• Chasingdreams

12 månader och vinkar eller klappar inte. Fler?

Jag känner mig lite orolig för att min son som blir 12 månader om ett par dagar inte kan klappa eller vinka. Om jag klappar, klappar han inte. Strax före 10 mån klappade han någon gång, men har inte gjort det sen dess. Om jag vinkar, vinkar han inte. Ibland lyfter han upp en leksak som han håller i när jag vinkar (som för att visa den). Någon annan som också haft barn som varit sena med detta?

• Svar på tråden 12 månader och vinkar eller klappar inte. Fler?
  • elin1989

Hej!

Min son kunde inte heller gora det vid den aldern. Han larde sig klappa vid 14 manader och vinka annu senare tror jag. Eller, han vinkade da och da fran typ den aldern men han borjade bara det gora ordentligt ett bra tag senare (kommer inte riktigt ihag nar, kanske 18 manader?). Han har varit sen i allmanhet med att kommunicera, bade ordforstaelsen och talet har varit sent. Vid arton manader kunde han kanske 5 ord, vid 24 manader 10-15, nu (2 ar och 9 manader) kan han ca 150 och en del 2 ordsmeningar, han ar alltsa fortfarande sen men har utvecklats jattemycket. VI har varit hos talpedagog ett par ganger och hans beteende etc i ovrigt har bedomts som helt normalt, han uppvisar alltsa inga tecken pa autism eller liknande. 

Jag vet forstas inte sakert om allt det hanger ihop, kanske ar det en slump att han var sen med bade vinka och klappa och talet, men for mig kanns det som att det ar relaterat. I allmanhet upplever jag honom som lite mer bebisaktig an andra barn i hans alder, aven om han alltid har varit duktig for sin alder pa vissa andra saker, till exempel bygga med klossar och pussel. Jag tror att vissa barn tar langre tid pa sig helt enkelt, och mycket kan ocksa ha att gora med barnets personlighet. Min son har alltid varit lugn och forsiktig av sig och lite tillbakadragen.

Jag skulle inte oroa mig for tillfallet i alla fall!

• Chasingdreams
    elin1989 skrev 2016-08-04 19:01:06 följande:

Hej!

Min son kunde inte heller gora det vid den aldern. Han larde sig klappa vid 14 manader och vinka annu senare tror jag. Eller, han vinkade da och da fran typ den aldern men han borjade bara det gora ordentligt ett bra tag senare (kommer inte riktigt ihag nar, kanske 18 manader?). Han har varit sen i allmanhet med att kommunicera, bade ordforstaelsen och talet har varit sent. Vid arton manader kunde han kanske 5 ord, vid 24 manader 10-15, nu (2 ar och 9 manader) kan han ca 150 och en del 2 ordsmeningar, han ar alltsa fortfarande sen men har utvecklats jattemycket. VI har varit hos talpedagog ett par ganger och hans beteende etc i ovrigt har bedomts som helt normalt, han uppvisar alltsa inga tecken pa autism eller liknande. 

Jag vet forstas inte sakert om allt det hanger ihop, kanske ar det en slump att han var sen med bade vinka och klappa och talet, men for mig kanns det som att det ar relaterat. I allmanhet upplever jag honom som lite mer bebisaktig an andra barn i hans alder, aven om han alltid har varit duktig for sin alder pa vissa andra saker, till exempel bygga med klossar och pussel. Jag tror att vissa barn tar langre tid pa sig helt enkelt, och mycket kan ocksa ha att gora med barnets personlighet. Min son har alltid varit lugn och forsiktig av sig och lite tillbakadragen.

Jag skulle inte oroa mig for tillfallet i alla fall!

Tack för att du svarade. Min son säger ca tre ord och förstår också några ord (även om det kan variera). Kan också skaka på huvudet ibland och tycker om tittut. Sträcker upp armarna om han vill bli upplyft. Jollrar mycket och gestikulerar ibland med hela armen, även om han inte pekar än.

Om någon mer har erfarenhet får ni gärna skriva.
  • LejonSa

Min son blir 12 mån om ca 2 veckor. Dock född två mån för tidigt. Han kan inte heller vinka. Eller han kan ju göra rörelsen och ibland tror man att han vinkar men inget som görs pp kommando eller så. Känns mer som frenetiskt viftande.

Klappa kan han dock sedan han var ca 10 mån. Däremot kan han inga ord. Inte ens mamma o pappa. Han förstår typ tavla, lampa, titta, där, kom o något mer men inga ord från honom. Bara massa tatatata, dadada osv. Pekar inte heller men tittar dit man ber honom (t ex tavlan).

Men alla är ju olika. Tror inte att det är något att oroa sig över. Än, i alla fall.

Min kan för övrigt inte heller krypa än, idag var första dagen jag såg att han började göra krypliknande rörelser o tog sig framåt. Och skulle fortf inte lämna honom sittandes på golv helt ensam utan något mjukt bakom honom. Han sitter jättebra men tar inte alltid emot om han skulle vända sig för hastigt t ex.

Men ja, alla är olika och utvecklas väl i sin takt Kan också fundera ibland över vissa saker men försöker då påminna mig om att alla är olika och att han dessutom är född 2 mån för tidigt.

• Chasingdreams
    LejonSa skrev 2016-08-04 21:02:10 följande:

Min son blir 12 mån om ca 2 veckor. Dock född två mån för tidigt. Han kan inte heller vinka. Eller han kan ju göra rörelsen och ibland tror man att han vinkar men inget som görs pp kommando eller så. Känns mer som frenetiskt viftande.

Klappa kan han dock sedan han var ca 10 mån. Däremot kan han inga ord. Inte ens mamma o pappa. Han förstår typ tavla, lampa, titta, där, kom o något mer men inga ord från honom. Bara massa tatatata, dadada osv. Pekar inte heller men tittar dit man ber honom (t ex tavlan).

Men alla är ju olika. Tror inte att det är något att oroa sig över. Än, i alla fall.

Min kan för övrigt inte heller krypa än, idag var första dagen jag såg att han började göra krypliknande rörelser o tog sig framåt. Och skulle fortf inte lämna honom sittandes på golv helt ensam utan något mjukt bakom honom. Han sitter jättebra men tar inte alltid emot om han skulle vända sig för hastigt t ex.

Men ja, alla är olika och utvecklas väl i sin takt Kan också fundera ibland över vissa saker men försöker då påminna mig om att alla är olika och att han dessutom är född 2 mån för tidigt.

Tack för svar. Min son är dock född i tid så hans ålder stämmer.
  • MsM84

Min son fyllde ett idag och började klappa händer för ca två veckor sen, nu gör han det hela tiden (han har älskat när man klappar händerna i flera månader så han tycker det är jätteroligt). Vinka gör han enstaka gånger.

• Chasingdreams

Min son har iaf vinkat vid ca tre tillfällen den senaste veckan. Det känns fantastiskt. Däremot säger han mamma (och menar mig!) hela dagarna och signalerar med andra gester vad han vill. Så lite mindre oroad är jag...

• Amanda84

Min son vinkade för första gången när han var 13 månader. Vi skulle gifta oss och var på samtal hos prästen. Han vinkade till prästen 3 gånger. Jag var hur lycklig som helst när jag såg det men inte ville han vinka till mig. Efter det vinkade han inte en enda gång förrän han var närmare 2 år, så hade det inte varit på ett så annorlunda ställe det inträffade så hade jag nog trott att jag hade inbillat mig alltihop.

• Chasingdreams
    Amanda84 skrev 2016-08-23 13:28:44 följande:

Min son vinkade för första gången när han var 13 månader. Vi skulle gifta oss och var på samtal hos prästen. Han vinkade till prästen 3 gånger. Jag var hur lycklig som helst när jag såg det men inte ville han vinka till mig. Efter det vinkade han inte en enda gång förrän han var närmare 2 år, så hade det inte varit på ett så annorlunda ställe det inträffade så hade jag nog trott att jag hade inbillat mig alltihop.

Haha ja jag misstänker att min son inte direkt tänker börja vinka hela dagarna. Nu är det en vecka sen han vinkade sist. Känns iaf bättre att han vinkat de gångerna än inte alls. Nämnde det för läkaren på BVC men hon sa bara att han antagligen inte vill vinka helt enkelt...
  • mammalovis

Min son är snart 11 månader och började vinka häromdagen, även om det är ointressant här. Det jag tänkte skriva är att barn utvecklas olika och att de gör det de är intresserade av. Min son hade vänt sig från rygg till mage några enstaka gånger och mest blivit rädd när han var yngre och jag började undra om något var fel då syskonen kunnat tidigare, däremot lärde han sig sitta och resa sig från sittande. Plötsligt en dag vecka 30, så kunde han rulla blixtsnabbt från rygg till mage och ställa sig upp i spjälsängen. Sedan dess snurrar han runt för jämnan. Så ta det lugnt, sonen har gjort det, men inte kommit på varför det ska vara bra att fortsätta med.

Svar på tråden 12 månader och vinkar eller klappar inte. Fler?