Anonym (B) skrev 2016-08-03 00:47:22 följande:
Ja men det du skrev var jävligt klumpigt och bidrar till folks fördomar om Asperger. Tråkigt beteende av dig tycker jag.
Det var ju tråkigt att du ska känna så. Men jag hör då och då talas om folk (särskilt män), som verkar ha Aspergers tillsammans med en empatistörning. Vi kan ju ta Albert Einstein (som många tror skulle ha fått Asperger-diagnos, om han levt hundra år senare) som exempel. Om du kan ta dig förbi floderna av information från folk, som bara vill berömma honom, kan du hitta historier om hur han behandlade sina fruar och sina barn, och det är ingen rolig läsning.
Vi har ett annat exempel i boken "En riktig människa" av Gunilla Gerland, där hon beskriver sin pappa. Han var både självisk och sadistisk och lämnade till slut sin familj. Åter igen har vi visserligen ingen diagnos på honom, men hans dotter har ju en diagnos och dessa handikapp är starkt ärftliga. Så därmed kan jag göra kvalificerade gissningar.
Så... Jag har inte sagt att alla med Aspergers är likadana. Men det är nog inte heller bra för någon att förneka att det finns rötägg även bland oss. Alla som är det minsta intresserade av få veta något om Aspergers, kommer snart också att upptäcka att det inte är svart eller vitt. Men det finns en mörk del av skalan...