• Astarte

Vad sägs om gratis terapi i Sverige?

Jag satt och läste ett av vårnumren av "Modern psykologi" där de skrev om att i Tyskland har medborgarna rätt till gratis terapi. Man kunde själv välja mellan KBT, psykodynamiskt eller psykoanalys (tror jag att det var), leta upp en privat psykolog som man tyckte verkade bra och boka tid om man kände att man behövde det. Antalet timmar man kunde få var begränsat, men väl tilltaget (tror att det var 90 timmar / person).

I Sverige har ju ju redan fri vård, men för att få samtalsterapi måste man gå omvägen via en läkare som bedömer om det behövs osv. Skillnaden är alltså att i Tyskland kan man känna själv om man vill ha utan att det behöver vara medicinskt i andras ögon. Livskriser, lättare nedstämdhet som man inte får bukt med, trauman osv.

Det tyska systemet frigör stora resurser från vården eftersom Landstinget inte behöver kopplas in. Personer bedömer själva om och när de vill ha hjälpen och hur länge.

Jag tyckte att det lät bra och jag tror att det skulle vara bra i Sverige också. Psykiatrin är grymt överbelastad i Sverige idag med långa vårdköer och onödigt långa sjukdomstider / sjukskrivningstider som följd. Dessutom skulle läkarna slippa behandla livskriser som, hur obehagliga de än är, ju faktiskt inte är medicinska tillstånd, och istället kunna fokusera på de sjukaste / mest svårbehandlade.

Vad tror ni - skulle det här kunna vara en modell för Sverige?

• Svar på tråden Vad sägs om gratis terapi i Sverige?
  • Astarte
    Anonym (Räkna) skrev 2016-08-01 10:38:50 följande:
    Jag har bra insyn i långvariga sjukskrivningar pga psykisk ohälsa och de beror oftast på att personen tappat kontrollen över sitt liv. 

Terapi är jättebra att lösa förhållningssätt till enskilda problem. Tyvärr är det så att ingen terapi i världen kan bota olycklig kärlek, ekonomiska svårigheter, fysiska sjukdomar, relationssvårigheter, olycklig barndom och alla de saker som står bakom långvariga sjukskrivningar.
    Nu uppfattade jag inte att det var olycklig kärlek och liknande som de tyska psykologerna behandlade, i och för sig.

Bakom långvariga sjukskrivningar i Sverige står oftast psykisk ohälsa och då med ångest och depression i topp. De tillstånden, tillsammans med flera andra, kan naturligtvis behandlas med KBT i många fall. Att KBT är en effektiv behandlingsmetod är väl idag att anse som säkert.
  • Anonym (nej)

Var sitter problemet och flaskhalsen? Om det är så många som är sjukskrivna pga ångest och depression (vilket jag inte ifrågasätter), varför behandlas inte dessa  personer?

Är det brist på terapeuter? 

• Astarte
    Anonym (nej) skrev 2016-08-01 11:12:06 följande:

Var sitter problemet och flaskhalsen? Om det är så många som är sjukskrivna pga ångest och depression (vilket jag inte ifrågasätter), varför behandlas inte dessa  personer?

Nu skriver jag bara vad jag personligen tänker, men jag tror att de visserligen behandlas, men inte på bästa sätt. Det bästa borde väl rimligtvis vara att genom terapi förmå patienten att komma fram till vad som orsakat deras problem och att komma framåt, men detta görs sällan i Sverige.

Här kör vi stenhårt med metoden "SSRI och sjukskrivning" och det är inte så effektivt.
  • Anonym (nej)
    Astarte skrev 2016-08-01 11:34:51 följande:
    Nu skriver jag bara vad jag personligen tänker, men jag tror att de visserligen behandlas, men inte på bästa sätt. Det bästa borde väl rimligtvis vara att genom terapi förmå patienten att komma fram till vad som orsakat deras problem och att komma framåt, men detta görs sällan i Sverige.

Här kör vi stenhårt med metoden "SSRI och sjukskrivning" och det är inte så effektivt.
    Aha ok... jag fick googla på SSRI, så jag är inte så insatt :). Däremot är det intressant att diskutera. 

Så grundproblemet  enligt dig är alltså att psykiatrisjukvården inte tror på terapi och KBT? Att det borde ifrågasättas medicinering och slentrianmässig sjukskrivning. Om jag skulle drabbas av psykiskt  sjukdom, hur svårt är det att få behandling med terapi? Om jag själv önskar det?

Mina personliga erfarenheter är väldigt ringa. De två jag känner som själva bedömt de behövde terapi har fått det. En via vanliga primärvården (vårdcentralen) och den andra via sjukvårdsförsäkring.

Fråga är ju så mycket  större än mina erfareheter dock. Om det mänskliga lidandet och sjukvårdskostnaderna skenar är det ett allvarligt problem. Men, att sätta in massiva insatser av KTB löser ju inte grundproblemet? För vad är det som gör att sjuktalen rusar?

Nu förstår jag också att det alltid kommer finnas en  viss procent  av befolkningen som drabbas av psykisk sjukdom. Som säkert skulle må bättre att behandlas med terapi än läkemedel enkom. Men root-cause, varför sjuktalen ökar, har inte med bristen  på KTB  att göra. Eller menar du att man  ska börja med KTB medans man har lindriga symtom? Mota Olle i grind liksom.
  • Anonym (Jupiter)
    Astarte skrev 2016-08-01 08:54:03 följande:

Jag satt och läste ett av vårnumren av "Modern psykologi" där de skrev om att i Tyskland har medborgarna rätt till gratis terapi. Man kunde själv välja mellan KBT, psykodynamiskt eller psykoanalys (tror jag att det var), leta upp en privat psykolog som man tyckte verkade bra och boka tid om man kände att man behövde det. Antalet timmar man kunde få var begränsat, men väl tilltaget (tror att det var 90 timmar / person).

I Sverige har ju ju redan fri vård, men för att få samtalsterapi måste man gå omvägen via en läkare som bedömer om det behövs osv. Skillnaden är alltså att i Tyskland kan man känna själv om man vill ha utan att det behöver vara medicinskt i andras ögon. Livskriser, lättare nedstämdhet som man inte får bukt med, trauman osv.

Det tyska systemet frigör stora resurser från vården eftersom Landstinget inte behöver kopplas in. Personer bedömer själva om och när de vill ha hjälpen och hur länge.

Jag tyckte att det lät bra och jag tror att det skulle vara bra i Sverige också. Psykiatrin är grymt överbelastad i Sverige idag med långa vårdköer och onödigt långa sjukdomstider / sjukskrivningstider som följd. Dessutom skulle läkarna slippa behandla livskriser som, hur obehagliga de än är, ju faktiskt inte är medicinska tillstånd, och istället kunna fokusera på de sjukaste / mest svårbehandlade.

Har vi verkligen "fri vård" i Sverige när man utöver höga skatter betalar avgift för varje besök hos läkare, distriktssköterska, sjukgymnast mm. och tandvård kan bli så dyrt att åtskilliga mindre bemedlade svenskar avstår från det?

Tysk sjukvård bekostas framförallt med privata försäkringar, men var utöver det tills helt nyligen avgiftsfri. När de för några år sedan skulle börja betala 10 Euro (knappt 100 kr.) per kvartal för sjukvård blev det ramaskri och ett väldigt klagande. Knappt en hundring för obegränsad vård under ett kvartal!
    Tandvården är närapå fri i Tyskland även för vuxna och jag tror faktiskt man fortfarande får fria glasögon dvs. betalade av sjukkassan.

Väsentligt är också att köerna är obefintliga i tysk sjukvård. Du kan snabbt få träffa en läkare - normalt samma dag - och behöver inte heller vänta i oändlighet på akutmottagningen.

Operationer får du också utan långa väntetider. Jag har själv sett en närstående snällt fått vänta på operation i snart ett år trots svåra smärtor, så det är ett jätteproblem bara det och inte värdigt ett land, som ständigt slår sig för bröstet för sin "unika" välfärd och humanitet.

Det du berättar om psykologhjälp ligger helt i linje med deras fantastiska sjukvårdssystem. I Sverige kan man få vänta länge på terapi. T.o.m. barn som traumatiserats av t.ex. sexuella övergrepp kan få vänta i åratal på terapi, vilket är hårresande.
    För mig som vuxen tog det över tre år tills jag kunde få psykoterapi, så den tyska modellen är fantastisk.

Den svenska välfärdsstaten är klart överreklamerad, och i många jämförbara länder är sjukvården både billigare och mer effektiv.
  • Anonym (OldSchool)
    Astarte skrev 2016-08-01 08:54:03 följande:

Hur tänker du nu? Det koster 10 ? i Tyskland för att gå i terapi. I Sverige betalar du 100 kr för att träffa någon psykolog/-terapeut på din närmaste VC. Fattar inte riktigt poängen med tråden.
  • Uttran

Jag tycker systemet vi har i Sverige är jättebra. Vården kostar mängder med pengar i Tyskland och de har problem med att folk går till läkaren såfort de har en sticka i fingret. Livskriser är inget vården ska syssla med normalt sätt, det är i get man behöver en terapeut för heller. Vill man ha det får man betala det själv.

• Astarte
    Anonym (Jupiter) skrev 2016-08-01 12:29:52 följande:
    Har vi verkligen "fri vård" i Sverige när man utöver höga skatter betalar avgift för varje besök hos läkare, distriktssköterska, sjukgymnast mm. och tandvård kan bli så dyrt att åtskilliga mindre bemedlade svenskar avstår från det?

Tysk sjukvård bekostas framförallt med privata försäkringar, men var utöver det tills helt nyligen avgiftsfri. När de för några år sedan skulle börja betala 10 Euro (knappt 100 kr.) per kvartal för sjukvård blev det ramaskri och ett väldigt klagande. Knappt en hundring för obegränsad vård under ett kvartal!
    Tandvården är närapå fri i Tyskland även för vuxna och jag tror faktiskt man fortfarande får fria glasögon dvs. betalade av sjukkassan.

Väsentligt är också att köerna är obefintliga i tysk sjukvård. Du kan snabbt få träffa en läkare - normalt samma dag - och behöver inte heller vänta i oändlighet på akutmottagningen.

Operationer får du också utan långa väntetider. Jag har själv sett en närstående snällt fått vänta på operation i snart ett år trots svåra smärtor, så det är ett jätteproblem bara det och inte värdigt ett land, som ständigt slår sig för bröstet för sin "unika" välfärd och humanitet.

Det du berättar om psykologhjälp ligger helt i linje med deras fantastiska sjukvårdssystem. I Sverige kan man få vänta länge på terapi. T.o.m. barn som traumatiserats av t.ex. sexuella övergrepp kan få vänta i åratal på terapi, vilket är hårresande.
    För mig som vuxen tog det över tre år tills jag kunde få psykoterapi, så den tyska modellen är fantastisk.

Den svenska välfärdsstaten är klart överreklamerad, och i många jämförbara länder är sjukvården både billigare och mer effektiv.
    Intressant med din lite bättre inblick i det tyska systemet. Jag vet, som jag skrev, inte mycket mer om det än det jag läste i artikeln. Det finns ju massor med faktorer att väga in, men hittills tror jag faktiskt på grundtanken om att man kan ringa och boka psykolog på samma sätt som att man ringer VC om annat.
  • Astarte
    Anonym (OldSchool) skrev 2016-08-01 12:41:45 följande:
    Hur tänker du nu? Det koster 10 ? i Tyskland för att gå i terapi. I Sverige betalar du 100 kr för att träffa någon psykolog/-terapeut på din närmaste VC. Fattar inte riktigt poängen med tråden.
    Det jag tänker som är den stora skillnaden är att en person själv i större utsträckning kan avgöra om man vill ha behandling, vilken och av vem. Om jag till exempel har problem med låt oss säga tvångstankar, kan jag själv leta upp någon behandlare som har bra behandlingsresultat och som jag får förtroende för och boka in mig. Det blir väl (rätta mig om jag har fel) ungefär samma system som vi har med tandläkare i Sverige. 

I Sverige kan man naturligtvis också få KBT utan att betala mer än patientavgiften, men då ska det gå genom andra instanser först. Detta minskar valfriheten och snabbheten samtidigt som kostnaderna ökar när fler blir inblandade.
  • Anonym (Jupiter)
    Uttran skrev 2016-08-01 12:43:03 följande:

Jag tycker systemet vi har i Sverige är jättebra. Vården kostar mängder med pengar i Tyskland och de har problem med att folk går till läkaren såfort de har en sticka i fingret. Livskriser är inget vården ska syssla med normalt sätt, det är i get man behöver en terapeut för heller. Vill man ha det får man betala det själv.

Vet du varför tyskarna går så frekvent till läkaren? Jo, just för att vården har hög tillgänglighet och kostar väldigt lite. Och trots detta, har de så gott som inga vårdköer. Tyskland har faktiskt inom ramen för EU erbjudit Sverige att kapa våra vårdköer, då de har sådan överkapacitet att de skulle klara det. Tyvärr tyckte svenska politiker att "kan själv" och så gick det som det gick.
  • Anonym (Jupiter)
    Astarte skrev 2016-08-01 13:56:45 följande:
    Intressant med din lite bättre inblick i det tyska systemet. Jag vet, som jag skrev, inte mycket mer om det än det jag läste i artikeln. Det finns ju massor med faktorer att väga in, men hittills tror jag faktiskt på grundtanken om att man kan ringa och boka psykolog på samma sätt som att man ringer VC om annat.
    Det borde vara lättare att få psykoterapi i Sverige, ja. Psykiatrin verkar ibland mer inriktad på att skriva ut psykofarmaka än att hjälpa människor reda ut sina problem s.a.s. på djupet. Sedan är jag ingen motståndare till medicinering, men tycker det gott kunde kompletteras med samtalsbehandlingar.
  • Uttran
    Anonym (Jupiter) skrev 2016-08-01 16:06:51 följande:

Vet du varför tyskarna går så frekvent till läkaren? Jo, just för att vården har hög tillgänglighet och kostar väldigt lite. Och trots detta, har de så gott som inga vårdköer. Tyskland har faktiskt inom ramen för EU erbjudit Sverige att kapa våra vårdköer, då de har sådan överkapacitet att de skulle klara det. Tyvärr tyckte svenska politiker att "kan själv" och så gick det som det gick.

Visst är det så att vården är bra, nästan gratis och det inte är några köer. Det är för lättillgängligt och då går man för minsta lilla grej. En helt vanlig förkylning, ett myggbett eller sticka i fingret. Det är inte vettigt. Vården i Tyskland är ett jätteproblem som de måste lösa, det är inget att se upp till.
  • Anonym (Räkna)
    Anonym (nej) skrev 2016-08-01 11:12:06 följande:

Problemet är att du kan prata med hur många terapeuter som helst men mår du dåligt pga exempelvis dålig ekonomi och att du saknar en partner och att du trivs  sådär på jobbet finns det ingen terapeut i världen som kan hjälpa dig. Du måste helt enkelt lösa precis alla problem själv.
  • Anonym (Jupiter)
    Uttran skrev 2016-08-01 21:38:52 följande:
    Visst är det så att vården är bra, nästan gratis och det inte är några köer. Det är för lättillgängligt och då går man för minsta lilla grej. En helt vanlig förkylning, ett myggbett eller sticka i fingret. Det är inte vettigt. Vården i Tyskland är ett jätteproblem som de måste lösa, det är inget att se upp till.
    Men den tyska vården funkar bättre än den svenska i alla avseenden. Vad är problemet?
    Kritisera hellre den svenska sjukvården och då framförallt politikerna för att den (vården) kostar mycket och misslyckas med att ge människor vård i rätt tid.

Dessutom kan alla tyskar få tandvård till ett skäligt pris. Så länge svenskar kan få betala i stort sett hur mycket som helst för nödvändig tandvård, är vi banne mig väldigt långt från att ha "fri sjukvård". Munhälsan har blivit en klassmarkör i det moderna Sverige.
  • TigerLilySwe

Vi har även i Sverige problem med att människor nuförtiden inte kan något om egenvård utan söker akut sjukvård för bagateller.

Svar på tråden Vad sägs om gratis terapi i Sverige?