Inlägg från: Anonym (Spänn av) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Spänn av)

Vänner som dricker mycket

Sluta bara att lägga dig i.
    Man blir inte full på den mängden öl.

Hur vet du vad deras barn sagt på förskolan?

• Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-29 16:57:59 följande:
    Det har berättat det och tyckte det var sååå skoj sagt....

I övrigt känner jag att den mängden starköl varje dag inte är en normal mängd..
    Under en hel dag, på semestern, är det en helt normal mängd.
    Inget konstigt alls.
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-29 17:00:41 följande:
    För dig kanske, men uppenbarligen inte för oss eller någon annan vi umgås med.
    Så kan du förstås vara men då vet du ju nu att det är helt normalt och vanligt.
    Ni behöver väl inte umgås med dem om det är ett sånt problem?
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (jjaja) skrev 2016-07-29 17:09:02 följande:
    Då tycker jag ni ska sluta umgås om det är jobbigt för DIG! Lägg inte över den känslan på dina barn!

Jag tyckte inte det var ett dugg jobbigt när mina föräldrar drack alkohol när jag var liten, tvärtom bara kul när dom blev lite "glada".

Vad annars kan du göra menar du? Dom vill inte dricka mindre och ingen far illa av så lite alkoholintag. Soc skulle inte ens ringa upp familjen om du anmälde!

Så problemet ligger enbart hos Dig som sagt!
    Jag tror att ts vill få rådet att kontakta soc.
    Det är själva syftet med tråden.
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-29 19:45:40 följande:
    Nej det är inte syftet så lämna tråden då istället.
    Jaha, så om man inte håller med dig så ska man lämna tråden?
    Sorry men ett forum funkar inte så.
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-29 19:46:47 följande:
    Lite så känner jag också och jag vill inte utsätta mina barn för detta. Det är skillnad på normalt drickande och att dricka 10 starköl varje dag.
    Varför utsätter du dina barn för detta då?
    Du måste väl inte umgås med dessa personer?
    Vad anser du vara normalt alkoholintag?

Du känns som en gnällmoster som bara söker fel hos andra.
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-30 13:22:56 följande:
    Min äldsta gillar alla vi umgås med utom den här pappan... Kan också ha att göra med att han tvingar barnen att krama honom med jämna mellanrum.

Har pratat med andra vänner nu och det är fler som tycker att dricker man 30-40 flak starköl varje år så är det en enorm mängd och att dricka 8-10 starköl varje dag på semestern är för mycket.
    Jag hoppas verkligen att du inte outar denna familj hej vilt bland dina andra bekanta.
    Även OM han skulle ha problem så är det verkligen fult gjort isåfall.

Alla har inte samma uppfattning om vad som är normalt heller för den delen.

Du kan inte säga åt pappan i familjen att han ska dricka mindre, däremot kan du be honom att inte tvinga på dina ungar hans kramar. Det borde han respektera.
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-30 13:24:48 följande:
    2 glas vin ungefär är normalt för oss, vi dricker för att det är gott inte behöver vi fylla glaset så fort det gamla är slut.
    2 glas vin är för mig ingenting. Möjligtvis om det är till maten men jag gillar inte vin till mat.
    Däremot som sällskapsdryck, då kan det gå en flaska under en kväll utan att det blir någon fylla.

Jag tror du får acceptera att många dricker betydligt mer än vad du anser vara normalt. Sedan får du välja umgänge efter det. Inte försöka ändra på andras vanor.
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (U) skrev 2016-07-30 21:14:53 följande:

De i tråden som säger att man knappt blir påverkad av tio starköl måste vara ganska långt gångna i sin alkoholism.

Tio starköl på raken är skillnad mot tio starköl under en hel dag.
  • Anonym (Spänn av)
    viseversa skrev 2016-07-31 10:29:49 följande:
    Eh JO man blir full på 8-10 öl. Bara för att du har ett eget missbruk uppenbarligen så gäller detta inte alla. Jag skulle bli aprak på 8-10 öl. och då menar jag starköl såklart. Men skulle även känna av mellanöl i den mängden.
    Inte om de dricks under en hel dag.
    Häller man i sig de på raken så blir man ful men det var inte det som var frågan.

Själv skulle jag inte kunna hälla i mig så många öl, jag dricker hellre vin.
    Dock förstår jag inte var du fått uppfattningen att jag skulle ha ett missbruk, kan du berätta?
  • Anonym (Spänn av)
    viseversa skrev 2016-07-31 10:41:09 följande:
    Nu står det 8-10 öl PÅ EN KVÄLL i ts vilket inte är samma sak som över en hel dag ellerhur? Och jo dricker man dom mängderna varje dag har man problem., Synd bara att man inte kan inse det själv. Men så är det ju med missbruk. Man förnekar problemet. 
    Du har rätt angående att det stod på en kväll, jag mindes fel.
    Vi vet inte hur starka de där ölen är heller, skulle det vara de där riktigt strka öl på runt 10% så borde han bli rejält packad. Men vanliga svagare starköl, nej inte nödvändigt.

Sedan står det inte att han dricker de mängderna varje dag, eller hur? 5-6 öl per dag under semestern är inget märkvärdigt.
    Jag har druckit vin i stort sett alla dagar under semestern, från ett par glas till en flaska. Är inte missbrukare. Nu är det vardag igen och då dicker jag inte en droppe alkohol när det är arbete dagen efter. 

Det är ju så att vissa, bland andra jag, ser alkoholen som ett njutningsmedel. Det smakar gott och det ger en skön känsla i kroppen.
    Jag har inga småbarn, min yngsta är snart 20 och brukar inte direkt sitta i mitt knä.
  • Anonym (Spänn av)
    viseversa skrev 2016-07-31 11:16:24 följande:
    Antar att det är starköl eftersom dom blir uppenbart påverkade av det. Och nej JAG tycker inte det är okej att dricka sig påverkad kring sina barn. sen vad andra tycker spelar mindre roll men jag skulle aldrig göra det själv då det är en obehaglig upplevelse för dom flesta barn att se sina föräldrar påverkade av alkohol. 
    Båda föräldrarna ska definitivt inte vara fulla, det vore illa. En mycket full person upplevs nog som obehaglig av alla, inte tu tal om saken.
    En jättefull pappa kan inte vara så kul men en salongsberusad far anser jag inte vara hela världen.

Mina barn har sett mig dricka vin under alla år, dock när de var små drack jag mycket mindre än jag gör nu. Jag har aldrig varit "packad" i deras närvaro när de var små.
    Nu för tiden har vi ibland fest här hemma, då dricker vi allihop. I måttlig mängd. Även den snart 20-åriga som ändå tar ett par glas på krogen när han är där. Min äldsta son är över 30 och har eget barn. Det hindrar honom inta från att ta en GT på fredagskvällen framför TV:n.

Det är skillnad på att dricka socialt och på att supa.
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-31 11:28:38 följande:

Det är allt från 5% till 7% som dricks och när jag uttryckte att det dricks mycket och när min man drack den mängden blev han packad och då fick han veta att jag inte accepterar det inför barnen och min man förstår det mycket väl. När jag pratade med våra vänner så fick jag höra att jag var "löjlig". Vi kommer troligen inte umgås med dem mer då jag satte ner foten efter att vår vän betett sig illa mot mig nästan varje kväll när han druckit. Vi kommer inte heller acceptera att de dricker den mängden när vi är närvarande.

Din man har en låg toleransnivå när det gäller alkohol, det är väldigt individuellt.
    Hur ni gör i er familj lägger jag mig inte i, däremot kan ni inte kräva något av den andra familjen. Vad du accepterar eller inte är ditt problem, inte den andra familjens. Passar inte deras sätt att leva dig så är det bättre att ni slutar umgås än att du ska försöka bestämma vad de får dricka eller inte.

Hur betedde han sig illa mot dig?

Det låter som en bra idé att dra ner på umgänget med dem när de får dig att må dåligt. Har du tänkt på att någon av dem kanske är med här på FL och läser det du skriver och lägger ihop ett och ett?
  • Anonym (Spänn av)
    pyssel skrev 2016-07-31 12:23:08 följande:
    Du tolkar in mkt om att "bestämma". För att citera TS första inlägg: "Det jag är orolig för är deras barn".

Du har en ganska ojuste debatteknik med mkt egna tolkningar om moralpanik och egna måttstockar för normalitet och toleransnivåer.
    Ok, noterat.
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-31 12:34:42 följande:
    Jag tycker inte det är låg toleransnivå att inte "klara" av så mycket alkohol...

Att bli utsatt för verbala kränkningar är inget jag accepterar...
    Som sagt så är toleransnivån olika. För mig är det en mycket låg nivå.
    Att bli utsatt för kränkningar skulle inte jag heller acceptera.
Svar på tråden Vänner som dricker mycket