• Äldre 2 Aug 01:49
    3241 visningar
    30 svar
    30
    3241

    Stor bebis! Bara jag?

    Min lille kille har precis fyllt 6 månader, han väger nästan 10 kilo och har fullt av bebisvalkar! Han vägde 3700 när han föddes, amningen funkade inte så han är flaskmatad nästan från start..

    Jag är så himla trött på att få höra hur tjock, stor, bastant, gigantisk han är hela tiden!! Senast igår va det en som sa att det va den största bebis han sett!!

    Detta gör mig ledsen och undrar om det är nån som känner igen sig?

    Förut va det.. " va söt han är " eller "vilken goding"

    Nu är det "va fan matar ni honom med" "vilken michelingubbe" "herregud va stor"

    I början kunde jag tackla och skoja bort det! Nu är jag mer trött på det hela! Det gör mig riktigt nere!!

    Hur gör man?

  • Svar på tråden Stor bebis! Bara jag?
  • Äldre 2 Aug 04:43
    #1

    Vad säger BVC ?

  • Äldre 2 Aug 04:43
    #2

    Vad säger BVC ?

  • Äldre 2 Aug 05:55
    #3
    +1

    Oavsett vad BVC säger så ska folk skita i ditt barns vikt och storlek. Fattar inte att det finns så många människor som anser sig ha rätten att kläcka ur sig precis vad som helst till alla i sin omgivning utan någon som helst urskillning eller taktkänsla.

    Förstår att det känns jobbigt! Nästa gång någon säger något liknande så kanske du kan säga att den typer av kommentarer känns onödiga och är sårande. Be personen att vända på det, tänk om han eller hon var den som fick såna kommentarer... Hur skulle det kännas?

  • Äldre 2 Aug 09:13
    #4

    BVC.. Min ordinarie bvcsköterska säger att han följer sin kurva fint, att är han hungrig så bara ge han mat!

    Men för två veckor sedan va jag på 6 månaderskontrollen och då vart där en annan sköterska och en läkare! Allt va frid och fröjd vi kom in och de va så positiva och sa vilken stor fin kille ni har, herregud va bra att han äter, det är bara bra att det är på det hållet om de skulle bli sjuka så de har lite att ta av! Då helammar du eftersom han är så fin? Varpå jag svarar nej, han får ersättning! Båda två stelnade till och plötsligt fick han för mycket mat, det va inte bra att han väger nästan 10kg ersättningen HIPP hade de aldrig hört talas om och läkaren pratade inte mer med mig under hela undersökningen!

    Sköterskan sa även väldigt nedlåtande att sonen förmodligen kommer vara sen i sin motorik eftersom han är så stor och att det kommer ta tid för honom att vända sig och så vidare.. Varpå jag typ slänger ner ungen på golvet och fräser det tror jag minsann inte för vänt sig har han gjort sen han va 2 1/2 månad!! Och mycket riktigt han snurrade som bara denn på golvet och tyst blev hon!!

    Detta blev ett långt inlägg men jag måste tillägga att han inte är gigantisk hans jämngamla är inte så mycket mindre ett två kilo kanske! Men jag blir ändå så nere av allt dethär! Att gå och tänka på om han är för tjock och så vidare! Alla kommentarer! Usch..

  • Anonym (S)
    Äldre 2 Aug 09:20
    #5

    Vad är det för ersättning han får? Inte heller hört talas om den.

  • Äldre 2 Aug 09:23
    #6

    Min kille är snart 7 månader och också över 10 kg. Han är större än alla andra vi möter, är i storlek med de som är 10-12 månader ungefär på öf. Han var iof 4565 vid födseln. Visst har folk åsikter men de flesta säger bara hur gosvänlig han ser ut.

    Han är dock ammad o vad jag förstått på många så oroar man sig mer för vikten med ersättningsmatade barn.

  • Äldre 2 Aug 09:34
    #7

    Vi får också jämt höra att vår son är stor, men han är väldigt proportionelig. Så han är lång, och väger mycket. Han är sju månader (men ser ut att vara typ 9 månader). Då vägde han visserligen 4,7kg när han föddes också. Han äter ersättning och vanlig mat, och fick endast bröstmjölk i 1,5 månader. Inte varit tal om att dra ner på ersättningen, han har ätit nästan på pricken som paketen föreslår per ålder... Men jag blir också lite less på alla "VA! Är han bara xx månader!?" - FATTA ATT ALLA BEBISAR INTE ÄR LIKADANA. Både jag och min fästman är långa (men smala) och ENORMA som bebisar. Behöver inte betyda ett skit! Sånt jävla hetsande redan när de är så små!

  • Anonym (Knepa­n)
    Äldre 2 Aug 09:39
    #8

    Vad jobbigt! Och vilket dåligt bemötande av sköterskan och läkaren! Ingen respekt! Jag förstår hur du känner det och förstår att det är frustrerande. Men strunta i andras åsikter och var glad att han äter bra.

    Min son vägde nästan 3900 g vid födseln, han gick ner nästan 500 g pga att han inte fick tillräckligt med mat av mig. När han fick kompletterande ersättning (Baby semp) gick han upp fort. Nu är han tre månader och vi ska väga honom igen om ett par veckor. När han var 10 veckor vägde han 5800 g.

    Nästan alla vi möter säger "oj, vad stor han är!". Han är större än sin syssling som är 2,5 månader äldre. Det börjar kännas lite jobbigt att alla ska anmärka på de, men jag är bara glad att han äter, och han följer sin kurva. På BVC tycker de att han är stor och fin. Han var ju ganska stor när han föddes och jag tror att när han börjar röra sig mer kommer det jämna ut sig.

  • Anonym (a)
    Äldre 2 Aug 09:42
    #9

    Men fy så oförskämt, som privatperson så håller man tyst om sånt man inte har med att göra.
    Man kan ju fråga sig vilken fostran dom här människorna som vräker ur sig sånt där har fått, deras föräldrar verkar inte ha lyckats speciellt bra. 

    Sen läser jag tendenser här till att ifrågasätta om ditt barn verkligen är för stort eller om det är som det ska.
    Ni som gör sånt, sluta omedelbart, ni ska inte döma eller bedöma ts barn och om barnets vikt är rimligt eller ej.
    Det är inte ni kvalificerade för och ni är inte nån jury.
    Ni ska stötta ts eller vara tysta, samma gäller här som irl, lägg er inte i det ni inte har med att göra.
    Ts undrar hur hon ska bemöta idioter som ifrågasätter hennes barns storlek,
    Ge henne gärna tips om det men bli inte själv en av dom idioterna som ska bemötas.

    Ts när du får såna idiotkommentarer, så ifrågasätt tillbaka.
    Gå inte med och ursäkta eller försök skämta bort det, ignorera det inte.
    Utan bara fråga

    "Varför säger du så? Tror du inte jag vet hur stort mitt barn är? Ville du bara såra oss, trycka ner för att själv få känna dig lite bättre? Varför är du så elak? "

    Var allvarlig, visa att du inte kommer ta lätt på att man uttrycker sig så om ditt barn. 
    Och att du kommer stå på hans sida vare gång nån säger något elakt till eller om honom. 
    Beroende på svar kan du acceptera en ursäkt eller be dom fara åt helvete. 

    Dom enda som har rätt att ifrågasätta ditt barns vikt är just vårdpersonal, dom gör det ju av omtanke för din sons hälsa om dom gör det. 

  • Äldre 2 Aug 10:03
    #10
    VitaUgglan skrev 2016-08-02 09:13:31 följande:

    BVC.. Min ordinarie bvcsköterska säger att han följer sin kurva fint, att är han hungrig så bara ge han mat!

    Men för två veckor sedan va jag på 6 månaderskontrollen och då vart där en annan sköterska och en läkare! Allt va frid och fröjd vi kom in och de va så positiva och sa vilken stor fin kille ni har, herregud va bra att han äter, det är bara bra att det är på det hållet om de skulle bli sjuka så de har lite att ta av! Då helammar du eftersom han är så fin? Varpå jag svarar nej, han får ersättning! Båda två stelnade till och plötsligt fick han för mycket mat, det va inte bra att han väger nästan 10kg ersättningen HIPP hade de aldrig hört talas om och läkaren pratade inte mer med mig under hela undersökningen!

    Sköterskan sa även väldigt nedlåtande att sonen förmodligen kommer vara sen i sin motorik eftersom han är så stor och att det kommer ta tid för honom att vända sig och så vidare.. Varpå jag typ slänger ner ungen på golvet och fräser det tror jag minsann inte för vänt sig har han gjort sen han va 2 1/2 månad!! Och mycket riktigt han snurrade som bara denn på golvet och tyst blev hon!!

    Detta blev ett långt inlägg men jag måste tillägga att han inte är gigantisk hans jämngamla är inte så mycket mindre ett två kilo kanske! Men jag blir ändå så nere av allt dethär! Att gå och tänka på om han är för tjock och så vidare! Alla kommentarer! Usch..


    Fy vad oproffsigt av dom. Förstår att du blir förbannad.

    Anledningen till min fråga var att följer han sin kurva fint och BVC inte sagt något så har du nog inget att oroa sig för. Lyssna på din ordinarie sköterska och hade jag varit du hade jag berättat för henne vilket bemötande du fick från den andra och läkaren.

    Som någon sa tidigare, säg ifrån ordentligt till dom som kommer med kommentarer som sårar dig. Inte okej att kränka någon, inte ens en bebis.

    Och bara för att han är rund nu så betyder inte det att han alltid kommer vara det, det kan jämna ut sig på vägen.

    Sen får gärna någon mer kunnig berätta varför dET var mer okej att amma vidare trots att han är lite rundare istället för att ge ersättning..
Svar på tråden Stor bebis! Bara jag?