Inlägg från: HonanHöna |Visa alla inlägg
  • HonanHöna

Varför går ja inte ner i vikt?!?!

Ingrediensen skrev 2016-07-25 20:38:20 följande:

Stressa inte med detta under amningen!

Jag har normalt sett hög ämnesomsättning och bra vikt men under graviditet och amning lägger jag på mig. Det är så tydligt att kroppen vill ha sina reservkilon då och ser till att ha dem oavsett vad jag gör!

Ät nyttigt för att det är gott och du mår bra av det och vänta till avslutad amning innan du påbörjar viktnedgången.

Så ett präktigt råd från mig:

Njut av bebisen istället för viktnojja (just nu)!

Som ja skrev ovan, detta e mitt enda "positiva" just nu, att träna o se resultat. Är ensamstående, så de e liksom min "break" om du förstår? :)
  • HonanHöna
    Mooomin skrev 2016-07-25 21:10:17 följande:

Det sägs att man förbränner i snitt 500kcal extra om dagen när man ammar. Ja, jag kan ju inte veta om du äter för lite eller om det är därför du inte går ner, det var en ide bara. Jag går inte ner lätt om jag äter för lite.

Nä de va en uppriktig fråga asså haha, ja vet inte. Ja ligger ju under va ja ska äta i kalorier dagligen o då e ju inte amning medräknat.. Så det kan alltså vara för ja äter för lite?
  • HonanHöna
    Mooomin skrev 2016-07-25 21:56:56 följande:

Det kan det vara. :)

Haha hur ska ja ha tid o äta hela dagarna?
  • HonanHöna
    Kpax skrev 2016-07-25 22:15:34 följande:

Verkar vara olika hur kroppen reagerar vid amning. Jag vet flera som tappat vikt när de slutat amma, och isf kommer det ju när det kommer. :)

En annan anledning att inte banta under amning (ser att du inte gör det, men nämner det ändå) är att tungmetaller frigörs från fettvävnaden och kan gå ut i mjölken. Onödigt att maxa det alltså :)

Jag planerar att ta det lugnt och vara noga med basövningarna (knip och MammaMage-appen) efter min andra förlossning. Har även köpt Olga Rönnbergs bok. Jag tänker att jag ska äta nyttigt (men inte lite, orkar inte med amningsstrul pga underintag) och bygga upp kroppen i tremånadersfaser. Meningslöst att tappa vikt först och bygga muskler efteråt. :) Älskar även att muskler "äter" fett även i vila.

Jo ja vet. Tvingade mig själv att äta när det va dom jobbigast, just för min dotters skull. Nu äter ja ju frukost, lunch o middag plus nått mellanmål ibland. Men kanske ändå äter för lite.. Ah försöker att bygga tillbaka mina muskler lite också :) plus mammamage appen och lifesum appen p självklart knipövningar :)
  • HonanHöna
    Lilla Gs mamma skrev 2016-07-25 23:02:01 följande:

Jag läste en forskningsrapport om att man går ned i vikt om man ammar - men först när man ammat i sex månader och mer.

Det stämmer på mig, jag gick ned flera kilo direkt efter förlossningen, sedan stod det stilla i princip till efter sex månaders amning, då jag tappade fler kilo i långsammare takt. Men det verkar vara väldigt individuellt och beror säkert på vilken utgångspunkt man har haft också.

Ja rasade ju ca 13kg efter förlossningen. Men sen har det stått stilla.. Får väl hoppas de ordnar sig efter ja slutat amma då.
  • HonanHöna
    MrFahrenheit skrev 2016-07-26 00:01:20 följande:

INGEN går ned i vikt utan att förbruka fler kalorier än vad som intas, så långt kan vi vara överens allihopa.

Men sen finns det de som inte går ned i vikt för de är FÖR sparsamma i intaget utav kalorier. Att vi lever i landet lagom och samtidigt har de som frågar hur vi ska äta är en aningen roligt, tycker jag...

Ja e väl medveten om det!! Därför ja inte fattar att ja inte går ner. Så enkelt är det! Kroppen funkar tydligen annorlunda när man ammar också.. Så ja äter väl helt enkelt för lite..
  • HonanHöna
    MrFahrenheit skrev 2016-07-26 00:36:27 följande:

Du äter förmodligen mindre än mig och lyckas ändå gå upp i vikt, trots att jag inte gör det och äter vad jag vill utan ens träna....

Är du rädd för vikten i sig självt eller kalorierna (oavsett vilka typer) du intar?

Hur menar du?

O nä jag går ju inte upp i vikt, utan jag står still på samma..

Jag vill gå ner till min normal vikt igen!
  • HonanHöna
    Mooomin skrev 2016-07-26 08:55:38 följande:

Menar du 13kg utöver det du gick ner när bebisen kom ut osv?

Nä sammanlagt med bebis oså!
  • HonanHöna
    MrFahrenheit skrev 2016-07-26 01:18:47 följande:

Du frågar mig vad jag menar, samtidigt som du undrar hur :)

Det är enkelt... Jag friidrottade och tränade dagligen, men förblev smal oavsett, trots att jag åt rätt, tränade rätt och så vidare...

Min sambo gick upp i vikt enbart genom att äta och göra hälften utav det jag gjorde. Detta kallas ämnesomsättning och det är det viktigaste att ha koll på. Det viktigaste är att INTE begränsa sig till  att äta vissa saker, för ALLT är tillåtet att äta och utföra om det görs i lagom mängd i förhållande till din ämnesomsättning.

Jo. Men asså ja är en vältränad själ i grund o botten. Har aldrig haft dessa problem. Får väl hoppas det blir bättre när ja slutat amma!
  • HonanHöna
    Mooomin skrev 2016-07-26 11:32:59 följande:

Ok, men det är ju normalt, bebisen och allt runtomkring kan ju väga 10-12kg lätt!

Nä dagarna efter hade ja bara gått ner 4-5kg. Det va först efter ja rasade resten.. mådde inte så bra, så blev väl resultatet på det..
  • HonanHöna
    Esther90 skrev 2016-07-26 13:12:08 följande:

Kan vara som många andra i tråden säger, att du äter för lite helt enkelt. Äter man för lite hamnar kroppen på svält och behåller ALLT du stoppar i dig. Mitt tips är att äta lite mer och sen inte noja så mycket över det. Fortsätt rör på dig och träna så kommer vikten ta hand om sig själv. En annan bra grej är att ha prestationsbaserade mål istället för viktbaserade mål. T.ex att kunna springa x km utan att stanna, eller x km på x minuter, klara av plankan i x minuter, lära dig gå på händer (krävs otroligt mkt styrka!!), lära dig gå ner i split/spagat osv osv. Då får du fortf den här "belöningen" i att nå ett uppsatt mål, men det är inte bara vikten som spelar roll.

De va en bra idé :) tack!
  • HonanHöna

Ingen risk att ja tillåter mig själv att vänja mig vid dessa extra kilon, e fruktansvärt obekväm såhär..

• HonanHöna
    Anonym (mor) skrev 2016-07-26 17:36:34 följande:

Jag har bantat en gång i mitt liv och det var efter min första grav. då jag gick upp 18 kilo. Jag höll mig då till en strikt diet på MAX 1200kcal/dygn (jag var ju relativt ung) och så tog jag långa sköna promenader med barnvagnen (stolt som en tupp som jag var över min fina vagn). Funka finfint. Grejen är att man måste vara KONSEKVENT. Viktnedgång är ju ingen mystisk grej utan ngt som sker när man äter mindre än man förbrukar. Magmuskulaturen är jätteviktigt att få tillbaka snabbt (få IHOP den liksom) för annars får man en "gigantisk diafragma" typ, för all framtid.

Ah men magen o knipövningar har ja redan stenkoll på. Min andra graviditet, så lärde mig efter första :)
  • HonanHöna
    Beya skrev 2016-07-26 17:02:06 följande:

Jag har varit i precis samma situation som dig. Kämpade verkligen men till sist gick jag till läkaren. Han sa dock att det är vanligt att det tar 1-2år innan man går ner efter en graviditet. Tar tid innan kroppen förstår att den inte längre behöver det där extra fettet,

Nu visade det sig dock att jag fått hypotyeros

Börjat med medicin och fortsatt räkna kalorier och nu har jag gått ner nästan 11kg sen i maj:)

Nä fy va hemskt..

Men skönt att du fick hjälp oså :)
  • HonanHöna
    Anonym (Hur) skrev 2016-07-29 00:23:54 följande:

Hur tränar man magmusklerna på rätt sätt då?? Min mage putar ut hur mkt som helst. Hur mkt jag än går ner o tränar. Har dock inte tränat magen sedan kejsarsnittet men det är ju snart 1 år sedan! Min läkare sa att jag inte fick börja träna förrän efter 6 mån (promenader ok men inte träning). Så jag började efter 6 mån (gick promenader innan dess. Långa o ofta). Men just magen! Lever fortf sitt egna liv!!!

Finns en jätte bra app för magen. Mammamage, den e kanon. Dem e för oss kvinnor som vart gravida :)
Svar på tråden Varför går ja inte ner i vikt?!?!