• Bibbidi

    Varför använder man fortfarande palmolja?

    För några år sedan var det första gången jag fick höra hur dåligt det var med palmolja, hur mycket regnskogarna skövlas m.m. Så att det inte är vidare bra är ingenting nytt och jag tror de flesta vet det nuförtiden, men varför använder företag fortfarande palmolja i sina produkter? Varför byter de inte ut den mot någon annan olja? Typ raps? Oliv?

    Tycker att i var och varande produkt så står det palmolja på innehållsförteckningen, så det går ju inte i princip att undvika det heller, men varför satsar inte företag på något annat alternativ istället och sedan gör reklam för sig på det viset?

    *reklam reklam* Nu utan palmolja *reklam reklam*

    Det borde de väl vinna på, eller? 

    Varför används fortfarande palmolja? Kom att tänka på det för några minuter sedan då jag packade upp lite varor från affären. Förstår inte.


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Svar på tråden Varför använder man fortfarande palmolja?
  • skrivtillmig

    Man kan undvika palmolja genom att köpa produkter som inte innehåller det och palmolja används för att det är billigt.

    Köp riktigt smör istället för margarin, köp riktig choklad som innehåller kakaosmör istället osv. Det kostar mer, visst, men smakar det så kostar det.

  • Chianti
    Bibbidi skrev 2016-08-02 17:04:58 följande:

    För några år sedan var det första gången jag fick höra hur dåligt det var med palmolja, hur mycket regnskogarna skövlas m.m. Så att det inte är vidare bra är ingenting nytt och jag tror de flesta vet det nuförtiden, men varför använder företag fortfarande palmolja i sina produkter? Varför byter de inte ut den mot någon annan olja? Typ raps? Oliv?

    Tycker att i var och varande produkt så står det palmolja på innehållsförteckningen, så det går ju inte i princip att undvika det heller, men varför satsar inte företag på något annat alternativ istället och sedan gör reklam för sig på det viset?

    *reklam reklam* Nu utan palmolja *reklam reklam*

    Det borde de väl vinna på, eller? 

    Varför används fortfarande palmolja? Kom att tänka på det för några minuter sedan då jag packade upp lite varor från affären. Förstår inte.


    Jag tror att det tar tid att fasa ut råvaran. Den måste ju ersättas med något annat som finns i rätt pris, rätt kvalitet, och i rätt tillgång.
  • Bibbidi
    skrivtillmig skrev 2016-08-02 17:07:22 följande:

    Man kan undvika palmolja genom att köpa produkter som inte innehåller det och palmolja används för att det är billigt.

    Köp riktigt smör istället för margarin, köp riktig choklad som innehåller kakaosmör istället osv. Det kostar mer, visst, men smakar det så kostar det.


    Du har rätt i det men palmolja finns ju i så mycket annat också så det är lätt att det ändå slinker ner om man inte står och lusläser varenda vara när man står i affären och ska handla
    Chianti skrev 2016-08-02 17:21:08 följande:
    Jag tror att det tar tid att fasa ut råvaran. Den måste ju ersättas med något annat som finns i rätt pris, rätt kvalitet, och i rätt tillgång.

    Fast varför? Går det inte bara att byta ut mot någon annan olja med liknande egenskaper? Finns väl massor med olja oljor som man skulle kunna använda? Och om man sedan sätter en stor etikett på ens produkt om att produkten inte innehåller någon palmolja så borde väl de tjäna pengar på det också då kanske mer folk köper den produkten? 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Santin

    Har enbart med ekonomi att göra. Företag vill tjäna pengar och folk är lata som inte bryr sig om att köpa produkter utan palmolja. Då kan företag fortsätta tjäna pengar.

  • Chianti
    Bibbidi skrev 2016-08-02 17:25:23 följande:
    Du har rätt i det men palmolja finns ju i så mycket annat också så det är lätt att det ändå slinker ner om man inte står och lusläser varenda vara när man står i affären och ska handla
    Chianti skrev 2016-08-02 17:21:08 följande:
    Jag tror att det tar tid att fasa ut råvaran. Den måste ju ersättas med något annat som finns i rätt pris, rätt kvalitet, och i rätt tillgång.

    Fast varför? Går det inte bara att byta ut mot någon annan olja med liknande egenskaper? Finns väl massor med olja oljor som man skulle kunna använda? Och om man sedan sätter en stor etikett på ens produkt om att produkten inte innehåller någon palmolja så borde väl de tjäna pengar på det också då kanske mer folk köper den produkten? 
    Men tror du att det nånstans finns ett lager med miljontals liter jämförbar olja som bara står och väntar? :)
  • Bibbidi
    Chianti skrev 2016-08-02 19:39:51 följande:
    Men tror du att det nånstans finns ett lager med miljontals liter jämförbar olja som bara står och väntar? :)
    Haha vem vet :) Det hade varit bra i alla fall ;) 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Chianti
    Bibbidi skrev 2016-08-02 23:11:22 följande:
    Haha vem vet :) Det hade varit bra i alla fall ;) 
    Haha, ja. Men det där med logistik och inköp är inte så lättföränderligt som man skulle önska kanske. Sen tror jag att vi kunder måste pressa på mer för att få företagen att känna att det brinner.
    Var själv på Borneo för en månad sen och de hade slaktat hela Borneos regnskog till förmån för palmplanteringar. Vidrigt.
  • Noran

    Är det därför man hellre ska köpa riktigt smör än margarin? (Har dålig koll  men försöker lära mig. )

  • sportpappa
    Noran skrev 2016-08-04 22:46:42 följande:
    Är det därför man hellre ska köpa riktigt smör än margarin? (Har dålig koll  men försöker lära mig. )
    Det kan vara en anledning. Det beror på var oljan kommer från.
    Min primära anledning till att välja smör framför margarin är att smör är en ren naturprodukt.
  • Flash Gordon
    Noran skrev 2016-08-04 22:46:42 följande:
    Är det därför man hellre ska köpa riktigt smör än margarin? (Har dålig koll  men försöker lära mig. )
    Bregott innehåller rapsolja, inte palmolja.

    Finns nog andra maragariner också som inte innehåller palmolja.
  • Flash Gordon

    Palmolja i sig är ingenting farligt.

    Det som kritiseras är hur den normalt sett odlas (via skogsskövling) men det finns miljöcertifierad palmolja.

    Palmolja är en viktig inkomstkälla för många småbönder runt om i tropikerna.

Svar på tråden Varför använder man fortfarande palmolja?