• Anonym (Orolig)

Vänner som dricker mycket

Jag och min man umgås mycket med ett annat par som har barn i samma åldrar som våra (6 och 3 år). Det dricks väldigt mycket i den här familjen, pappan kan dricka 8-10 öl på en kväll och nu när vi firat semester ihop har det varit kanske 5-6 öl/dag. Jag och min man har pratat mycket om detta och han har börjat sätta stopp för sitt drickande när vi umgås med den andra familjen för han känner att han vill dricka till maten för att det är gott inget annat.

Det jag är orolig för är deras barn. Deras äldsta är ett väldigt försynt barn medan deras yngsta är oerhört utåt agerande. Deras yngsta leker att hen dricker öl och har även sagt på förskolan att han vill ha öl till maten. Detta oroar mig. Min äldsta tar lite avstånd från pappan då hon uttryckt att hon inte gillar honom.

Har försökt prata med mamman men hon menar att det är normalt och att de är uppvuxna så och att föräldrarna bara blir lite "glada"..

Vad ska jag göra? Kan jag göra något? Jag vill ju lite skydda mina barn från detta också, att dricka vin till maten gör jag men jag vill inte att de ska uppleva fulla människor..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-31 18:14
    Ser nu att jag skrivit fel, skyller på att jag skrev från mobilen. Det dracks runt 8 öl + lite annat (vin, groggar) varje dag på semestern. Hoppas dock att det inte dricks så mycket hemma när de bara är med familjen.

• Svar på tråden Vänner som dricker mycket
  • Anonym (Spänn av)

Sluta bara att lägga dig i.
    Man blir inte full på den mängden öl.

Hur vet du vad deras barn sagt på förskolan?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Spänn av) skrev 2016-07-29 16:55:46 följande:

Sluta bara att lägga dig i.

Man blir inte full på den mängden öl.

Hur vet du vad deras barn sagt på förskolan?

Det har berättat det och tyckte det var sååå skoj sagt....

I övrigt känner jag att den mängden starköl varje dag inte är en normal mängd..
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-29 16:57:59 följande:
    Det har berättat det och tyckte det var sååå skoj sagt....

I övrigt känner jag att den mängden starköl varje dag inte är en normal mängd..
    Under en hel dag, på semestern, är det en helt normal mängd.
    Inget konstigt alls.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Spänn av) skrev 2016-07-29 16:59:32 följande:

Under en hel dag, på semestern, är det en helt normal mängd.

Inget konstigt alls.

För dig kanske, men uppenbarligen inte för oss eller någon annan vi umgås med.
  • Anonym (jjaja)

Nej, man blir inte full eller knappt ens påverkad på den mängden öl per dag. Tycker du/ni överreagerar kraftigt. Men det ända ni kan göra är ju att sluta umgås med dom!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (jjaja) skrev 2016-07-29 17:00:58 följande:

Nej, man blir inte full eller knappt ens påverkad på den mängden öl per dag. Tycker du/ni överreagerar kraftigt. Men det ända ni kan göra är ju att sluta umgås med dom!

När jag är nykter i sällskapet märker jag en stor personlighetsförändring....
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-29 17:00:41 följande:
    För dig kanske, men uppenbarligen inte för oss eller någon annan vi umgås med.
    Så kan du förstås vara men då vet du ju nu att det är helt normalt och vanligt.
    Ni behöver väl inte umgås med dem om det är ett sånt problem?
  • Anonym (jjaja)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-29 17:03:32 följande:
    När jag är nykter i sällskapet märker jag en stor personlighetsförändring....
    Då tycker jag ni ska sluta umgås om det är jobbigt för DIG! Lägg inte över den känslan på dina barn!

Jag tyckte inte det var ett dugg jobbigt när mina föräldrar drack alkohol när jag var liten, tvärtom bara kul när dom blev lite "glada".

Vad annars kan du göra menar du? Dom vill inte dricka mindre och ingen far illa av så lite alkoholintag. Soc skulle inte ens ringa upp familjen om du anmälde!

Så problemet ligger enbart hos Dig som sagt!
  • Anonym (sia)
    Anonym (jjaja) skrev 2016-07-29 17:09:02 följande:

Då tycker jag ni ska sluta umgås om det är jobbigt för DIG! Lägg inte över den känslan på dina barn!

Jag tyckte inte det var ett dugg jobbigt när mina föräldrar drack alkohol när jag var liten, tvärtom bara kul när dom blev lite "glada".

Vad annars kan du göra menar du? Dom vill inte dricka mindre och ingen far illa av så lite alkoholintag. Soc skulle inte ens ringa upp familjen om du anmälde!

Som vuxet barn till alkoholiserad förälder kan jag säga att jag önskar att någon hade reagerat för att min förälder drack "några öl för mycket" på semestern. Min förälder höll ju igen bland folk och drack sig redlös i hemmet.

Hellre reagera en gång för mycket än en gång för lite.
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (jjaja) skrev 2016-07-29 17:09:02 följande:

Jag tror att ts vill få rådet att kontakta soc.
    Det är själva syftet med tråden.
Svar på tråden Vänner som dricker mycket