• Frankie Bean

Svärföräldrar och presenter

Varje år på min födelsedag så får jag kort och en liten present från både svärmor, svärfar och svägerskan, jättegulligt!

Nu närmar sig min makes födelsedag och mina föräldrar kommer definitivt inte att ge något till honom, dock tror maken det (eftersom vi är familj så att säga). Några jular har han fått present, kanske någon födelsedag men mina föräldrar verkar inte bry sig. Har lyckats täcka upp detta de flesta åren genom att säga att mina presenter varit gemensamma egentligen.

När jag pratade med mamma sist så berättade jag att det är hans födelsedag snart och efter att jag nämnt det några gånger så sa hon bara att jag skulle hälsa honom nu ifall hon glömmer den. Det handlar om några dagar! Pappa sa bara "jaha" när jag sa att vi ska fira maken till veckan (han undrade om jag hade något planerat).

Vi har varit tillsammans i över 10 år och har barn ihop så knappast någon ny person i mitt liv.

Är det jag som har fel här? Kan man inte förvänta sig mer av svärföräldrar?

• Svar på tråden Svärföräldrar och presenter
  • Carambolan

Sådär har vi det också. Min makes föräldrar ger mig massvis med presenter både till födelsedag och jul. Mina föräldrar är däremot inte några presentmänniskor, de ger inte ens till mig (om jag inte fyller jämnt) och definitivt inte till min man.

Jag ser det mer som en "kulturkrock" än nåt annat.

• Alexi

Men prata med varandra! Många vuxna ger inte presenter till andra vuxna så det är ju inget konstigt.

• smulpaj01

Jag har inte fått presenter av MINA föräldrar på jul och födelsedagar sedan jag blev vuxen. Ser inget konstigt i det!

• Anonym (Kajsa)

Det beror på. I våra respektive familjer har vi pratat om sådant. Numera när alla barn är vuxna och har egna familjer så ger vi bara presenter till varandras barn upp till 20 år. Hur man gör hemma i sin egen lilla familj bestämmer man själv.

Bjuder ni hem när ni firar?

• Lena

Det är olika i olika familjer. Mina svärisar ger alla massor det gör inte mina, de ger något symboliskt om det är jämt eller vi bjuder in.

• Jemp

Tycker inte det låter konstigt. Jag har aldrig fått födelsedagspresent av mina svärföräldrar, av den enkla anledningen att jag inte bjudit hit de för att fira. Sambon fick present av min mamma senast när han fyllde 30, då var hon dels här dels kom hon på en kul grej.

Sen ser jag ärligt talat inte problemet heller?

Svar på tråden Svärföräldrar och presenter