Vad sägs om gratis terapi i Sverige?
Jag satt och läste ett av vårnumren av "Modern psykologi" där de skrev om att i Tyskland har medborgarna rätt till gratis terapi. Man kunde själv välja mellan KBT, psykodynamiskt eller psykoanalys (tror jag att det var), leta upp en privat psykolog som man tyckte verkade bra och boka tid om man kände att man behövde det. Antalet timmar man kunde få var begränsat, men väl tilltaget (tror att det var 90 timmar / person).
I Sverige har ju ju redan fri vård, men för att få samtalsterapi måste man gå omvägen via en läkare som bedömer om det behövs osv. Skillnaden är alltså att i Tyskland kan man känna själv om man vill ha utan att det behöver vara medicinskt i andras ögon. Livskriser, lättare nedstämdhet som man inte får bukt med, trauman osv.
Det tyska systemet frigör stora resurser från vården eftersom Landstinget inte behöver kopplas in. Personer bedömer själva om och när de vill ha hjälpen och hur länge.
Jag tyckte att det lät bra och jag tror att det skulle vara bra i Sverige också. Psykiatrin är grymt överbelastad i Sverige idag med långa vårdköer och onödigt långa sjukdomstider / sjukskrivningstider som följd. Dessutom skulle läkarna slippa behandla livskriser som, hur obehagliga de än är, ju faktiskt inte är medicinska tillstånd, och istället kunna fokusera på de sjukaste / mest svårbehandlade.
Vad tror ni - skulle det här kunna vara en modell för Sverige?