Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 04:37:23 följande:

Vårt hus är INTE i behov av renovering då det totalrenoverade för 10 år sedan då vi flyttade hit. Min sambo ville renovera för att få modernare, snyggare (i hans mening) stil på det.

Vi har en hög ungar som kommer att behöva körkort mm i framtiden, hur är att spara till det inte att lägga pengarna på familjen?Jag kom hem, TVn märktes bra. Jag frågade, trött efter en jobbig resa var fan den kommit ifrån. Han sa att han hade sålt den där skitfula tavlan jag pratat om att sälja och fått ett grymt bra pris för den, det hade precis räkt till TVn vi behövde. Jag fick ett smärre migränanfall, kallade honom idiot och gick och lade mig. Nästa morgon plockade jag fram värderingen, lade den på hans plats vid frukostbordet och åkte sen på jobb. När jag kom hem var han väldigt tyst, när barnen lagt sig bad han om ursäkt, berättade hur han gått med den till en butik i stan som bla säljer tavlor och konst, och pratat till sig nästan dubbelt upp mot vad de erbjöd från början. Han hade gått tillbaka och försökt få köpa tillbaka den men den var redan såld vidare. Det fanns ingen grund att gå vidare på då alla papper var i sin ordning, kvitton fanns skrivet, samt överlåtelsebevis.

Nöjd nu?

Ert förhållande låter iaf inte varken kärleksfullt eller baserat på kärlek. Låter faktiskt aptrist och sorgligt. Håller ni ihop för barnens skull?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 09:46:24 följande:

Det är "aptrist" när man bråkar. Som jag sagt många gånger i tråden, just nu är vårt liv inte så kul men jag hoppas att vi ska ta oss igenom detta.

Hur tycker folk att de kan bedöma om vårt förhållande är kärleksfullt baserat på bråk och en ekonomisk överenskommelse?

Tja du har ju nämnt lite fler saker än så som jag inte heller anser är grundat på kärlek och totalt avsaknad av respekt. Därav mina ord.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 10:53:05 följande:

Vi är inte gifta för att... ja, jag vet inte riktigt. Vi har väll pratat om det i luddiga termer, men aldrig mer seriöst. Väldigt få av våra vänner är gifta, det är helt enkelt inte normen här. Min sambo har en gång sagt att hans föräldrar får gifta sig först... De lever som sambos än idag och har väll aldrig eg uppger något skäl för det.

Skulle han fria till mig nu... jag vet inte. Jag skulle nog ha svårt att tro på det då det är väldigt kyligt oss emellan fortfarande. Jag är annars inte mycket för könsroller men jag vill faktiskt att det är han som friar och "driver på" ett ev bröllop. Kanske för att han varit tydligt negativ till det då i början av vårt förhållande, och jag vill inte övertala honom till något han egentligen inte vill.

Även vid ett ev giftermål kommer mitt arv att vara min enskilda egendom.

Om ni är gifta å du dör så tillfaller din enskilda egendom din man om du inte i ett testamente testamenterat bort det till ngn annan. jag antar att du inte vill att han ska ha det om du dör. Tja har ni inga minderåriga barn kvar då så ser jag väl ingen problematik i det om han ff har möjlighet att bo kvar i ert hem. Men har ni minderåriga barn så skulle jag definitivt tänka om. Har ni ngt testamente idag eftersom ni bara är sambos å har barn? Livförsäkringar?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 11:18:09 följande:

Men det är ju inte så konstigt då jag vände mig hit för att dryfta problemen.

.Min enskilda egendom kommer inte att tillfalla honom. Vi har samboavtal, testamente samt en försäkring på bolånet som innefattar livförsäkring som utfaller om någon av oss dör innan lånet är avbetalt till fullo.

Vi har enbart diskuterat giftermål i ytterst vaga termer, vi har aldrig nämnt den ekonomiska effekten av det.

Låneskydd är kasst om man inte är gifta eftersom man inte kan välja förmånstagare. För det är vad d låter som ni har. Det gör istället bara att ni får än mer större summa att lösa ur era barn om en av er dör. Skaffa riktiga livförsäkringar så länge barnen är små/ minderåriga. det är för barnens skull främst om du inte känner att din 'sambo' är värd det. Det är han som ska klara att ta hand om era barn å kunna ge era barn en vettig vardag om något händer dig. Likaså om något händer honom å du blir själv att försörja familjen.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 11:18:09 följande:

Men det är ju inte så konstigt då jag vände mig hit för att dryfta problemen.

.Min enskilda egendom kommer inte att tillfalla honom. Vi har samboavtal, testamente samt en försäkring på bolånet som innefattar livförsäkring som utfaller om någon av oss dör innan lånet är avbetalt till fullo.

Vi har enbart diskuterat giftermål i ytterst vaga termer, vi har aldrig nämnt den ekonomiska effekten av det.

Låneskydd är kasst för att ni ärver inte varandra, det gör era barn. Hälften går att testamentera till vatandra men laglotten går till era barn direkt. Låneskyddet gör att arvet efter den som dör ökar = mer pengar som ni behöver lösa ut era barn med. Det är en överförmyndare som kommer gå in å bevaka era barns tillgångar så dom skiter fullständigt om ni måste flytta från hus å hem.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 12:37:03 följande:

Vårt låneskydd är väldigt bra, tackar som frågar. Min del av lånet kommer att betalas till fullo vid mitt frånfälle och en summa kommer att betalas ut med mina (minderåriga) barn som förmånstagare. Min sambo är namngiven god man för dem i detta fall och får ansvar för pengarna tills de blir myndiga.

Jag har även en privat livförsäkring, pensionsförsäkring, sjukvårdsförsäkring, hemförsäkring, bilförsäkring samt del i båtförsäkring och barnens sjukvårdsförsäkringar.

.

Och det verkar ha uppstått något missförstånd, min mor lever och mår bra, det är ett arv efter mina morföräldrar. Det var deras hus som min man är otroligt imponerad av. Min mor bor i ett eget hus och tog inte illa vid sig av min sambos utspel. Däremot fick han nog höra ett och annat han med, min mor har rejält med humör.

Fast du förstår inte. Låneskydd är inte bra om man inte är gifta. Dör din sambo så kommer hans del av lånet att betalas bort av banken vilket gör att hans arvslott ökar det innebär att Du då måste då betala mer till dina barn. Du har säkert möjlighet till detta IOM ditt arv, men har din sambo det utan att sälja hus å hem? en överförmyndare kommer gå in i vilket fall och ha översyn av barnets arv vare sig ni satt varandra som goda män eller inte. Din sambo eller du kommer således inte kunna röra barnets arv utan överförmyndarens godkännande för varje sak det skall användas till. Å som sagt en överförmyndares intresse är att förvalta barnens arv så väl som möjligt å det kan innebära att tvingas sälja huset om du eller din sambo inte kan lösa ut barnens del. Du bör nog sätta dig in mer i detta, för barnens skull så länge de är minderåriga.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 12:37:03 följande:

Vårt låneskydd är väldigt bra, tackar som frågar. Min del av lånet kommer att betalas till fullo vid mitt frånfälle och en summa kommer att betalas ut med mina (minderåriga) barn som förmånstagare. Min sambo är namngiven god man för dem i detta fall och får ansvar för pengarna tills de blir myndiga.

Jag har även en privat livförsäkring, pensionsförsäkring, sjukvårdsförsäkring, hemförsäkring, bilförsäkring samt del i båtförsäkring och barnens sjukvårdsförsäkringar.

.

Och det verkar ha uppstått något missförstånd, min mor lever och mår bra, det är ett arv efter mina morföräldrar. Det var deras hus som min man är otroligt imponerad av. Min mor bor i ett eget hus och tog inte illa vid sig av min sambos utspel. Däremot fick han nog höra ett och annat han med, min mor har rejält med humör.

Sen är det märkligt att ni skrivit in att han ska vara god man, är han inte barnens biologiska pappa? Eller har han inte vårdnaden på dom? Oavsett så går en överförmyndare in, vad ni än skriver.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 19:27:11 följande:

Och så var det biten med testamentet, där det står att vi får sitta i orört bo och att boendet inte kan utfall innan bådas död eleker vid försäljning initierad av den kvarlevande. Huruvida alla barn är gemensamma eller inte tänker jag inte uttala mig om.

Vår advokat försäkrade oss om att pappren blev rätt skrivna så att kvarlevande skulle kunna bo kvar. Jag minns inte exakta detaljer, det är 10 år sedan, men på det stora hela så ska vi vara trygga och flera vi har pratat med senare har ansett att vi täckt in allt.

Tyvärr så fungerar det inte så. Dör din sambo och arvslotten efter honom är ert hus + 100.000 i andra tillgångar. Så är ju halva värdet på huset plus de 100.000 hans arvslott. Lånet dras ju givetvis, men nu har ju ni låneskydd så vips så har vi hela halva värdet på huset plus de 100.000 som är hans arvslott. Har ni skrivit inbördes testamente ärver du Hälften med fri förfoganderätt. Hälften går till era gemensamma/ hans barn. Så låt säga att ert hus är värt 5 miljoner och låneskyddet går in och betalar hälften av lånet (hans del) så är hans arvspott 2,6 miljoner. 1,3 miljoner ärver du före era/ hans barn Om ni skrivit så i ett testamente, 1,3 miljoner ska barnen ha, du behöver alltså lösa ut dem med 1,2 miljoner för huset. Tycker du/ ni ska vända er till en familjehurist ist, det är möjligt er advokat ni använt er av hjort rätt men du förstått fel, men kan ju vara bra å kolla upp.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-09 19:42:19 följande:

Tyvärr så fungerar det inte så. Dör din sambo och arvslotten efter honom är ert hus + 100.000 i andra tillgångar. Så är ju halva värdet på huset plus de 100.000 hans arvslott. Lånet dras ju givetvis, men nu har ju ni låneskydd så vips så har vi hela halva värdet på huset plus de 100.000 som är hans arvslott. Har ni skrivit inbördes testamente ärver du Hälften med fri förfoganderätt. Hälften går till era gemensamma/ hans barn. Så låt säga att ert hus är värt 5 miljoner och låneskyddet går in och betalar hälften av lånet (hans del) så är hans arvspott 2,6 miljoner. 1,3 miljoner ärver du före era/ hans barn Om ni skrivit så i ett testamente, 1,3 miljoner ska barnen ha, du behöver alltså lösa ut dem med 1,2 miljoner för huset. Tycker du/ ni ska vända er till en familjehurist ist, det är möjligt er advokat ni använt er av hjort rätt men du förstått fel, men kan ju vara bra å kolla upp.

Detsamma gäller ju din sambo om du dör om ni har gemensamma barn, har han tillgångar så han har råd att lösa ut era barn så att de kan få bo kvar i sitt hem?
  • Anonym (Lina)

Och så var det biten med testamentet, där det står att vi får sitta i orört bo och att boendet inte kan utfall innan bådas död eleker vid försäljning initierad av den kvarlevande. Huruvida alla barn är gemensamma eller inte tänker jag inte uttala mig om.

Vår advokat försäkrade oss om att pappren blev rätt skrivna så att kvarlevande skulle kunna bo kvar. Jag minns inte exakta detaljer, det är 10 år sedan, men på det stora hela så ska vi vara trygga och flera vi har pratat med senare har ansett att vi täckt in allt.

Å sen är det ju inte bara att man ska ha råd att lösa Ut barnen utan ha råd att faktiskt Bo kvar med och kunna ge barnen ett fortsatt bra tillvaro som man har livförsäkringar när man står där ensam kvar och ska reda ut det själv helt plötsligt.
  • Anonym (Lina)

Det är bara om barnen är över 18 man kan be dom vänta på sitt arv då man får sitta i orubbat bo och då kan dom välja det själva. Är dom under 18 går en överförmyndare in så då får du köpa ut dem ur huset oavsett vad ni bett om i ett testamente..
  • Anonym (Lina)
    elmadumle skrev 2016-08-09 20:08:12 följande:

Vi skrev testamente när första barnet kom, vi var sambos, där står det klart och tydligt att om en av oss avlider sitter den andra i orubbat bo, och får göra precis vad den vill med boende och pengar, samt att barnen får vänta med att få ut något tills vi båda är avlidna. Dessutom la vi till att vad barnen ärver av oss är deras enskilda egendom och ska inte tas med vid en eventuell bodelning.

Fast då måste det finnas andra tillgångar att lösa ut barnen med som motsvarar halva värdet på huset!. Barnen har alltid rätt till sin laglot, den går aldrig att testamentera bort! Ni måste verkligen träffa en familjejurist då ni är helt felinformerade! Hade ni varit gifta å endast gemensamma barn hade ni inte behövt lösa ut era gemensamma barn men nu är ni sambos å barnen ärver därmed först av alla, som sambo ärver du inte alls utan testamente. Halva arvslotten kan man testamentera bort, men inte laglotten (som är halva arvslotten!) Är barnen under 18 går en överförmyndare in och förvaltar barnens arv. Är barnen över 18 så bestämmer dom själva. Då kan dom själva välja att vänta på sitt arv, men de kan också kräva ut laglotten med en gång.
  • Anonym (Lina)

Vi skrev testamente när första barnet kom, vi var sambos, där står det klart och tydligt att om en av oss avlider sitter den andra i orubbat bo, och får göra precis vad den vill med boende och pengar, samt att barnen får vänta med att få ut något tills vi båda är avlidna. Dessutom la vi till att vad barnen ärver av oss är deras enskilda egendom och ska inte tas med vid en eventuell bodelning.

www.dn.se/ekonomi/sambos-med-barn-bor-gifta-sig/
  • Anonym (Lina)

Läs!! www.svd.se/sambon-kan-snuvas-pa-arvet
  • Anonym (Lina)

Du har fel. www.svd.se/sambon-kan-snuvas-pa-arvet
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 20:35:42 följande:

Jag ska vidarebefordra dina länkar till vår advokat och fråga om hen har koll på det som står i dem. Jag litar mer på en utbildad advokat än på diverse länkar på internet.

Fast jag hänvisade till dessa för att de var lättlästa. Annars är det bara att läsa lagen om arvsrätt. Där står det med.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (xyz) skrev 2016-08-09 21:02:06 följande:

Övriga tillgångar har stor betydelse. Eftersom du verkar ha gott om pengar så kan din sambo förmodligen lösa ut barnen om du testamenterar maximalt till honom.  Kan han inte få fram tillräckligt med pengar för att lösa ut dem är det tveksamt om det med testamente eller avtal går att förhindra förmyndaren från att tvinga fram en försäljning av huset. Det är meningen att förmyndaren ska se till barnens bästa, men i ett sådant här fall är det rena lotteriet vad han/hon tycker.

fast hela tråden handlar ju om att hon INTE vill att sambon ska ta del av hennes tillgångar, inte ens om hon dör iaf inte tillgångarna hon fått i arv å utöver det verkar ju ts inte ha ngt mer direkt än huset. Att han kanske måste sälja hus å hem å flytta med de gemensamma? barnen verkar inte bekomma ts heller. Eftersom hon tänker inte så långt att om hon dör blir sambon kvar ensam å ta ansvar över barnen. Har hon då testamenterat allt till barnen får barnen inte tillgång till detta förrän de är 18 år eller vid överenskommelse mellan sambon å överförmyndaren för varje sak. Tråkigt å omständigt för både barn å sambo tror barnen har mer nytta att få fortsätta sina liv så mkt som möjligt precis spm vanligt än att behöva sluta på aktiviteter d gillar osv för att pengar inte finns el pengar finns men inte förrän de är 18 år.... Så jag säger bara livförsäkringar!!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-09 21:56:30 följande:

Men lägg ner nu!

Ni har ingen aning om hur vårt testamente är upprättat och vem som får vad och jag tänker faktiskt inte skriva ut det för ni har inte med saken att göra. Ja, barnen har rätt till laglotten. Och det täcker mitt enskilda arv mer än väl. Det finns ingen orsak för förmyndare att kräva försäljning av huset (vilket enligt advokat inte är möjligt så som vi har skrivet) och varför i hela friden skulle en förmyndare vilja kasta ut barnen på gatan? De ska givetvis bo med sin far. Som har besittningsrätt på sin del av huset plus den del han ärver genom testamentet.

Jag struntar faktiskt i hur lättlästa saker är på internet, jag förutsätter att min advokat har säkrare, bättre faktagranskade källor att luta sig mot. Även Wikipedia och expressen är lättlästa.

Du har ditt arv att använda ja, men din sambo om du dör? Jo det är faktiskt så att en överförmyndare kan kräva en försäljning om det inte finns andra tillgångar som täcker barnens laglott. Även om barnen måste skiljas från sitt hem. Det är den bistra sanningen. Vad ni än skriver kan inte hindra det om överförmyndaren kräver ut barnens laglott. Sen kan du dra advokat hit eller dit. För att läsa arvsrätt behöver man inte vara advokat. Men jag tucker du ska prata med din. Jsg säger ju inte detta för att 'tjabba' utan för välmening.....jaja lycka till. Nu lämnar jag detta eftersom du inte kan ta att man försöker hjälpa dig att förstå hur det faktiskt kan bli å att man inte kan skriva sig fri från någon försäljning av huset om det inte finns andra tillgångar som täcker upp i samma värde. Barnen har tätt till sin laglott, antingen genom att bli utköpta, eller andra tillgångar av samma värde som halva huset eller en försäljning om detta inte finns/går att lösa,
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hon) skrev 2016-08-10 06:03:24 följande:

Vi tar det långsamt.

Mitt arv, min enskilda egendom, kommer att är ärvas av mina barn. Detta täcker upp deras laglott mer än väl. Huset behöver inte säljas.

Det finns livförsäkring.

Det finns testamente.

Nu lämnar jag denna tråd då jag inte tänker diskutera detta (arv och liknanse saker som är helt irrelevanta för min frågeställning i TS) mer och jag blir bara irriterad.

Ja Du klarar dig, men du har ingen tanke på din sambo å era barn. Innan har du sagt att ni endast har låneskydd. Sedan har du sagt att endast barnen är förmånstagare till ev livförsäkring. Men det är ju bra att din sambo har en Riktig livförsäkring. Varför d är relevant till tråden? Jo för att ni har gemensamma barn? Men jag har kanske missuppfattat där å troligen finns väl inga gemensamma barn mellan er, vilket är det allra troligaste, å då förstår jag dig att du inte vill att din sambo å hans ev barn ärver ditt arv utan endast dina barn, om det nu är så att dina barn även har en närvarande pappa som finns där om du för. Nåväl då lämnar vi det så.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom