ingen skillnad i hans ekonomi -han hade ändå betalat samma räkningar

4.går det åt skogen så får jag inte dessa utlagda pengar tillbaka

5.jag betalar ungefär samma summa fast på annat istället.

Nu till det knivigaste. Är jag dum som endast står för maten och hushållet? Jag investerar inte i något egentligen medan han köper sitt hus och har den investeringen.. Hur hade ni gjort?

Hur hade ni delat ekonomin?

Min man är inte alls intresserad av gemensam ekonomi. Så mycket vet jag. Han är inte heller sugen på att jag också ska äga huset.

• Svar på tråden Är det snålt?
  • Anonym (sara)

Det är alltid lätta att vara efterklok, tyvärr. Och i kärlek, särskilt i början, så är man ju blind som det sägs klichéartat. Som "tur" är har ni "bara" levt ihop i två år, hade kunnat vara värre. Han älskar inte dig, hotar att slänga ut dig etc etc. Är alltid lättare utifrån att säga vad man ska göra men det låter helt klart som du ska ta dina kuddar och kylvaror och lämna karln. Sök upp en advokat och få hjälp med bodelning, nått måste du väl ändå ha rätt till trots 5-årsregel (jag är inte insatt i hur det funkar). Lycka till!

• backatFL

Jasså, han älskar inte dig?

Jag säger: gör slut och flytta ut. Det där förhållandet blir aldrig bra.

• Anonym (Alexa)
    Monmoi skrev 2016-07-25 15:36:38 följande:
    Bidrar han verkligen med mycket mindre än vad jag gör? Det gör han antar jag?

Vi har bara varit gifta ett år så jag har inte rätt att ta hälften. Efter fem år så gäller regeln om "hälften".

Tills dess så är det bara till att flytta.

Jag är lite naiv. Han älskar inte mig, det har han sagt men jag har lagt alla mina sparade pangar på hemmet och barnet och nu står jag här och känner att jag kanske inte gjorde rätt med ekonomin?
    Saxat från www.juristbyran.com/Vara-Tjanster/skilsmassa/

Undantag från hälften var

Om ni har varit gifta kortare tid än fem år finns möjlighet att gå ifrån regeln om hälften var. Då delar ni istället på en mindre del. Har ni till exempel varit gifta i två år är det 2/5 av giftorättsegendomen som delas lika och håller äktenskapet i fyra år är det 4/5. Femårsregeln omfattar även sambotiden före äktenskapet.

Det finns också andra omständigheter som kan medföra att principen om hälften var frångås.

-----------------------------

Du har alltså rätt till hälften av 2/5-delar av husets värde.

• Monmoi
    Anonym (Alexa) skrev 2016-07-25 16:28:06 följande:

Saxat från www.juristbyran.com/Vara-Tjanster/skilsmassa/

Undantag från hälften varOm ni har varit gifta kortare tid än fem år finns möjlighet att gå ifrån regeln om hälften var. Då delar ni istället på en mindre del. Har ni till exempel varit gifta i två år är det 2/5 av giftorättsegendomen som delas lika och håller äktenskapet i fyra år är det 4/5. Femårsregeln omfattar även sambotiden före äktenskapet.

Det finns också andra omständigheter som kan medföra att principen om hälften var frångås.

-----------------------------

Du har alltså rätt till hälften av 2/5-delar av husets värde.

Hade ni gått skilda vägar? Huset kommer han aldrig dela med sig av och jag är rädd att stå utan nåt. Jag har ingen fast anställning och mycket som håller mig kvar är tyvärr ekonomin. Men nu börjar jag fundera. Bor jag själv så lägger jag ju inte 10-11 tusen på mat. Det är han som äter mest, dyrast och vill äta ute.
  • Anonym (Alexa)
    Monmoi skrev 2016-07-25 18:27:34 följande:
    Hade ni gått skilda vägar? Huset kommer han aldrig dela med sig av och jag är rädd att stå utan nåt. Jag har ingen fast anställning och mycket som håller mig kvar är tyvärr ekonomin. Men nu börjar jag fundera. Bor jag själv så lägger jag ju inte 10-11 tusen på mat. Det är han som äter mest, dyrast och vill äta ute.
    Ta kontakt med en jurist, han kan inte hålla helt husets värde från dig hur mycket han än vill.

Dina kostnader för mat kommer sjunka betydligt, du behöver inte äta ute.
    Du kommer få bostadsbidrag.

Försök hitta ett billigt boende att börja med, du kan skaffa större senare när barnet behöver eget rum!

Jo, jag hade lämnat honom. Han är inte snäll mot dig.
  • Anonym (Lio)

Först och främst, sluta lägga 10 000 kr i månaden på mat och hushållet. Ni är bara 3 st, ni kan klara er på hälften av det och ändå äta gott. Vill han ha den uppdelningen som ni har får han ju räkna med att du anpassar din del efter din egen ekonomi.

Så, börja handla helt själv så får du bestämma råvarorna, sluta följa med och äta ute så får han betala sin utemat helt själv. Och sedan sparar du de 5-6000 kr som blir över varje månad, har rejält is i magen och försöker stå ut i ett par år till och sedan skiljer du dig och tar hälften.

• Maria 434

Han har sagt att han inte älskar dig och du fortsätter att betala 20.000/månad för mat??!!

Separera och skaffa eget boende, din man verkar vara en riktig utsugare

• Monmoi
    Anonym (Lio) skrev 2016-07-25 20:35:45 följande:

Först och främst, sluta lägga 10 000 kr i månaden på mat och hushållet. Ni är bara 3 st, ni kan klara er på hälften av det och ändå äta gott. Vill han ha den uppdelningen som ni har får han ju räkna med att du anpassar din del efter din egen ekonomi.

Så, börja handla helt själv så får du bestämma råvarorna, sluta följa med och äta ute så får han betala sin utemat helt själv. Och sedan sparar du de 5-6000 kr som blir över varje månad, har rejält is i magen och försöker stå ut i ett par år till och sedan skiljer du dig och tar hälften.

Hur ska jag göra rent konkret så han inte märker det? Har velat halvera mina utgifter men är rädd att han ska märka att jag sparar/snålar.

Försökte prata med honom om detta men då säger han bara att "du lägger inte en krona på boendet". Så han menar att jag också ska betala för boendet.. Så utöver de 10.000kr (nu är 10.000kr en ren underdrift faktiskt) så menar han att jag också ska hjälpa till med boendet.

Jag har inte råd med detta livet. Har precis kommit på fötterna efter en sjukskrivning (efter förlossningen blev jag rullstolsbunden och sjuk på andra sätt) men även då fick jag betala 10.000kr (vi har ju inte ätit mindre när jag varit sjukskriven..) och då fick jag ändå bara ca 11.000kr i sjukpenning. Sparade jag pengar? Nej. Gjorde han? Säkert.

Så har länge känt att nåt är fel. Jag betalar mina räkningar själv. Jag har bil och mobil, kostnader han inte har (tjänstetelefon och tjänstebil). Plus andra räkningar såklart. Men det har vi båda såklart. Men inte meningen att vi båda ska ha ca 13-14.000kr i utgifter. Han får 10-11.000kr över och jag några tusenlappar. Som ändå sen går till barnet, extra bensin mm.

Som sagt, inger sparande här :(
  • Klickerträna

Hur kunde ni gifta er utan att vara överens om detta?

• Monmoi
    Klickerträna skrev 2016-07-25 22:08:24 följande:

Hur kunde ni gifta er utan att vara överens om detta?

Han är "spontan" och jag är väl lite naiv, romantisk. Tyvärr.

Men han vaknade ur sin dvala ca 2 månader efter bröllopet och ville skiljas. Pratade om äktenskapsförord mm.

Men vi har inte skiljt oss fastän han varannan månad säger det. Eller ber mig flytta. Men det är ekonomin som bekymrar mig. Ska jag börja vara "ful". Spara i smyg, snåla?

Jag vill göra rätt ifrån mig, samtidigt som jag inte vill bli lämnad utan nåt. Vi kvinnor drabbas oftast mest av barn och skilsmässa.
Svar på tråden Är det snålt?