• Astarte

Vad sägs om gratis terapi i Sverige?

Jag satt och läste ett av vårnumren av "Modern psykologi" där de skrev om att i Tyskland har medborgarna rätt till gratis terapi. Man kunde själv välja mellan KBT, psykodynamiskt eller psykoanalys (tror jag att det var), leta upp en privat psykolog som man tyckte verkade bra och boka tid om man kände att man behövde det. Antalet timmar man kunde få var begränsat, men väl tilltaget (tror att det var 90 timmar / person).

I Sverige har ju ju redan fri vård, men för att få samtalsterapi måste man gå omvägen via en läkare som bedömer om det behövs osv. Skillnaden är alltså att i Tyskland kan man känna själv om man vill ha utan att det behöver vara medicinskt i andras ögon. Livskriser, lättare nedstämdhet som man inte får bukt med, trauman osv.

Det tyska systemet frigör stora resurser från vården eftersom Landstinget inte behöver kopplas in. Personer bedömer själva om och när de vill ha hjälpen och hur länge.

Jag tyckte att det lät bra och jag tror att det skulle vara bra i Sverige också. Psykiatrin är grymt överbelastad i Sverige idag med långa vårdköer och onödigt långa sjukdomstider / sjukskrivningstider som följd. Dessutom skulle läkarna slippa behandla livskriser som, hur obehagliga de än är, ju faktiskt inte är medicinska tillstånd, och istället kunna fokusera på de sjukaste / mest svårbehandlade.

Vad tror ni - skulle det här kunna vara en modell för Sverige?

• Svar på tråden Vad sägs om gratis terapi i Sverige?
  • Meriall

Låter ju jättebra men hur finansieras det? Jag tycker en "husterapeut" som man har något möte med per år och kan boka in fler hos om man mår dåligt vore bra, som husläkare typ. Då kan man även ha koll på de som annars inte söker hjälp så lätt. Skulle kunna kosta en mindre administrativ summa per besök, typ som hos läkare i så fall.

• Anonym (nej)

Jag tror inte på ett system där personen själv ska bedöma  om denne är i sånt behov av terapi att samhället ska betala.

Det går att få remiss till terapi redan  idag. Om detta system inte fungerar, och att psykiatrin i allmänhet är överbelastad, ska resurserna sättas in där istället.

• Astarte
    Meriall skrev 2016-08-01 09:21:28 följande:

Låter ju jättebra men hur finansieras det? Jag tycker en "husterapeut" som man har något möte med per år och kan boka in fler hos om man mår dåligt vore bra, som husläkare typ. Då kan man även ha koll på de som annars inte söker hjälp så lätt. Skulle kunna kosta en mindre administrativ summa per besök, typ som hos läkare i så fall.

Jag tog fram artikeln för att hitta vad de skrev om ekonomi, men det är många faktorer och lite svårt att bena ut. Som jag förstod det hade vårdkostnaderna i alla fall inte ökat. Sjukskrivningarna hade däremot minskat till att ligga 70% under normalbefolkningen hos de som utnyttjat terapin (men då framgick inte vad den gruppen låg på innan).
  • Astarte
    Anonym (nej) skrev 2016-08-01 09:53:36 följande:

Jag tror inte på ett system där personen själv ska bedöma  om denne är i sånt behov av terapi att samhället ska betala.

Det går att få remiss till terapi redan  idag. Om detta system inte fungerar, och att psykiatrin i allmänhet är överbelastad, ska resurserna sättas in där istället.

Jag tänkte i och för sig på det David Eberhard skrev i sin blogg för ett tag sedan om att psykiatrin är överbelastad med sådant som normalt inte innefattas inom psykiatri. Om en person själv vet att det inte är läkarvård man behöver kanske det är onödigt att gå omvägen via dem heller?
  • Anonym (L)
    Astarte skrev 2016-08-01 10:08:17 följande:
    Jag tänkte i och för sig på det David Eberhard skrev i sin blogg för ett tag sedan om att psykiatrin är överbelastad med sådant som normalt inte innefattas inom psykiatri. Om en person själv vet att det inte är läkarvård man behöver kanske det är onödigt att gå omvägen via dem heller?
    Fast man måste väl inte gå någon omväg? På min vc kan man boka tid med både psykolog och kurator om man känner att man vill det.. krävs ingen läkare innan för det. Kostar inte mer än vanliga besök och högkostnadsskyddet gäller.
  • Anonym (Räkna)

Räkna på vad det skulle kosta först.
    Vad skulle vinsten med det hela vara? Skall patienten betala en viss summa själv? Hur många kommer att använda sig av detta? Gör några uppskattningar och räkna.

• Astarte
    Anonym (L) skrev 2016-08-01 10:10:39 följande:
    Fast man måste väl inte gå någon omväg? På min vc kan man boka tid med både psykolog och kurator om man känner att man vill det.. krävs ingen läkare innan för det. Kostar inte mer än vanliga besök och högkostnadsskyddet gäller.
    Det har jag inte hört förut, att man kan boka tid hos psykolog direkt. Det jag kände till var att VC brukar ha någon SSK eller kurator som kan fungera som samtalsstöd, men inte psykologer eller terapi.
  • Astarte
    Anonym (Räkna) skrev 2016-08-01 10:11:05 följande:

Räkna på vad det skulle kosta först.
    Vad skulle vinsten med det hela vara? Skall patienten betala en viss summa själv? Hur många kommer att använda sig av detta? Gör några uppskattningar och räkna.

Jo, det är klart att det är bra att räkna. Så är det ju alltid.

Jag vet inte mer om reglera i Tyskland än vad som stod i artikeln, men tyckte vid "första ögonkastet" att det lät intressant. Vi har galopperade sjukskrivningstal i Sverige och de allra flesta rör psykisk ohälsa, så något borde kanske göras. Något mer än bara "more of the same".
  • Anonym (L)
    Astarte skrev 2016-08-01 10:13:53 följande:
    Det har jag inte hört förut, att man kan boka tid hos psykolog direkt. Det jag kände till var att VC brukar ha någon SSK eller kurator som kan fungera som samtalsstöd, men inte psykologer eller terapi.
    Kan vara så att jag hade "tur" att psykologen hade mer tid än kuratorn, men man kan iaf boka tid hos kurator som kan skicka en vidare om man behöver psykolog. Någon läkare som mellanhand  ska iaf inte behövas.
  • Anonym (Räkna)
    Astarte skrev 2016-08-01 10:05:22 följande:
    Jag tog fram artikeln för att hitta vad de skrev om ekonomi, men det är många faktorer och lite svårt att bena ut. Som jag förstod det hade vårdkostnaderna i alla fall inte ökat. Sjukskrivningarna hade däremot minskat till att ligga 70% under normalbefolkningen hos de som utnyttjat terapin (men då framgick inte vad den gruppen låg på innan).
    Jag har bra insyn i långvariga sjukskrivningar pga psykisk ohälsa och de beror oftast på att personen tappat kontrollen över sitt liv. 

Terapi är jättebra att lösa förhållningssätt till enskilda problem. Tyvärr är det så att ingen terapi i världen kan bota olycklig kärlek, ekonomiska svårigheter, fysiska sjukdomar, relationssvårigheter, olycklig barndom och alla de saker som står bakom långvariga sjukskrivningar.
Svar på tråden Vad sägs om gratis terapi i Sverige?