Inlägg från: Furienna |Visa alla inlägg
  • Furienna

Problem med barn

Jag mår faktiskt dåligt att läsa vad Voxel10 skriver. Han är helt egoistisk till den grad att han inte bryr sig inte ett skit om vare sig om sitt barn eller sina föräldrar. Och det är även omöjligt för honom att ha ett fungerande förhållande med en kvinna, som det ser ut.

Ja du, Voxel10. Håll dig ensam med dina katter. Det passar dig nog bäst.

• Furienna

Skrämmande läsning, ja. Hur kan det finnas såna stolpskott till människor? TS är med all säkerhet inte frisk i huvudet (och det är mer än social fobi, som det rör sig om i det här fallet). Visst, det är nog så att alla inte tycker att bebisåren är så roliga. Men det här är vidrigt. Exet ska bara vara glad att hon har blivit av med någon, som inte bara vill slippa ha med sonen att göra, utan dessutom har mage att säga att pojken skulle ha det bättre på en institution är hos sin mamma.

• Furienna
    voxel10 skrev 2016-07-30 23:40:35 följande:
    Jag testades specifikt för asperger och autism. Just för att några har påpekat att jag har drag av detta. De hittade ingenting.

Jag föreslog att jag hade social fobi och fick då den diagnosen.

I princip kan man välja diagnos själv då psykiatrin inte alls förstår sig på mera komplexa människor. De flesta med det yrket skulle inte ha en chans att klara den problemlösning som jag sysslar med på daglig basis. Så de är inte ens kvalificerade att göra en bedömning.
    Det verkar som att du råkade ut för några riktigt inkompetenta psykiatriker. För mig låter du som ett klassiskt exempel på Aspergers, och till råga på allt den mest vidriga och känslokalla varianten. Gör gärna en ny utredning.
  • Furienna
    M i s s skrev 2016-07-30 23:42:01 följande:

Nu har jag inte läst några kommentarer. Men när jag läste din ts så tänkte jag på sheldon cooper i the big bang theory. En person som har svårt att känna empati, vill ha saker på ett speciellt sätt, svårt att förstå känslor, gillar matematik och är allmänt smart. Hade han fått barn så hade han väl erbjudit barnet en varm dryck om barnet grät. Inte tröstat, försökt förstå, känt något. Typ.

Ja, precis. Jag har inte sett så mycket på den serien, men folk säger hela tiden att Sheldon är en så "typisk" aspergare. Jag hoppas att jag inte framstår som känslokall, men det kanske är lättare för oss tjejer med Aspergers att komma runt den delen av handikappet.
  • Furienna
    voxel10 skrev 2016-07-30 23:58:15 följande:
    Tror snarare att många har ett behov av att sätta en etikett på det som bryter mot normen.

För att slippa anstränga sig. För att slippa bemöta det som faktiskt sägs. För enkelheten i att upprepa ett mantra tills det uppfattas som sant för dem själva.

Inflexibelt beteende är en bra benämning på detta.
    Öh... Va?
  • Furienna
    voxel10 skrev 2016-07-31 00:04:56 följande:
    Det handlar om att erkänna sina misstag för att undvika dem i framtiden. Jag hade mycket känslor för mitt ex och lät det styra mig. Det var irrationellt. Det rationella är att kunna inse detta och inte göra om samma misstag.
    Nej du, försök inte. Ditt problem är tvärtom att du är oerhört självisk och känslokall. Sedan har du mage för att kalla din lille son, som du säger är mindre är två år gammal, för manipulativ och egocentrisk! Tvi *** för dig!
  • Furienna
    Anonym (B) skrev 2016-07-31 00:51:42 följande:
    Har själv Asperger och blev ledsen när jag läste dina inlägg här. Ts verkar känslokall, empatistörd och elak. Sluta säg att de egenskaperna är typiskt aspiga, det befäster så många fördomar. Tycker alltid du skriver vettiga saker så hoppas det är ett missförstånd för du gjorde mig faktiskt ledsen.
    TS har ju själv beskrivit flera drag hos sig själv, som är mycket typiska för Aspergers. Och den här känslokylan och empatibristen finns inte hos alla aspisar, absolut inte. Men det kan tyvärr ibland uppstå tillsammans med Aspergers.
  • Furienna

Och du har förstås ingen tanke på att din son kommer sakna sin pappa? Att han i framtiden kommer undra varför du struntade i honom? Det var ju synd att familjelivet inte funkade för dig, men det finns ändå något som kallas för ansvar. Och det är tydligen något, som du inte kan få in i din hjärna. Allt handlar ju bara om dig, dig, dig. Det är dessutom sjukt att kräva att en bebis ska kunna ge dig något.

• Furienna
    Anonym (B) skrev 2016-08-03 00:47:22 följande:
    Ja men det du skrev var jävligt klumpigt och bidrar till folks fördomar om Asperger. Tråkigt beteende av dig tycker jag.
    Det var ju tråkigt att du ska känna så. Men jag hör då och då talas om folk (särskilt män), som verkar ha Aspergers tillsammans med en empatistörning. Vi kan ju ta  Albert Einstein (som många tror skulle ha fått Asperger-diagnos, om han levt hundra år senare) som exempel. Om du kan ta dig förbi floderna av information från folk, som bara vill berömma honom, kan du hitta historier om hur han behandlade sina fruar och sina barn, och det är ingen rolig läsning.

Vi har ett annat exempel i boken "En riktig människa" av Gunilla Gerland, där hon beskriver sin pappa. Han var både självisk och sadistisk och lämnade till slut sin familj. Åter igen har vi visserligen ingen diagnos på honom, men hans dotter har ju en diagnos och dessa handikapp är starkt ärftliga. Så därmed kan jag göra kvalificerade gissningar.

Så... Jag har inte sagt att alla med Aspergers är likadana. Men det är nog inte heller bra för någon att förneka att det finns rötägg även bland oss. Alla som är det minsta intresserade av få veta något om Aspergers, kommer snart också att upptäcka att det inte är svart eller vitt. Men det finns en mörk del av skalan...
Svar på tråden Problem med barn