Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Sambon arg över arv som är min enskilda egendom

Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 09:40:08 följande:
    Kvittar. Jag vill ha en partner som inte döljer en massa saker för mig. Vill ha en relation baserat på öppenhet, ärlighet och transparens. Men det är bara vad jag vill. Vad ni andra värdesätter i en relation är upp till er.
    Vill du ha en partner som TS man?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 10:04:05 följande:
    På vilket skulle ärlighet i deras relation ökat mannens konsumtion? Det är väl ändå ts som sitter på pengarna. Och vad jag vet har hon förmågan att sätta personliga gränser och säga nej. Eller saknar hon den förmågan??
    Ja, han skulle ju kunna få för sig att sälja mer av hennes grejor t ex. Det har han redan gjort en gång för att han tyckte att de behövde en ny större TV.

Men det värsta är nog att han inte skulle sluta tjata om allt han vill ha, större hus osv. Sätta press på TS. Vilket han redan gjort, genom att åka hem till hennes mamma. Försvarar du den sortens beteende?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 10:08:48 följande:
    Orkar inte skriva långa psykologiska haranger om varför öppenhet och ärlighet är viktiga saker i en hälsosam relation. Trodde också att det var så pass självklart att det inte behövdes förklaras.

Jag hoppar inte på ts. Jag ifrågasätter bara hennes inställning om att hon skulle vara felfri. Enligt mig har deras relation haft problem länge och att de båda bidragit till problemen, på olika sätt.
    Hon lever efter de regler som de gemensamt bestämt sig för. Och enligt de reglerna så har TS inte gjort fel. Ändå kritiserar du henne. Var finns din respekt för andras sätt att leva?

Det är du som tycker att de ska leva på ett annat sätt, bara för att du tycker det passar dig bättre. Du använder denna TS, som handlar om makens olagliga intrång på hennes privata konton och hans skeva inställning till hennes ekonomi, för att diskutera öppenhet i ett förhållande. Starta en egen tråd för det istället då. 

Konstigt att du bara kritiserar TS, varför inte kritisera mannens beteende? För öppenhet går väl åt båda håll?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 10:27:29 följande:
    Jag har inte koll på hela tråden. Men har ts och mannen kommit överens om att inte vara öppna och ärliga med varandra om sina respektive ekonomier?
    De har separat ekonomi och inte tillgång till varandras konton.

Och då blir det inte oärligt enligt mig att inte berätta exakt vad man har på sitt konto. 
  • Anonym (Anna)
    Vinnevi skrev 2016-07-26 10:40:22 följande:

Nu förstår jag av tråden att du och din sambo har andra problem och att det jag ska skriva nu bara är ett sätt att se på saken. Men trådstarten väckte minnen hos mig som jag tänkte kanske ändå passade som input här.

Min exman gjorde nämligen som du och för mig var det en (av flera !) anledningar till att jag valde att lämna. inte för att jag var sur över att jag inte fått leva det där flotta livet utan för sveket lögnen och misstroendet. Och den oro han hade kunnat bespara mig.

För oss var situationen sån att han redan när vi träffades hade det bättre ställt än mig medan jag arbetade mig uppåt mot hans nivå under förhållandet (pluggade när vi träffades medan han var på toppen av sin karriär, så medan han gick lite neråt ökade min lön allt eftersom) När vi var nykära och han fortfarande hade en bodelningsdiskussion med sitt ex dog hans pappa som bodde utomlands. Jag tänkte inte en tanke på arv då utan var bara så ledsen för hans skull. Så gick åren, vi köpte hus och hade det bra. Men hans ex och han fortsatte i år ut och år in att bråka om bodelningen, det blev stora advokatkostnader och tvisten rörde stora pengar och jag (som kan juridik) såg att han förmodligen skulle förlora även om han aldrig ville lyssna på mig. Så den där tvisten blev ett problem för mig. jag låg vaken om nätterna och funderade på hur det skulle gå hur vi skulle klara det om han förlorade.
    Och han förlorade ju såklart. Och jag ägnade ännu mer tid att oroa mig fundera på lösningar och var beredd att offra ala mina egna besparingar.

Och under all den här tiden fanns det alltså ett arv från hans pappa. Ett arv som han inte berättade för mig om, ett arv som täckte hela hans förlust och lämnade mycket kvar. Varje ekonomisk oro jag nånsin haft var helt onödig. All den tid jag ägnat åt att fundera över det hade han kunnat bespara mig. När jag var beredd att dela allt med honom undanhöll han saker för mig. Det var ett enormt svek som inte hade nåt med vilja att leva lyxliv att göra.

Kan din sambo känna sig sviken?

Vad menar du att TS man oroar sig för? Skriver TS att de har ekonomiska problem? Tvärtom så verkar TS man inte ha några problem alls med att spendera. I deras förhållande är det TS som tänker på framtiden, inte hennes man.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 10:43:06 följande:
    Ts man levt i en villfarelse om att han känt till ts ekonomiska situation. Ts har vetat detta men inte korrigerat detta. Ts man verkar med andra ord trott att de lever öppet och är ärliga med sina respektive ekonomier. Har ts någonsin berättat för sin man om att hon inte vill vara öppen om sin ekonomiska situation?
    De lever inte ärligt med sina ekonomier. Ingen av dom. Men jag har större förståelse för TS än mannen. Hennes oärlighet är av moralisk karaktär (och hon har goda skäl, anser jag efter att ha läst om mannens beteende) medan hans är av snudd på olaglig, eller rentav olaglig.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 10:58:21 följande:
    Man har aldrig goda skäl att vara oärlig. Om man är sann med sig själv gör man slut på en relation där man inte klarar av att vara ärlig. Eller jobbar på sig själv så att man vågar trots allt.
    Fast det bestämmer ju inte du. TS och hennes man tar själv sina beslut hur de vill leva.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 10:49:25 följande:
    Det är omöjligt för oss att spekulera i ts mans tankar.
    Och ändå gör du det själv hela tiden. Du spekulerar i hur han känner det när hon inte berättar, du spekulerar i att han inte kan ta riktiga beslut (dock utan att ge några exempel) om deras ekonomi osv osv.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:23:00 följande:

Ja man behöver inte vara ärlig om någonting i en relation. Problemet här är att ts man levt i villfarelsen om att de varit ärliga. Ts har känt till att mannen levt i en villfarelse men inte gjort någonting för att korrigera detta. Det är klart mannen känner sig sviken och lurad.

Hur kan han tycka att deras relation bygger på ärlighet när han utan hennes vetskap säljer hennes ägodelar? Du måste skämta?

Och varför spekulerar du i hur hennes man upplever det? Det tyckte ju inte att vi skulle göra. Så här skrev du:

Det är omöjligt för oss att spekulera i ts mans tankar.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vickan) skrev 2016-07-26 11:54:03 följande:
    Ps. Ett tillägg. Det kvittar ju om ts rent objektivt är ekonomiskt oärlig och ogin. Det som spelar roll är hur hennes man uppfattar henne.
    Du glömde en sak. Det som är minst lika viktigt är hur TS uppfattar mannen.

Fast, TS har ju lite mer att gå på än känslor. För TS vet att han sålt hennes tavla, TS vet att han tagit sig in på hennes privata konton.

Att man som du helt bortser från dessa fakta, förstår jag inte. Dessutom har TS skrivit att hon tänkt berätta om arvet. Men just då passade han på att stjäla hennes tavla och sälja den till underpris för att köpa en TV.

Jag minns att du skrev när någon kommenterade just detta till dig, att du tyckte det kvittade. Du tycker alltså att det spelar ingen roll att han stjäl hennes saker.
Svar på tråden Sambon arg över arv som är min enskilda egendom