• Glitterc

Flytt pga jobb gemensam vårdnad

Hej!

Nu har jag försökt hitta i formation om detta men jag blir inget klokare så tänkte kolla om de är någon här som kanske kan hjälpa mig?

De är så att jag har fått jobb på annan ort och har en dotter på 6 år, jag och pappan har aldrig bott ihop sen hon föddes men vi har båda vårdnad om henne, hon är skriven hos mig och pappan har haft henne varannan helg under de senaste 2 åren.

Nu till min fråga om jag har varit arbetslös en längre tid och fått ett jobb på annan ort ca 40 mil bort, om jag inge får medgivande av hennes pappa om flytten har jag på något sätt rätt att ta henne med mig?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Flytt pga jobb gemensam vårdnad
  • Holma
    Glitterc skrev 2016-07-29 03:51:24 följande:

Hej!

Nu har jag försökt hitta i formation om detta men jag blir inget klokare så tänkte kolla om de är någon här som kanske kan hjälpa mig?

De är så att jag har fått jobb på annan ort och har en dotter på 6 år, jag och pappan har aldrig bott ihop sen hon föddes men vi har båda vårdnad om henne, hon är skriven hos mig och pappan har haft henne varannan helg under de senaste 2 åren.

Nu till min fråga om jag har varit arbetslös en längre tid och fått ett jobb på annan ort ca 40 mil bort, om jag inge får medgivande av hennes pappa om flytten har jag på något sätt rätt att ta henne med mig?

Tacksam för svar

Kan kan du men frågande om det är rätt MIT barnet o pappan .
    Nä det är det inte .
  • Linnis92

Vad jag förstått så kan man. Men då är det i princip upp till dig att lösa så pappan och barnet kan träffas sina varannan helg. I värsta fall köra henne dit....kan inte tänka mig att han är villig att "mötas på halva vägen".

• Trippelmamma76

Det blir ju väldigt jobbiga resor för barnet eller pappan om ni flyttar så långt, om det inte finns något direktflyg mellan orterna etc. Orkar barnet detta?

• Brumma

Det krävs båda vårdnadshavarnas tillstånd för att folkbokföra ett barn på ny adress. Men som förälder får du flytta och ett barn kan ju inte bo själv så...

Vad som händer är att om du flyttar utan pappans medgivande så startas en utredning gällande var barnet bor och barnet kommer att skrivas där.

DOCK - om pappan stämmer dig på boendet är chansen stor att han får det. Om barnet hunnit bli "rotad" på orten, dvs går på förskola/skola, har släkt och vänner osv räknas det ganska högt.

Så mkt beror väl på omständigheterna runt om.

Går barnet på förskola? Kommer pappan vilja ha barnet på heltid? Finns det andra släktingar där ni bor nu?

Finns det ingen möjlighet att få arbete närmare?

En "radie" på 20 mil är hanterbar om det gäller vh..

Svar på tråden Flytt pga jobb gemensam vårdnad