Tänder av (buprenorfin)
Hej!
Jag hoppas att din kamp mot drogerna går bra, det verkar ändå som du har lyckats behålla ditt jobb och rutiner trots ditt missbruk och det är positivt. Det brukar tendera att öka förutsättningarna för att lyckas, det blir svårare ju längre man går ned sig i sitt missbruk och tillslut kan man varken hantera familj, vänner, skola, jobb eller vardagliga ting.
Det är klart att du känner dig deprimerad när din hjärnas lyckodeponier är tuktade av drogerna, saker och ting kommer att bubbla upp till ytan och du får inte vara rädd att brottas med vem du är utan drogerna. Det finns psykologstöd att få, missbruksproblem är idag väldigt vanligt och du har rätt till hjälp. Att tända av själv kan vara farligt och skall helst göras under sjukvårds uppsyn men det beror ju också på hur graden av ditt missbruk varit. Det bästa man kan göra för en depression är att ta en lång promenad i skogen, kanske fiska om eller något annat harmoniskt?
Är själv nära anhörig till en drogmissbrukare (släkting) och det gör ont i mig varje gång denne får återfall, jag hoppas främst för din men även din omgivnings skull att du tar dig ur det här. Min släkting lyckades hålla sina missbruksproblem i många år från oss innan det tillsluts eskalerade såpass att den fasad denne byggt upp krackelerade.
Att träffa folk på krogen är inte prioriterat för dig just nu, du måste hitta dig själv igen utan drogerna. Ingen annan än dig kan skapa din egna lycka. Var inte rädd för att prata med dina vänner, folk är mer förstående än vad du tror. En god vän ger inte upp en vän för att denne har det svårt.
Undvik frestelser, människor, händelser och platser som triggar suget och framför allt håll dig sysselsatt. Önskar dig all lycka och hoppas att du blir kvitt de äckliga drogerna som bara förstör för allt och alla.