elin1989 skrev 2016-08-04 19:01:06 följande:
Hej!
Min son kunde inte heller gora det vid den aldern. Han larde sig klappa vid 14 manader och vinka annu senare tror jag. Eller, han vinkade da och da fran typ den aldern men han borjade bara det gora ordentligt ett bra tag senare (kommer inte riktigt ihag nar, kanske 18 manader?). Han har varit sen i allmanhet med att kommunicera, bade ordforstaelsen och talet har varit sent. Vid arton manader kunde han kanske 5 ord, vid 24 manader 10-15, nu (2 ar och 9 manader) kan han ca 150 och en del 2 ordsmeningar, han ar alltsa fortfarande sen men har utvecklats jattemycket. VI har varit hos talpedagog ett par ganger och hans beteende etc i ovrigt har bedomts som helt normalt, han uppvisar alltsa inga tecken pa autism eller liknande.
Jag vet forstas inte sakert om allt det hanger ihop, kanske ar det en slump att han var sen med bade vinka och klappa och talet, men for mig kanns det som att det ar relaterat. I allmanhet upplever jag honom som lite mer bebisaktig an andra barn i hans alder, aven om han alltid har varit duktig for sin alder pa vissa andra saker, till exempel bygga med klossar och pussel. Jag tror att vissa barn tar langre tid pa sig helt enkelt, och mycket kan ocksa ha att gora med barnets personlighet. Min son har alltid varit lugn och forsiktig av sig och lite tillbakadragen.
Jag skulle inte oroa mig for tillfallet i alla fall!
Tack för att du svarade. Min son säger ca tre ord och förstår också några ord (även om det kan variera). Kan också skaka på huvudet ibland och tycker om tittut. Sträcker upp armarna om han vill bli upplyft. Jollrar mycket och gestikulerar ibland med hela armen, även om han inte pekar än.
Om någon mer har erfarenhet får ni gärna skriva.